2020-03-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan vara fullvuxen och smart samt ha hur många nära och kära som helst att prata med och inte komma ifrån en psykopat. Titta bara på Lena. Så många nära och kära hon pratade med men ändå inte lyckades ta sig ur den destruktiva relationen.

Varför skulle det inte kunna vara samma sak med JG menar du?
Som jag uppfattat det ville LW ha en livskamrat och SD lovade till och från att det skulle bli så.

JG hade en livskamrat och SD hade svikit honom redan när han fick reda på otroheten.

Att efter det sitta och försvara och radera är inte OK.
Citera
2020-03-09, 10:19
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några inlägg här igår eller i morse tog upp betydelsen av experten Viveka Enanders vittnesmål i rätten. Jag tänker också att det här kan vara ett av åklagarsidans klart viktigaste vittnen, kanske det allra viktigaste. Som forskare i ämnet våld i nära relationer förväntas alltså VE vara den som kan koppla ihop SD:s och LW:s komplicerade relation med mordet, och i bästa fall kunna övertyga rätten om att det finns ett kausalsamband.

Kollade lite på VE:s publicerade arbeten och ser att hon ideologiskt verkar tillhöra den riktning inom feminismen som menar att problemen med psykiskt och fysisk misshandel i nära relationer har att göra med strukturella faktorer, dvs. att mannen är överordnad kvinnan i vårt samhälle. Att kvinnor kan vara nog så besvärliga mot män är ingenting man vill kännas vid inom den här falangen. Jag är inte närmare bekant med de olika riktningarna inom feminismen, men jag uppfattar det som att VE ideologiskt står rätt nära t.ex. Valerie Solanas och Ireen von Wachenfeldt.

Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg. VE:s vittnesmål kan säkert ha gjort starkt intryck på t.ex. Ulla Gustavsson, rådmannen som gjort uppmärksammade uttalanden om bl.a. könsmaktsordning, och som var den som i augusti/september 2019 fattade beslutet om att SD skulle häktas på sannolika skäl.

Det skall bli spännande att se hur VE:s vittnesmål bedöms av den nye domaren Björn Lindén och nämndemännen. Möjligen kan åklagare Åsa Hidings jävsinvändning mot Lindén ha lite med just det här genusideologiska att göra, men det är naturligtvis bara en gissning.

Rent allmänt borde det väl gå bra då med tanke på vänsterliberalvridningen inom rättsväsendet men det känns verkligen som en OT-diskussion.

Tror du verkligen rätten går in så mycket i detalj på ett vittne? De har väl inte samma tid som du har att göra efterforskningar på varenda person som inställer sig i vittnesbåset. Jag tror det snurrar rejält i huvudet av all korvstoppning de utsätts för, det är mycket att ta in för någon som inte följt fallet från dag ett.
Citera
2020-03-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag uppfattat det ville LW ha en livskamrat och SD lovade till och från att det skulle bli så.

JG hade en livskamrat och SD hade svikit honom redan när han fick reda på otroheten.

Att efter det sitta och försvara och radera är inte OK.
...och som jag uppfattat det, så hade LW en livskamrat, till och med en bra sådan. Hon hade UW.
Men efter att de bröt upp (orsaken till det är för mig okänd), så började LW:s nedstigning till Helvetet, symboliskt sett.

LW hade en make, hade en egen familj, hade en Tro och ett helt och gott liv.
Allt
detta tycks hon mig ha sumpat, rentav på egen hand ha saboterat!
Eller:
Hennes fria val?
Hennes sjukdom?
Hennes instabila personlighet?

Edit (ett förtydligande): Gissar att du tillhör dem som fått "order" av trådens Fröken om att inte svara mig, så mitt inlägg är alltså inte begränsat till just dig att replikara på.
Senast redigerad av Carinah78 2020-03-09 kl. 10:42.
Citera
2020-03-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man tycker ju att det borde ha funnits någon kvar på gymmet. Han borde ha varit angelägen om att få kontakt med någon som senare kunde verifiera att han synts där?

