2020-03-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag kan ju inte säga att du har fel eftersom varken du eller jag vet, men man måste också vara ödmjuk inför att det tidigare varit liknande scenarier där vändningen kommit snabbt - senast i slutet av 2018 då många så kallade experter uttalade sig precis som du gör nu... men 3 månader senare rusade börsen istället uppåt.

Jag tror att det är lite poänglöst (samt egentligen off-topic) att diskutera vad som kommer hända. Det man kan göra är nog att tänka kring olika strategier för att hantera olika scenarier, men att säga "vi når inte botten på flera månader, kanske år" är direkt omoget, korkat, barnsligt och naivt. Du vet ju inte - eller hur?
Så du ser inte skillnaden i att en övervärderad börs går ner för att dom 2 största ekonomierna i världen bråkar lite om ett handelsavtal mot dagens situation, där risken finns att det inte kommer finnas någon handeln överhuvudtaget.

Jag har hållit på med aktier sen 80-talet och ingen kris har varit i närheten av vad detta kan utmynna i, det här är första gången vi står för ett verkligt globalt hot , det enda som kan kanske mätas sig i magnitud är WW2.
Citera
2020-03-09, 13:50
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Glöm inte att sitta stilla i båten som alla "experter" säger....

Precis, sitt still! Så de stora aktörerna kan agera och sälja av innan det bär iväg söderut på riktigt.
Citera
2020-03-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Vad tror ni händer när USA öppnar?
När öppnar den?? Följer indexgrafer på avanza med spänning. Helt ny på detta.
Senast redigerad av johnbabyjohn 2020-03-09 kl. 13:54.
Citera
2020-03-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Precis, sitt still! Så de stora aktörerna kan agera och sälja av innan det bär iväg söderut på riktigt.

De stora aktörerna har redan sålt av. Fanns ett jättebra säljläge vid första upprekylen efter det första raset.
Citera
2020-03-09, 13:53
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Vad tror ni händer när USA öppnar?

Jag tror att några aktier går upp. Och några andra ner.
Citera
2020-03-09, 13:56
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så du ser inte skillnaden i att en övervärderad börs går ner för att dom 2 största ekonomierna i världen bråkar lite om ett handelsavtal mot dagens situation, där risken finns att det inte kommer finnas någon handeln överhuvudtaget.

Jag har hållit på med aktier sen 80-talet och ingen kris har varit i närheten av vad detta kan utmynna i, det här är första gången vi står för ett verkligt globalt hot , det enda som kan kanske mätas sig i magnitud är WW2.

Håller med. Påminner lite om -29. Historien upprepar sig.
Citera
2020-03-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Konspirationsteori? Eller är det så det brukar gå till?
Citera
2020-03-09, 14:00
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnbabyjohn
När öppnar den?? Följer indexgrafer på avanza med spänning. Helt ny på detta.
15:30 öppnar raset på andra sidan pölen.

https://www.avanza.se/aktier/oppettider-handelskalender.html
Citera
2020-03-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
För att springa runt som höns utan huvuden i ren panik och dumpa sina papper är rent sagt ingen smart investerare som gör. Du ser inte Stefan Persson eller Mark Zuckerberg gå och dumpa sina livsverk för något virus eller oljepris ras bara för att flocken gör det.

Givetvis är jag intresserad men jag ville bara påpeka (med bättre ton denna gång), att det inte är lönt spekulera och sprida oro för ingen, i alla fall ingen dödlig, vet hur det kommer gå och vad som väntar oss. Att leka expert är bara arrogans.

Människor som Bezos och Zuckerberg är entreprenörer, inte investerare. De är förövrigt så rika att de inte bara kan sälja utan vidare. De måste hitta en möjlighet att sälja och det måste vara till ett pris de accepterar. Detsamma gäller om de ska in igen.

All desinformation är skadlig enligt mig, både negativ och positiv. 'Experter' har fel hela tiden, man ska inte ta någons ord som absolut sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Ni som inte gått in med feta pengar idag, vad väntar ni på? Det kommer börja gå upp härifrån. Detta var en korrektion. Det är nu det vänder och då ska man inte missa tåget!

Själv ska jag storhandla innan 17.30. Imorgon kommer vi börja se blått igen. Kina har kommit igång och länder kommer sammarbeta bättre nu efter corona.

Börsen brukar ge en snittavkastning på 8% per år. Så vi kommer inte gå längre ner än såhär.

Farligt att vara så självsäker. Vissa har ju skrikit att det är rea två veckor nu. Skrivit 24 feb att det brukar gå upp 2% efter en nedgång på 4% osv. Vi vet aldrig förrän efter det lagt sig. Hybris gör att både tjurar och björnar tar onödiga risker för att man är så självsäker att man tror att man vet hur det kommer gå.

Går inte lita 100% på Kina samt att raset i oljepriset samt fortsatt spridning i väst kommer få fortsatt stora konsekvenser på ekonomin närmaste tiden. Eventuellt fler regioner som stängs ned osv. Kina har inte velat samarbeta eller låta observatörer komma in, detta blir inte en start på tightare vänskap och ökad globalism.

"Brukar"... Det beror helt på period och vad det är du mäter. S&P 500 har haft en ökning på 2,2% per år senaste 140 åren om man justerar för inflation. Japanska Nikkei 225 har ett CAGR på MINUS 2,3% senaste TRETTIO åren. Räknar man med inflation och utdelning så är det nära 0%. Utvecklingen kan mycket väl vända till positivt snart och vem fan vet, vi kanske ser just 8% i genomsnitt per år närmaste 20 åren, men den siffran kommer från en viss period och kan skilja stort från kommande period, både upp och ned. Även om genomsnittet är 8% betyder det inte att varje år ligger i närheten av 8%.
Citera
2020-03-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
15:30 öppnar raset på andra sidan pölen.

https://www.avanza.se/aktier/oppettider-handelskalender.html

Är det inte 14:30 nu eftersom USA har ställt fram klockan en timme till sommartid igår?
Citera
2020-03-09, 14:11
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Är det inte 14:30 nu eftersom USA har ställt fram klockan en timme till sommartid igår?

Korrekt.
Citera
2020-03-09, 14:15
Medlem
Jag sålde rätt mycket fonder iallafall. Ingen aning om det var bra eller dåligt men det var iallafall med ganska stor vinst från inköpet.. Inte vill jag riskera att förlora allt när jag planerar att köpa en lägenhet i Stockholm om ett par år. Så alltså hoppas (????) jag på en fortsatt nedgång för att köpa in mig sen igen? Intressant detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in