2020-03-09, 11:18
Medlem
PeterNosters avatar
Nu har jag så gott som lagt FUP på hyllan men slumpläste ett vittnesmål av en tipsare.

Han redogjorde för hur det hade gått till. Det lät nästan som hans egna upplevelse.

En man som är olyckligt kär i LW får reda på att hon har en annan/andra ringer på hemma hos LW.
Han bölar och hotar ta sitt liv genom att slänga sig framför en bil på motorvägen och börjar springa ditåt.
LW springer efter och bakom planket blir hon mördad.

Det finns ju antagligen en hel klase av män som kan ha samma motivering att döda henne och kan ha gjort det på detta viset.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-03-09 kl. 11:21.
Citera
2020-03-09, 11:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man tycker ju att det borde ha funnits någon kvar på gymmet. Han borde ha varit angelägen om att få kontakt med någon som senare kunde verifiera att han synts där?
SD kanske överskattade sin förmåga att göra intryck på människor sin omgivning? Eller, så sysslade han med något helt annat under "träningspasstiden"?

Han hade i alla fall ett, på pappret, hyfsat digert program på kvällen den 14/5. Jag läser nu förhören med honom (som hölls i slutet på maj-18). Han var betydligt med overksam under helgen före. Han unnade sig själv, som han uttryckte det, "slötid ibland". Ja, förutom när han till slut kom på att han hade bestämt ett möte med LW lördag kväll/natt. Men då kom "buset"/svartskallarna" emellan.... Då fick han ta tag i det. Det blev både polismöte och samtal med en granne mellan 00.30 - ca 01.30.

(Sedan hade han tydligen ringt polisen även på söndag kväll angående någon stulen cykel.)
Citera
2020-03-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En mörk tid i svensk rättshistoria och allt började med det famösa da Costa-fallet, det var testballongen för vad som komma skulle och det blev inte snyggt.

Hiding,s expertvittne ska fastställa "könsmaktsordningen" i fallet för tyvärr verkar det vara den linje som Hiding har och då anser jag att hon inte ens har läst sin egen FUP.

Håller med om första stycket, helt och fullt, men Hiding har tagit upp Lenas hållhakar och hot under huvudförhandlingen. Misstänker snarare att Hiding inte har så mycket att välja på: de flesta som tar sig så djupt in i det ämnet akademiskt (våld i nära relationer) också har ideologiska motiv.

Hoppas att det blir så objektiva beskrivningar som möjligt. Vill inte se ännu en svensk rättsprocess som handlar mer om ideologi än fakta.
Citera
2020-03-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
...och som jag uppfattat det, så hade LW en livskamrat, till och med en bra sådan. Hon hade UW.
Men efter att de bröt upp (orsaken till det är för mig okänd), så började LW:s nedstigning till Helvetet, symboliskt sett.

LW hade en make, hade en egen familj, hade en Tro och ett helt och gott liv.
Allt
detta tycks hon mig ha sumpat, rentav på egen hand ha saboterat!
Eller:
Hennes fria val?
Hennes sjukdom?
Hennes instabila personlighet?

Edit (ett förtydligande): Gissar att du tillhör dem som fått "order" av trådens Fröken om att inte svara mig, så mitt inlägg är alltså inte begränsat till just dig att replikara på.

Frökens bannbulla drabbar alla som inte sjunger med i hennes visa.

Många i tråden har diagnosticerat Stefan som psykopat. Ju mer jag läser i FUP:en desto mer framträder en bild av Lena som den som är sjuk och drar med sig andra ner i skiten.
Citera
2020-03-09, 11:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller med om första stycket, helt och fullt, men Hiding har tagit upp Lenas hållhakar och hot under huvudförhandlingen. Misstänker snarare att Hiding inte har så mycket att välja på: de flesta som tar sig så djupt in i det ämnet akademiskt (våld i nära relationer) också har ideologiska motiv.

Hoppas att det blir så objektiva beskrivningar som möjligt. Vill inte se ännu en svensk rättsprocess som handlar mer om ideologi än fakta.

