Citat:
Ursprungligen postat av
Alkazam
Fast det är ju inte bara hemvändande turister som passerar gränsen. Vi importerar mängder av varor, bland annat läkemedel och medicinsk utrustning. Om gränserna var stängda på obestämd tid skulle alla ”strandsatta” svenskar försöka ta sig in ändå. Du skulle få människosmuggling.
Vi accepterar risker för människoliv i andra situationer. Om vi förbjöd biltrafik skulle vi få 0 dödade i trafiken. Den krassa sanningen är väl att vi accepterar att ”offra liv” eftersom vi behöver kunna köra bil.
Det är inte ebola vi pratar om. Det är en influensaliknande sjukdom. Den vanliga säsongsinfluensan dödar tusentals, mestadels gamla och sjuka, varje år. Ska du hålla gränsen stängd fyra månader om året varje år då?
Jag har inte påstått att man inte kan handla med varor under denna tid av stängda gränser. Tyvärr, är Sverige långt ifrån självförsörjande på många områden och egentligen skulle en sådan "blockad" vara nyttig för att se var man behöver rusta för framtida och mer allvarliga katastrofer.
Du får självklart stärka gränsskyddet, något som man måste göra och borde gjort för länge sedan. Går inte att säga att "detta gör vi inte för att då kommer detta att ske", ex. människosmuggling och dylikt. Sådant får man se till att hantera, där och då. Men, och detta är viktigt - redan denna, relativt lindriga händelse har påvisat mängder med brister och då må dessa rättas till innan nästa, mer allvarliga situation inträffar - är vår regeringen denna uppgift mogen? Jag tvivlar stort på detta!
Inga halmgubbar här, tack! Du kan inte jämföra biltrafik med epidemier och sjukdom.
Jag påstår inte att detta virus kommer döda oss alla, men innan man vet hur och i vilken grad detta är en smitta som är potentiellt mycket värre än vad vi i nuläget vet, så är det självklart av vikt att agera i tid och vara proaktiva - handla i tid, annars kan det vara för sent. Och som sagt, jag menar inte händelsevis denna gång, men i framtiden måste ting skötas MYCKET bättre än detta och låt oss då hoppas att detta bara är en lindrig variant, men vad vet vi? Jo, det våra styrande säger oss, för inte kan du lita på de experter som nervöst rabblar upp samma mantra om att det inte är ett allvarligt läge, men så ser det alltid ut - sedan står där regeringsföreträdare och ber om ursäkt för att "detta kunde vi inte förutse", "vi har varit naiva" och andra floskler som icke hjälper de drabbade och särskilt inte de döda!
Finns andra farsoter och "virus" som är mångt mycket mer allvarliga än säsongsinfluensa och det är migranter och massinvandring!