2020-03-07, 15:35
Medlem
Rullandegalnings avatar
Vad kan motsvarande ord i svenskan vara för engelskans kafkaesque?
Kafkastämning som Google ger mig som svar känns inte riktigt rätt..
Eller är det helt enkelt så att det är kafkaesque som gäller i svenskan med tills vi fått in det som nytt ord i ordboken?

Betydelse i engelskan

https://en.m.wiktionary.org/wiki/Kafkaesque

https://www.dictionary.com/browse/kafkaesque

https://dictionary.cambridge.org/dic...ish/kafkaesque
Citera
2020-03-07, 15:40
Bannlyst
Kafkaartad?

Edit:

https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/kafkaartad
Citera
2020-03-07, 16:01
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Kafkaartad?

Edit:

https://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/kafkaartad
Hmm, jo det känns jo lite mer korrekt än kafkastämmning.
Citera
2020-03-07, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Hmm, jo det känns jo lite mer korrekt än kafkastämmning.
Framförallt är det ett adjektiv.
Citera
2020-03-07, 19:24
Medlem
retrospectives avatar
Kafkaesk.
Citera
2020-03-08, 07:13
Medlem
Kafkaartad, kafkaesk, kafkaliknande.

Kafkaesk låter lite "kultursida" och kafkaartad är också jobbigt att säga med de dubbla vokalerna.

Kafkaliknande tycker jag låter naturligast men det är väl bara en smaksak.

Enligt Google är alla tre ungefär lika vanligt förekommande.
Citera
2020-03-08, 09:54
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Kafkaartad, kafkaesk, kafkaliknande.

Kafkaesk låter lite "kultursida" och kafkaartad är också jobbigt att säga med de dubbla vokalerna.

Kafkaliknande tycker jag låter naturligast men det är väl bara en smaksak.

Enligt Google är alla tre ungefär lika vanligt förekommande.

Jag skulle rent spontant ha trott att det lät lite "kultursida" att åberopa Kafka överhuvudtaget, men förmodligen är det så att det finns massor av mugglare där ute som gör så utan att ha en aning om vem Kafka var - på samma sätt som folk talar om Jantelagen utan att ha läst en rad av Aksel Sandemose, och utan att alls ha förstått vad Jantelagen går ut på.

Kafkaesk är väl en alldeles utmärkt form, även om den känns lite ovan så här i början.
Citera
2020-03-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle rent spontant ha trott att det lät lite "kultursida" att åberopa Kafka överhuvudtaget, men förmodligen är det så att det finns massor av mugglare där ute som gör så utan att ha en aning om vem Kafka var - på samma sätt som folk talar om Jantelagen utan att ha läst en rad av Aksel Sandemose, och utan att alls ha förstått vad Jantelagen går ut på.

Kafkaesk är väl en alldeles utmärkt form, även om den känns lite ovan så här i början.

Jag tror nog att Kafka är rätt välkänd utanför kultursidorna. Många klassiker kan vi referera till utan att ha läst dem. Allmänbildning är att känna till dem och vad de går ut på, inte att ha tragglat sig igenom om man inte finner nöje i dem.

Jag rekommenderar varmt boken "How to talk about books you haven't read" av en fransk professor i litteratur. Han är befriande ärlig med hur många klassiker han aldrig läst eller bara tagit sig halvvägs igenom.

Eget erkännande: Började läsa Processen men tröttnade efter några kapitel.
Citera
2020-03-08, 12:50
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag tror nog att Kafka är rätt välkänd utanför kultursidorna. Många klassiker kan vi referera till utan att ha läst dem. Allmänbildning är att känna till dem och vad de går ut på, inte att ha tragglat sig igenom om man inte finner nöje i dem.

Jag rekommenderar varmt boken "How to talk about books you haven't read" av en fransk professor i litteratur. Han är befriande ärlig med hur många klassiker han aldrig läst eller bara tagit sig halvvägs igenom.

Eget erkännande: Började läsa Processen men tröttnade efter några kapitel.

Jo, men om man skall kunna fejka med framgång så bör man ändå ha gjort sin värnplikt och skaffat sig genuin bildning på några områden, så att man skaffar sig hyfsad överblick och urskillningsförmåga. Annars blir man som de där som letar ord med imponatoreffekt i synonymordböcker, men som genast avslöjar sig när de inte kan använda dem på rätt sätt i rätt sammanhang.

Med det sagt så är det många klassiker som jag själv har tillägnat mig i form av nedkortade och bearbetade ungdomsböcker och Illustrerade Klassiker i serieform. För att inte tala om filmer och tv-serier.
Citera
2020-03-08, 13:51
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Jo, men om man skall kunna fejka med framgång så bör man ändå ha gjort sin värnplikt och skaffat sig genuin bildning på några områden, så att man skaffar sig hyfsad överblick och urskillningsförmåga. Annars blir man som de där som letar ord med imponatoreffekt i synonymordböcker, men som genast avslöjar sig när de inte kan använda dem på rätt sätt i rätt sammanhang.

Med det sagt så är det många klassiker som jag själv har tillägnat mig i form av nedkortade och bearbetade ungdomsböcker och Illustrerade Klassiker i serieform. För att inte tala om filmer och tv-serier.

Första gången som jag verkligen läste Kafka tror jag var när jag som 19-åring läste Die Verwandlung på universitetet. Annars har jag heller inte läst mycket av honom.
Citera
2020-03-09, 07:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Tycker du? Jag är inte lika upprymd inför det alternativet. Jag gillar inte heller kafkaesgue, men känner lite för kafkask som låter som kaffekask.
Citera
2020-03-09, 10:26
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tycker du? Jag är inte lika upprymd inför det alternativet. Jag gillar inte heller kafkaesgue, men känner lite för kafkask som låter som kaffekask.

Jag kanske lät mig ryckas med där och tappade fotfästet ett tag. Utmärkt är måhända lite mycket sagt, men jag tycker ändå att kafkaesk fungerar. Danskarna använder kafkask, men så lär de också kalla kaffekasken för karsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in