2020-03-09, 12:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Precis observationer av vinkeln mot polstjärnan bevisar att jorden inte är platt.
Enbart observationer av polstjärnan bevisar inte att jorden är rund heller, men det går bara förena med att observationerna gjorts från en sfärisk yta och sedan finns det andra metoder som bevisar att den sfäriska ytan är en del av en glob.

Observationer av polstjärnan bevisar alltså att Jorden inte är platt.
Skönt att du äntligen förstår

Nu begär du väldigt mycket. Att kombinera två observationer som motbevisar platt jord, sedan applicera dem på globmodellen och konstatera att de i kombination ger en sfär. Detta till en person som inte ens kan hantera penna, papper och en linjal.
Citera
2020-03-09, 12:39
Medlem
Citat:
Och ändå gör du återigen gör du samma medvetna misstag...:

Jag skriver:
det bevisar att jorden inte kan vara platt

onopono svarar:
bevisar att jorden är rund

Du argumenterar synnerligen oärligt och bedragligt
Ok. Möjligt. Jag ser det mer som ett generellt påstående om Polaris och satellitargumentet.
Citera
2020-03-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, du har falsifierat dig genom att vägra visa att du har rätt. Rita upp det så jag får se hur du tänker. Du säger att du har rätt. Jag säger att det finns en tekittel gömd bakom månen. Med ditt resonemang måste du nu bevisa att jag har fel.
Jag har visat för dig åtskilliga gånger att ditt test är felaktigt, forcerat och konstruerat. Du försöker bara rädda ansikte.
Citera
2020-03-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hade jorden varit platt så hade Polstjärnan varit på olika höjder beroende på vilken breddgrad man mätt ifrån, alltså är jorden inte platt. Vinklar och breddgrader fungerar däremot på en glob. Alltså är jorden sfärisk.

Det fetade: varför det?
Citera
2020-03-09, 12:49
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har visat för dig åtskilliga gånger att ditt test är felaktigt, forcerat och konstruerat. Du försöker bara rädda ansikte.

Vad har du visat? Jag har inte sett något. En skiss är att visa något. Du bara svamlar och vet att du har fel.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
De allra flesta ser det precis tvärtom - vi kan med hjälp av gyrokompassen slå fast att latituder inte är cirklar på en platt yta.

Du bör väl i alla fall inse att din bristande förmåga att förklara observationen är ett väldigt stort problem för dig? Vi har en observation som det flesta tolkar som ett evidens för att jorden inte är platt och du är helt oförmögen att förklara det.

Jag förklarade just för dig varför observationen stöder min tes, du kontrar i vanlig ordning med substanslöst nekande.
Försök att förnya dig!

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo det gör den.

Du förstår säkert att på ditt klot är farkosten upp och ner på den södra sidan, och då pekar således gyrot ut i den s k rymden.
Citera
2020-03-09, 12:58
Medlem
Citat:
Du verkar inte förså att även om det skiljer 90° mellan nordpol och ekvator så är båda punkter plana, ytor för en betraktare på varje plats. En betraktare i rymden ser dock att det skiljer 90° mellan nordpol och ekvator.

Åter till exemplet på Globen.
Beskrivningen av exemplet är detsamma men tänk dig att Globens yta består av en stor mängd helt platta plåtar som monterats i vinkel till varandra så man får en sfärisk yta.
Linorna är fortfarande dragna mot en gemensam punkt i stolpens topp och vardera delyta vid 15, 30 och 45 meter utgörs av en helt plan plåt som du kan mäta vinkeln på linan mot.
I övrigt utförs experimentet på samma vis som beskrivet under spoilern

Förstår du beskrivningen av modellen med en sfär sammansatt av plana ytor i exemplet och att experimentet bevisar att Globen inte är platt trots att den utgörs av en stor mängd sammansatta platta ytor?
Jag borde ha anat det. Nu är jorden rund fast platt när du behöver det. Ad-hoc argument för att passa din religion.

Om jorden är rund så bör du använda dig av en sfärisk triangel för att bestämma avståndet till en satellit. Att använda sig av tre olika konvergerande hypotenusor från räta trianglar uppmätta på en påstådd sfärisk yta är bara ad-hoc.
Det är forcerat och konstruerat, en medveten lögn.
Citera
2020-03-09, 13:00
Medlem
Citat:
Precis observationer av vinkeln mot polstjärnan bevisar att jorden inte är platt.
Enbart observationer av polstjärnan bevisar inte att jorden är rund heller, men det går bara förena med att observationerna gjorts från en sfärisk yta och sedan finns det andra metoder som bevisar att den sfäriska ytan är en del av en glob.

Observationer av polstjärnan bevisar alltså att Jorden inte är platt.
Skönt att du äntligen förstår
Obeservationerna är gjorda med rät triangel. Ridå!
Citera
2020-03-09, 13:02
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det räcker ju med att du (do your oen research) frågar någon som bor på södra halvklotet.

Här är norra stjärnhimlen, vars skenbara rotation är moturs:
https://youtu.be/tp6UkqIwVfk

Här är södra stjärnhimlen, vars skenbara rotation är medurs:
https://youtu.be/udKPl75xg8c

Du bevisade bara att jorden inte roterar och snurrar runt solen samtidigt då hade inte alla stjärnor roterat i en perfekt cirkel.
Citera
2020-03-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Om jorden är rund så bör du använda dig av en sfärisk triangel för att bestämma avståndet till en satellit.
En sfärisk triangel är en triangel på ytan av en sfär och triangelns sidor består av storcirkelbågar.

Citat:
En sfärisk triangel är en triangel på ytan av en sfär. Triangeln begränsas av storcirkelbågar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sfärisk_triangel

Citat:
A spherical triangle is a figure formed on the surface of a sphere by three great circular arcs intersecting pairwise in three vertices.
https://mathworld.wolfram.com/SphericalTriangle.html

Beskriv hur man bestämmer avståndet till en satellit med hjälp av sfäriska trianglar.
Länka gärna en förklaring
Citera
2020-03-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad har du visat? Jag har inte sett något. En skiss är att visa något. Du bara svamlar och vet att du har fel.
Jag har visat:
- att du använder dig av hypotenusan från rät triangel för att triangulera fram en höjd. Vilket är korkat eftersom poängen med en triangel är bl a att fastställa höjd, dvs om tex vinkel och sida är känd. Vilket den är i ditt exempel! Och med hjälp av den kända vinkeln och sidan kan du fastställa motstående katet. Men det gör inte du, utan använder dig av konvergerande hypotenusor från räta trianglar som är uppmätta på en påstådd sfärisk yta.

Argumentet är ad-hoc, det är ihoplappat för att övertyga dig om att jorden är rund. Om syftet inte var övertyga dig om att jorden var rund, skulle du ju bara kunna använda triangeln till det den är till för. Men det gör inte du, för att du är religiös.

Att ständigt upprepa din skiss gör du för att få mig att sluta argumentera, för att hålla mig upptagen. Medioker trollning!
Citera
2020-03-09, 13:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Du bevisade bara att jorden inte roterar och snurrar runt solen samtidigt då hade inte alla stjärnor roterat i en perfekt cirkel.
Nej, om jorden är rund borde de rotera runt två cirkelcentrum, vilket stämmer med verkligheten.
Det kan inte platt-modellen förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in