Citat:
Ursprungligen postat av
Kebbabturken
För att springa runt som höns utan huvuden i ren panik och dumpa sina papper är rent sagt ingen smart investerare som gör. Du ser inte Stefan Persson eller Mark Zuckerberg gå och dumpa sina livsverk för något virus eller oljepris ras bara för att flocken gör det.
Givetvis är jag intresserad men jag ville bara påpeka (med bättre ton denna gång), att det inte är lönt spekulera och sprida oro för ingen, i alla fall ingen dödlig, vet hur det kommer gå och vad som väntar oss. Att leka expert är bara arrogans.
Människor som Bezos och Zuckerberg är entreprenörer, inte investerare. De är förövrigt så rika att de inte bara kan sälja utan vidare. De måste hitta en möjlighet att sälja och det måste vara till ett pris de accepterar. Detsamma gäller om de ska in igen.
All desinformation är skadlig enligt mig, både negativ och positiv. 'Experter' har fel hela tiden, man ska inte ta någons ord som absolut sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrKurd
Ni som inte gått in med feta pengar idag, vad väntar ni på? Det kommer börja gå upp härifrån. Detta var en korrektion. Det är nu det vänder och då ska man inte missa tåget!
Själv ska jag storhandla innan 17.30. Imorgon kommer vi börja se blått igen. Kina har kommit igång och länder kommer sammarbeta bättre nu efter corona.
Börsen brukar ge en snittavkastning på 8% per år. Så vi kommer inte gå längre ner än såhär.
Farligt att vara så självsäker. Vissa har ju skrikit att det är rea två veckor nu. Skrivit 24 feb att det brukar gå upp 2% efter en nedgång på 4% osv. Vi vet aldrig förrän efter det lagt sig. Hybris gör att både tjurar och björnar tar onödiga risker för att man är så självsäker att man tror att man vet hur det kommer gå.
Går inte lita 100% på Kina samt att raset i oljepriset samt fortsatt spridning i väst kommer få fortsatt stora konsekvenser på ekonomin närmaste tiden. Eventuellt fler regioner som stängs ned osv. Kina har inte velat samarbeta eller låta observatörer komma in, detta blir inte en start på tightare vänskap och ökad globalism.
"Brukar"... Det beror helt på period och vad det är du mäter. S&P 500 har haft en ökning på 2,2% per år senaste 140 åren om man justerar för inflation. Japanska Nikkei 225 har ett CAGR på MINUS 2,3% senaste TRETTIO åren. Räknar man med inflation och utdelning så är det nära 0%. Utvecklingen kan mycket väl vända till positivt snart och vem fan vet, vi kanske ser just 8% i genomsnitt per år närmaste 20 åren, men den siffran kommer från en viss period och kan skilja stort från kommande period, både upp och ned. Även om genomsnittet är 8% betyder det inte att varje år ligger i närheten av 8%.