2020-03-08, 15:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ett annat scenario som vi inte sett än är om enskilda lag drabbas. Någon spelare som drabbats och ett lag måste sättas karantän, alternativt att smittan spridits i laget. Skjuta upp deras matcher. Ställa in dem helt. Tvinga till att spela med reserver. Kan få förödande konsekvenser för lag som har något att spela för.
Citera
2020-03-08, 15:27
Medlem
En inte allt för vågad gissning är att några omgångar skjuts upp och sedan spelas ligan klart för tomma läktare. Man behöver inte göra saker krångligare än vad de är.
Citera
2020-03-08, 15:47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
En inte allt för vågad gissning är att några omgångar skjuts upp och sedan spelas ligan klart för tomma läktare. Man behöver inte göra saker krångligare än vad de är.
Fast krångligt är just det det blir när man skjuter upp matcher. Man måste få ihop schemat också. Europacupspel i vägen. Landslagsuppehåll nu i Mars. Ett stundande EM som fortfarande ska spelas enligt UEFA i sommar som ligorna ändå måste förhålla sig till. Sen gäller det att lagen avslutar samtidigt. Går ju inte att vissa lag avslutar senare än andra.
Citera
2020-03-08, 15:55
Medlem
Det är inte så många italienska lag kvar i europaspelet efter returerna. Landslagsspelet är inget hinder. Några spelare har em kval antar jag, resten får stanna hemma. Man får komprimera schemat en smula. Förlänga säsongen en vecka, spela eventuell cupfinal till hösten osv. Vill man så kan man.
Citera
2020-03-09, 04:02
Medlem
rikastistorstans avatar
Det enda som oroar mig med Corona är att jag på fullt allvar är orolig för att EM och AS/SE inte kommer att kunna spelas om utvecklingen fortsätter i den här takten. Smittan i sig är jag helt likgiltig inför.
Citera
2020-03-09, 07:16
Medlem
Även Frankrike har nu stoppat åskådare från matcher, dvs som en direkt följd av att folksamlingar på över 1000 pers har förbjudits. Även Grekland sägs vara på gång med något liknande beslut.
Citera
2020-03-09, 07:25
Medlem
cyberkalles avatar
Det klassiska derbyt mellan Dortmund och Schalke kommer att spelas inför tomma läktare nu på lördag.
Citera
2020-03-09, 11:09
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Det enda som oroar mig med Corona är att jag på fullt allvar är orolig för att EM och AS/SE inte kommer att kunna spelas om utvecklingen fortsätter i den här takten. Smittan i sig är jag helt likgiltig inför.
Måste nästan säga att jag är orolig för det motsatta. Har inte full koll men har inte Sverige fler smittade (per befolkningsmängd då) än Frankrike och Tyskland? Eller har dem fått en så stor ökning senaste tiden kanske. Om dem kommer fram till sådana beslut så är jag orolig för varför Sverige inte gör det då. Låter mer som den svenska naiviteten slår till igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Även Frankrike har nu stoppat åskådare från matcher, dvs som en direkt följd av att folksamlingar på över 1000 pers har förbjudits. Även Grekland sägs vara på gång med något liknande beslut.
Gissar att detta påverkar PSG-Dortmund då också eller? Har inte sett någon uppdatering än men senast igår så skrev man att det skulle vara publik och att PSG desinfekterat hela parc de prince. Men om dem nu beslutat kring detta politiskt och inte enligt franska fotbollsförbundet måste det även gälla i CL gissar jag. Undrar hur Champions league finalen blir om det inte blir någon ljusning. Nu kanske Turkiet inte är lika drabbat men kommer dem vilja ha in en massa folk från andra EU länder? Lägg därtill deras relation till EU efter senaste flyktingvågen. En CL final med bara massa turkar på läktaren. Kommer jag inte ens bemöda mig att titta på.
Citera
2020-03-09, 11:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det klassiska derbyt mellan Dortmund och Schalke kommer att spelas inför tomma läktare nu på lördag.
Bara den då? Tänker på lagen i närområdet där. Mönchengladbach möter köln nu på onsdag. Sen spelar dusseldorf mot paderborn på fredag. Dusseldorf ligger väl också i närheten. Gissar att Ruhr området är mest drabbat i Tyskland? Förmodligen dock bara början med den matchen. Snart går Tyskland nog samma öde till mötes som Italien och Frankrike.

Vilket lämnar Spanien och England kvar då. Spanien följer jag inte så noga medialt så vet inte hur illa ställt det är med corona där men England kommer nog tvingas till dessa åtgärder snart. Helt säkert. Inte mycket till fotboll kvar snart. Som jag skrivit kring italien. Fotboll utan publik är en helt annan sport.
Citera
2020-03-09, 14:39
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Bara den då? Tänker på lagen i närområdet där. Mönchengladbach möter köln nu på onsdag. Sen spelar dusseldorf mot paderborn på fredag. Dusseldorf ligger väl också i närheten. Gissar att Ruhr området är mest drabbat i Tyskland? Förmodligen dock bara början med den matchen. Snart går Tyskland nog samma öde till mötes som Italien och Frankrike.

Vilket lämnar Spanien och England kvar då. Spanien följer jag inte så noga medialt så vet inte hur illa ställt det är med corona där men England kommer nog tvingas till dessa åtgärder snart. Helt säkert. Inte mycket till fotboll kvar snart. Som jag skrivit kring italien. Fotboll utan publik är en helt annan sport.
Nyss så kom det besked om att alla matcher spelas utan publik.
Märkligt nog så får Leipzig spela inför publik imorgon mot Tottenham
Citera
2020-03-09, 17:05
Medlem
Det var lätt att få biljetter till EM idag när UEFA släppte biljetterna som folk blivit tilldelade i första rundan men sedan inte betalat för. Corona-skräck?
Citera
2020-03-09, 18:22
Medlem
Inga matcher i Italien till 3 april alltså. Det mest rimliga nu är väl att matcherna som inte hinns med innan EM spelas klart i augusti–september. Med säsongen 2020/21 får man antingen...

a) Klämma in en hel säsong på kortare tid än vanligt (kanske skippa Coppa Italia för att hinna med?).
b) Göra en specialvariant där alla lag möter varandra en gång istället för två (och alla lag får 9 eller 10 hemmamatcher).

Europaplatserna för 2020/21 får fördelas efter ställningen i maj (omgångar där alla matcher inte spelats stryks).
Senast redigerad av HaconBacon 2020-03-09 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in