De har intervjuat en hel del folk som var där, inklusive vaktmästaren/städaren som SD påstår att han pratat med. Ingen minns honom. Ville han att de skulle minnas honom ordentligt finns det ju sätt att se till det, till exempel snava eller tappa en skivstång på ett spektakulärt sätt.
Citera
2020-03-09, 10:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Några inlägg här igår eller i morse tog upp betydelsen av experten Viveka Enanders vittnesmål i rätten. Jag tänker också att det här kan vara ett av åklagarsidans klart viktigaste vittnen, kanske det allra viktigaste. Som forskare i ämnet våld i nära relationer förväntas alltså VE vara den som kan koppla ihop SD:s och LW:s komplicerade relation med mordet, och i bästa fall kunna övertyga rätten om att det finns ett kausalsamband.

Kollade lite på VE:s publicerade arbeten och ser att hon ideologiskt verkar tillhöra den riktning inom feminismen som menar att problemen med psykisk och fysisk misshandel i nära relationer har att göra med strukturella faktorer, dvs. att mannen är överordnad kvinnan i vårt samhälle. Att kvinnor kan vara nog så besvärliga mot män är ingenting man vill kännas vid inom den här falangen. Jag är inte närmare bekant med de olika riktningarna inom feminismen, men jag uppfattar det som att VE ideologiskt står rätt nära t.ex. Valerie Solanas och Ireen von Wachenfeldt.

Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg. VE:s vittnesmål kan säkert ha gjort starkt intryck på t.ex. Ulla Gustavsson, rådmannen som gjort i media uppmärksammade uttalanden om bl.a. könsmaktsordning, och som var den som i augusti/september 2019 fattade beslutet om att SD återigen skulle häktas, nu på sannolika skäl.

Det skall bli spännande att se hur VE:s vittnesmål bedöms av den nye domaren Björn Lindén och nämndemännen. Möjligen kan åklagare Åsa Hidings jävsinvändning mot Lindén ha lite med just det här genusideologiska att göra, men det är naturligtvis bara en gissning.

Problemet är att Viveka inte har fått ta del av all information om hur deras destruktiva relation såg ut. Det som åklagaren presenterat för henne ger bilden av att motivet kan vara enbart det klassiska med våld i nära relation där mannen dödar kvinnan när hon vill lämna.

Men vi som följt tråden sedan dag ett samt läst stora delar av FUP vet att det finns fler faktorer och dimensioner i deras förhållande än enbart en våldsam kontrollerande man som styr en kvinna. I det här förhållandet finns två sjuka individer som triggar varandra. Båda vill styra och kontrollera. Båda hotar och trakasserar och hämnas upplevda oförrätter. De lockade ut varandras värsta tänkbara sidor.
Citera
2020-03-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
JA jag ville visa att han var långt bort från BP trots nära i tid.
Självklart är det så att det är först när man kommit ur destruktivitet som man kan se saker ut ett annat perspektiv.
Vem syftar du på var långt från BP trots nära i tid?
Svårt att se när du inte svarar på något inlägg.
Citera
2020-03-09, 10:57
Medlem
Citat:
Problemet är att Viveka inte har fått ta del av all information om hur deras destruktiva relation såg ut. Det som åklagaren presenterat för henne ger bilden av att motivet kan vara enbart det klassiska med våld i nära relation där mannen dödar kvinnan när hon vill lämna.

Men vi som följt tråden sedan dag ett samt läst stora delar av FUP vet att det finns fler faktorer och dimensioner i deras förhållande än enbart en våldsam kontrollerande man som styr en kvinna. I det här förhållandet finns två sjuka individer som triggar varandra. Båda vill styra och kontrollera. Båda hotar och trakasserar och hämnas upplevda oförrätter. De lockade ut varandras värsta tänkbara sidor.

