2020-03-09, 13:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om 2 timmar landar Easyjets direktflight från Milano på Arlanda.

https://www.swedavia.com/arlanda/arrivals/#/2020-03-09/EJU2501

Vad får resenärerna för mottagande? Ett visitkort med 1177!?
I Norge beordras alla personer som reser in från riskområden att hålla sig i karantän i 14 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Detta är ännu oklart. I Kina hittade man små mängder av coronavirus i prover från en hund (exakt hur beskrevs ej) men det kunde lika gärna kommit dit genom att någon nyst på den. Det tycks inte föreligga någon allmän smittspridning bland hundar och katter så jag tror att faran för detta är noll, dvs om en hund eller katt är sjuk så har den blivit smittad av en människa och inte av en annan hund eller katt. Det är hundar och katter som ska akta sig för oss.

Jo, men om en katt har massa virus i kroppen så lär ju det kunna finnas i kattens saliv, ögonslem m.m. eller? Katter slickar sig som bekant på pälsen och sen gosar en människa med katten och, tja, du fattar.
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Lite så är det, man kan säga att en epidemi också blir en pandemi när det är för sent att stoppa. Flera jag har sett kallar det redan en pandemi. Anledningar till att de inte säger pandemi på WHO lär väll ha att göra med att inte skapa panik, störta ekonomin m.m. Helt absurt då deras jobb är att hålla koll på och informera om faktiskt spridning och inte hålla på med politik.

Nej, anledningen att WHO inte kallar det pandemi är att det fortfarande går att stoppa, både Sydkorea och Kina lyckas bra just nu till exempel. Dessutom försöker dom få skitländer att agera, säger man att det är en pandemi är det stor risk att ledarna i fattiga länder tycker att det inte finns något man kan göra och bara låter viruset köra över befolkningen.

Dom ägnar sig åt politik, men inte den slags politik du tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Anders Tegnell har åkt till Somalia, mitt under brinnande coronakris.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiologen-anders-tegnell-till-somalia/

Han har troligen blivit ombedd att ta uppdraget i Somalia, han har helt enkelt blivit en för stor belastning och ett för stor fokus har lagts på hans korkade uttalande som har varit direkt felaktiga alltför många gånger. Dessutom har han politiska instruktioner och agenda lyst igenom för tydligt.

Förhoppnigsvis kan en annan person nu träda fram och agera landsfader.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Snackade med en granne som är "stafettläkare" när vi träffades vid återvinningsstationen igår. Han verkade ta det rätt lugnt... trevlig prick hur som helst.

32 nya fall bara i Stockholm idag. Var det inte idag det skulle vända enligt Tegnell?

Nej, i morgon ska vi nå kulmen enligt Tegnell så ingen panik.

Flest antal smittade på en dag i Stockholm idag, och ändå kom siffrorna ovanligt tidigt jämfört med förra veckan då de kom vid 18-tiden.
Citera
2020-03-09, 13:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Anders Tegnell har åkt till Somalia, mitt under brinnande coronakris.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiologen-anders-tegnell-till-somalia/
Ligger väl helt i linje med svenska etablissemangets syn att Sveriges egen befolkning är mindre värd än utlänningar. Jag är inte förvånad. Han kanske också vill rymma fältet ett tag?
Citera
Medlem
Kan regeringen inte bara skickat iväg Anders Tengnell på ett uppdrag eftersom han gjort bort sig och fått så mycket kritik? Nu går ju biträdande in istället. Jag tror iof att Tengnell tycker det är skönt att få försvinna ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
247 nu alltså och det är bara lunch. Ser inga tecken till den där peaken än.

Men för satan!
Tror du på riktigt att man presenterar siffror avseende innevarande dag nu. Då hade dom ju för fan behövt vara synska.
Det är gårdagens siffror som man sammanställt och presenterat. Däremot har inte alla län presenterat än, så det kan komma fler fall, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
De där höga procenten på 80+ inkluderar väldigt många med allvarliga underliggande sjukdomar. Bland "friska" åttioplusare är siffran säkerligen lägre
Jo, men är man 80+ så är man inte alltid så frisk.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Anders Tegnell medverkar inte vid pressträffen som hålls vid 14-tiden idag eftersom han är i Somalia och bidrar med expertstöd i landets arbete med att etablera en ny hälsomyndighet, skriver Dagens Nyheter.

Nähäää. Sverige står mitt i den allvarligaste epidemiska krisen på länge. Då väljer
Statsepidemiologen att resa bort o syssla med biståndsprojekt i Somalia.

Som skattebetalare tycker jag nu att måttet är rågat. Pajasen lyfter god lön o förväntas arbeta 24/7 för allmänhetens bästa o lotsa landet ut ur krisen.

Ge karln sparken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Hej alla!

Flaggar än en gång för detta.

Jag har tyvärr slutat sammanställa listan som Moderator pinnar först i tråden då det nästan blivit oöverskådligt med ett stort antal fall varje dag nu, samt att det är tekniskt krångligt att posta så långa inlägg på FB (krånglar även om man försöker lägga info i spoilers).

Jag fortsätter uppdatera Wikipedias artikel om coronaviruset, tillsammans med flera andra, så där kan ni följa antalet fall. Dock inte på samma detaljnivå som gjorts hittills. Samtidigt märker jag att regioner och media inte rapporterar så mycket detaljer i fallen längre utan bara "21 nya smittade i Sthlm".

Vill ni får ni gärna hjälpa till att redigera Wiki-artikeln! Det tog mig bara nån halvtimme att greppa grunderna för detta och det finns många andra som hjälper till med finesser som är svårare.*

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden

Se även Blingons utmärka (men skrämmande) prognos om möjligt framtida scenario i Sverige.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Kanske är lite för många kockar som ska krydda den där soppan. Tycker inte siffrorna stämmer någonstans riktigt.

I texten under "timeline" står det t.ex. totalt 42 smittade igår, i tabellen 41 stycken och i grafen längst ner 73 stycken.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Undrade bara om de var kvar i tråden, jag har inte påstått att något är över.
Det verkar dock onekligen som att viruset är betydligt mildare än vad vissa hysteriska användare påstod att det skulle vara.
... Och vissa experter tror det först peakar nästa höst.

--

Vad tror ni är så speciellt med Polynesien? De rikas lyxyachter kronar (coronar) hela ögruppen med sina rosa bluppar till skepp på Marinetraffic.com (filtrera m bara pleasure skepp = rosa)
Varför tror ni i tråden att DE tror att de ska vara säkra just där? Har de fått vaccin eller vad är det frågan om? I några veckor nu har lyxyachter köat ut från USA`s västkust, Miami och NY, SAMT Europas medelhavet med riktning mot Polynesien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in