Rädd för att dina förhoppningar kommer på skam, det luktar politik lång väg redan i den här prövningen, oerhört tråkigt om det nu ska bli en ideologisk rättegång där "könsmaktsordningen" ska testas på allvar, men det ser faktiskt så illa ut.
Citera
2020-03-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några inlägg här igår eller i morse tog upp betydelsen av experten Viveka Enanders vittnesmål i rätten. Jag tänker också att det här kan vara ett av åklagarsidans klart viktigaste vittnen, kanske det allra viktigaste. Som forskare i ämnet våld i nära relationer förväntas alltså VE vara den som kan koppla ihop SD:s och LW:s komplicerade relation med mordet, och i bästa fall kunna övertyga rätten om att det finns ett kausalsamband.

Kollade lite på VE:s publicerade arbeten och ser att hon ideologiskt verkar tillhöra den riktning inom feminismen som menar att problemen med psykisk och fysisk misshandel i nära relationer har att göra med strukturella faktorer, dvs. att mannen är överordnad kvinnan i vårt samhälle (att kvinnor kan vara nog så besvärliga mot män är ingenting man vill kännas vid inom den här falangen). Jag är inte närmare bekant med de olika riktningarna inom feminismen, men jag uppfattar det som att VE ideologiskt står rätt nära t.ex. Valerie Solanas och Ireen von Wachenfeldt.

Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg. VE:s vittnesmål kan säkert ha gjort starkt intryck på t.ex. Ulla Gustavsson, rådmannen som gjort i media uppmärksammade uttalanden om bl.a. könsmaktsordning, och som var den som i augusti/september 2019 fattade beslutet om att SD återigen skulle häktas, nu på sannolika skäl.

Det skall bli spännande att se hur VE:s vittnesmål bedöms av den nye domaren Björn Lindén och nämndemännen. Möjligen kan åklagare Åsa Hidings jävsinvändning mot Lindén ha lite med just det här genusideologiska att göra, men det är naturligtvis bara en gissning.

Att det finns en en andel svenskar, i storleksordningen 20%, som av identitetspolitiska skäl vägrar erkänna seriös forskning för att den inte stämmer överens med deras högervridna idéer kommer naturligtvis inte spela någon större roll för tingsrättens bedömning.
Citera
2020-03-09, 11:38
Medlem
Citat:
Några inlägg här igår eller i morse tog upp betydelsen av experten Viveka Enanders vittnesmål i rätten. Jag tänker också att det här kan vara ett av åklagarsidans klart viktigaste vittnen, kanske det allra viktigaste. Som forskare i ämnet våld i nära relationer förväntas alltså VE vara den som kan koppla ihop SD:s och LW:s komplicerade relation med mordet, och i bästa fall kunna övertyga rätten om att det finns ett kausalsamband.

Kollade lite på VE:s publicerade arbeten och ser att hon ideologiskt verkar tillhöra den riktning inom feminismen som menar att problemen med psykisk och fysisk misshandel i nära relationer har att göra med strukturella faktorer, dvs. att mannen är överordnad kvinnan i vårt samhälle (att kvinnor kan vara nog så besvärliga mot män är ingenting man vill kännas vid inom den här falangen). Jag är inte närmare bekant med de olika riktningarna inom feminismen, men jag uppfattar det som att VE ideologiskt står rätt nära t.ex. Valerie Solanas och Ireen von Wachenfeldt.

Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg. VE:s vittnesmål kan säkert ha gjort starkt intryck på t.ex. Ulla Gustavsson, rådmannen som gjort i media uppmärksammade uttalanden om bl.a. könsmaktsordning, och som var den som i augusti/september 2019 fattade beslutet om att SD återigen skulle häktas, nu på sannolika skäl.

Det skall bli spännande att se hur VE:s vittnesmål bedöms av den nye domaren Björn Lindén och nämndemännen. Möjligen kan åklagare Åsa Hidings jävsinvändning mot Lindén ha lite med just det här genusideologiska att göra, men det är naturligtvis bara en gissning.