Håller i stor del med: dock förstärker det väl snarare motivbilden än försvagar motivbilden?
Citera
2020-03-09, 11:03
Medlem
Citat:
Skulle alltså tro att VE:s vittnesmål i rätten kan komma att vila inte bara på saklig utan också på politisk/ideologisk grund, och man kan möjligen fundera över varför åklagarsidan har valt att hämta upp just den här experten från Göteborg.

Har ansett att du har varit på djupt vatten ett par gånger här i tråden, men här sätter du fingret på ett enormt problem i svenskt rättsväsende:
Dels är det, på grund av polisbrist, många civila utredare som tar med sig ideologi in i polismyndigheten. Dels har "expertvittnen" ett fruktansvärt dåligt track record i Sverige.

Många har tyvärr glömt det nu, men det var en ansenlig mängd män som blev dömda för (barn)våldtäkt under perioden då vissa terapeuter börjat anamma de numera hårt kritiserade idéerna om bortträngda minnen.
Citera
2020-03-09, 11:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller i stor del med: dock förstärker det väl snarare motivbilden än försvagar motivbilden?

Ja det förstärker motivbilden så jag förstår inte varför de ska fokusera på "våld i nära relation och döda när kvinnan lämnar". För tänk om försvaret lyckas visa för rätten att Lena inte var på väg att lämna? Det torde inte vara så svårt att ska rimligt tvivel i den frågan eftersom Lena in i det sista bjöd hem SD på fika på natten med hjärtan.

Jag anser att det gagnar åklagarsidan om de förstärker motivet. Men Hiding kanske anser att hon har tillräckligt med bevis som visar på destruktiviteten i relationen. Hon behövde ytterligare bevis att motiven även handlar om "våld i nära relation".

Det är komplicerat fall och tror inte vi har bara ett enda motiv här. Det kan trots allt stämma att Lena var på väg att lämna även om jag personligen inte tror på det. SD var fortfarande hennes förstahandsalternativ trots att hon dejtade andra. Detta hade hon själv uttryckt för vänner tidigare.
Citera
2020-03-09, 11:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Har ansett att du har varit på djupt vatten ett par gånger här i tråden, men här sätter du fingret på ett enormt problem i svenskt rättsväsende:
Dels är det, på grund av polisbrist, många civila utredare som tar med sig ideologi in i polismyndigheten. Dels har "expertvittnen" ett fruktansvärt dåligt track record i Sverige.

Många har tyvärr glömt det nu, men det var en ansenlig mängd män som blev dömda för (barn)våldtäkt under perioden då vissa terapeuter börjat anamma de numera hårt kritiserade idéerna om bortträngda minnen.

En mörk tid i svensk rättshistoria och allt började med det famösa da Costa-fallet, det var testballongen för vad som komma skulle och det blev inte snyggt.

Hiding,s expertvittne ska fastställa "könsmaktsordningen" i fallet för tyvärr verkar det vara den linje som Hiding har och då anser jag att hon inte ens har läst sin egen FUP.
Citera
2020-03-09, 11:14
Medlem
Citat:

Försvaret har fått tagit del av allt, de har haft möjlighet att kalla vittnen de också.
Citera
2020-03-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har börjat på att läsa förhören med vittnen nu från FUP och finner de med barnen, kollegorna Jon*s Hå*rd och Kr*stin J*kobsson samt brodern som viktiga för att förstå hela tragedin.

Slås av att barnen framstår så kloka och lillvuxna mitt i mammas svårigheter. De verkar ha integritet och uttrycker sig så sakligt. Det är så ohyggligt synd om dem och det är hjärtskärande att tänka vad de gått/går genom både innan mordet med en mamma som inte mådde psykiskt bra med allt vad det innebar och efteråt sedan den hemska morgonen och framåt mot nu.

För mig framstår LW som en mamma som uppfostrat dem med värme och regler samt stor omtanke, – att de till exempel skulle ha trevliga födelsedagar trots skilda föräldrar. Men, om kollegors och broders vittnesmål stämmer, så har LW mest troligt lidit av bipolaritet vilket förklarar väldigt mycket i hennes destruktiva beteende som sedan gått ut över dem alla i en destruktiv spiral nedåt där hon tappat kontrollen. Maniska perioder med lite sömn då hon blivit gränslös i vad hon trott var möjligt med SD och inte fungerat förnuftigt utan svävat högt över HD utan att hon lyssnat till vänner och varningsklockor. Jag har i min bekantskapskrets/yrkessammanhang haft två fd väninnor med samma diagnos som LW kan ha haft (enligt vittnesmålen) och stämmer denna spekulation så förklarar det mycket. Att lämna en destruktiv relation med en manipulativ psykopat och narcissist är svårt för en driftig och stark person som är van att fixa saker, att därtill göra det om man förmodat själv lider av bipolaritet måste vara nästintill omöjligt svårt. Kan tänka mig att liksom hur LW svävat högt i maniska perioder kring hennes och SDs framtid tillsammans så har hon i depressiva svackor kraschat och blivit lätt manipulerad och hjärntvättad. Jag tycker att en del skribenter i tråden beter sig förskräckligt fult mot LW efter hennes död men ifall de är personligt kopplade till henne och råkat ut för hennes förmodade sjukdom så kan jag till viss del nu förstå, om än ej ursäkta, deras negativa bild och därpå eftermäle om henne. Att umgås med en bipolär kan vara rejält knepigt och själv blev jag så bränd på mina väninnor att jag efter några år bröt kontakten av självbevarelsedrift då så mycket energi gick åt att hantera deras draman. Min erfarenhet är att personer som lider av bipolaritet utan fungerande medicinering kan bli väldigt självupptagna och förblindade när de har en "hög" period till den grad att de ser saker svartvitt och i sin iver att lyckas med vad de företar sig kan bli hänsynslösa. Om LW led av detta och inte fick diagnos, stöd och medicin så är detta en förklaring till varför hon inte förmådde att som många klagat, ta ett eget vuxet ansvar och lämna SD. Ju mer man läser desto mer tragiskt känns alltihopa. Man önskar att hon sökt och fått hjälp tidigare och aldrig sedan råkat ut för en man som SD och hans Järngäng.

Ska tillägga att jag med detta bara spekulerar baserat på vittnens utsagor om LW och att inget, inget sjukdom eller ej gör de hånfulla frossande och flinande påhoppen mot henne i tråden ok. En del menar att hennes beteende motiverat mordet. Jag menar att vi kan hitta förklaringar och bidragande orsaker i LWs beteende och mående till varför hon utsatte sig för fara, ansvaret för hennes död ligger dock på förövaren som valde att passera gränsen att mörda vilket är helt oförlåtligt.

Jag ligger ca 400 sidor efter härinne och kanske oavsiktligt drar igång en diskussion på nytt som redan avklarats. Ingen behöver bemöta mitt inlägg i så fall, men jag måste tacka för din utmärkta beskrivning av personer som lider av bipolaritet 1, vilket jag skulle gissa att LW led av.
Det är en väldigt trolig diagnos. Jag reflekterade över det omedelbart efter att ha läst meddelandena LW skickade, både till SD och vänner.

Jag har också reflekterat och reagerat starkt på vissa skribenters fula sätt att smutsa ner LW efter hennes död. Det går att beskriva och kommentera hennes destruktiva beteende utan att såga henne jäms med fotknölarna och skuldbelägga henne för att hon mördats. Ingen annan än förövaren är skyldig till hennes död! Mördare ska aldrig försvaras för sin gärning, någonsin!

Här kan man läsa om bipolaritet:

https://balansriks.se/bipolar-sjukdom/

Och hur det är att leva med det:

https://www.mabra.com/9-kandisars-egna-ord-om-livet-med-bipolar-sjukdom/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här