Intressant synpunkt. Lånade expertens bok om varför misshandlade kvinnor lämnar. Det är väldigt uppenbart att hon hör till den gren av feminismen som bygger på gamla strukturmarxistiska teser om världen. Det gör boken tung att läsa för mig. Jag hoppas ändå att hon kommer fram till något vettigt och att jag slipper alltför starka kräkkänslor när tankarna vandrar iväg till kommunismens solkiga historik av förtryck och massmord. Kan nog vara så att åklagaren valde ett vittne som hon trott har hög trovärdighet bland rådmännen. Återkommer om jag hittar något i boken som verkar relevant för fallet. Just nu tvivlar jag dock.
Citera
2020-03-09, 11:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller i stor del med: dock förstärker det väl snarare motivbilden än försvagar motivbilden?
Visst, man kan tycka att två olika motiv = dubbelt motiv. Men problemet är väl att de två förekommande motivbilderna inte är förenliga, utan kanske snarare t.o.m. skulle ta ut varandra. Det skulle i alla fall bli en skvader som ingen har sett förut, och inte minst diskussionerna här i tråden visar ju att det inte går att komma överens om hur en sådan sammantagen motivbild skulle kunna beskrivas på ett begripligt sätt. Åklagaren måste därför gå uteslutande på den ena linjen i rätten, och hennes val av expertvittne (VE) avslöjar vilken linje det kommer att bli.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-09 kl. 11:47.
Citera
2020-03-09, 11:49
Medlem
Citat:
Visst, man kan tycka att två olika motiv = dubbelt motiv. Men problemet är väl att de två förekommande motivbilderna inte är förenliga, utan kanske snarare t.o.m. skulle ta ut varandra. Det skulle i alla fall bli en skvader som ingen har sett förut, och inte minst diskussionerna här i tråden visar ju att det inte går att komma överens om hur en sådan sammantagen motivbild skulle kunna beskrivas på ett begripligt sätt. Åklagaren måste därför gå uteslutande på den ena linjen i rätten, och hennes val av expertvittne (VE) avslöjar vilken linje det kommer att bli.
Hur lång td har avsatts för detta vittne (VE)?
Citera
2020-03-09, 12:05
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu har jag så gott som lagt FUP på hyllan men slumpläste ett vittnesmål av en tipsare.

Han redogjorde för hur det hade gått till. Det lät nästan som hans egna upplevelse.

En man som är olyckligt kär i LW får reda på att hon har en annan/andra ringer på hemma hos LW.
Han bölar och hotar ta sitt liv genom att slänga sig framför en bil på motorvägen och börjar springa ditåt.
LW springer efter och bakom planket blir hon mördad.

Det finns ju antagligen en hel klase av män som kan ha samma motivering att döda henne och kan ha gjort det på detta viset.

Och så skvätte blodet så mycket att det råkade hamna i skon på SD som var ute och testade sina växlar på cykeln?
Senast redigerad av Zissela 2020-03-09 kl. 12:07. Anledning: Felstavningar
Citera
2020-03-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur lång td har avsatts för detta vittne (VE)?
1,5 timme
https://www.docdroid.net/PvvYNO1/aa-huvudforhandlingsplan.pdf
Citera
2020-03-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag ligger ca 400 sidor efter härinne och kanske oavsiktligt drar igång en diskussion på nytt som redan avklarats. Ingen behöver bemöta mitt inlägg i så fall, men jag måste tacka för din utmärkta beskrivning av personer som lider av bipolaritet 1, vilket jag skulle gissa att LW led av.
Det är en väldigt trolig diagnos. Jag reflekterade över det omedelbart efter att ha läst meddelandena LW skickade, både till SD och vänner.

Jag har också reflekterat och reagerat starkt på vissa skribenters fula sätt att smutsa ner LW efter hennes död. Det går att beskriva och kommentera hennes destruktiva beteende utan att såga henne jäms med fotknölarna och skuldbelägga henne för att hon mördats. Ingen annan än förövaren är skyldig till hennes död! Mördare ska aldrig försvaras för sin gärning, någonsin!

Här kan man läsa om bipolaritet:

https://balansriks.se/bipolar-sjukdom/

Och hur det är att leva med det:

https://www.mabra.com/9-kandisars-egna-ord-om-livet-med-bipolar-sjukdom/

Den enda personen som FUP konstaterat lider av psykisk sjukdom över lång tid (om inte livstid) är HD.

HD går på receptbelagd underhållsmedicin för bla bipolära depressioner (”Quetiapin”, atypiskt antipsykotika).

I förhören med HD nämns detta i flertalet förhör. Där framgår även att hon tidigare även haft tyngre medicinering.

Kan tillägga att jag misstänker att du har fel i din diagnostisering av att LW skulle lida av bipolaritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in