2020-03-09, 08:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vilken effekt på samhället?

I dagsläget har det i princip NOLL effekt förutom för ett fåtal hundra smittade.

Effekten på samhället med nedstänga skolor, arbetsplatser och dylikt hade vart ännu större än det minimala som drabbat nu.
Vänta och se ditt pulver. När vi har en italiensk situation så kommer recessionen som ett brev på posten.
Citera
2020-03-09, 08:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Media förmedlar mängder av uppgifter kring Coronaviruset och dess utbredning och hur allvarlig smittan är. Börjar verkligen tvivla på sanningshalten i informationen. Hittills har det hävdats att dödligheten är låg. I morse hade både SVT och TV4 uppgifter om spridningen i Italien. 7000 konstaterat smittade och 366 döda. Det ger drygt 5 %. Kan det betraktas som lågt?
Ingen vet med säkerhet hur stor dödligheten är, eftersom underlaget fortfarande är bristfälligt. Dock tror man att det är någonstans mellan 1-5%. För de som dör tar det mellan 2-8 veckor från insjuknande till dödsfallet. Så för Europas och särskilt Sveriges del är det ännu för tidigt att blåsa faran över.
Citera
2020-03-09, 08:51
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Media förmedlar mängder av uppgifter kring Coronaviruset och dess utbredning och hur allvarlig smittan är. Börjar verkligen tvivla på sanningshalten i informationen. Hittills har det hävdats att dödligheten är låg. I morse hade både SVT och TV4 uppgifter om spridningen i Italien. 7000 konstaterat smittade och 366 döda. Det ger drygt 5 %. Kan det betraktas som lågt?

Du tror inte att mörkertalet av antal smittade i Italien är väldigt, väldigt stort?
Citera
2020-03-09, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det du säger, "vad FHM gjort är inkompetent", kan du inte svara på förrän du har facit på hur många som smittats och avlidit per capita.
Vi har varit naiva.....
Citera
Medlem
1 smittad i Halland enligt Expressen nu. Det jag reagerar på är att de skriver " samtliga 204 har varit i utsatta områden eller smittats av någon som varit det"... stämmer väl inte? Tänker på sjukfallet som kom in till Danderyd...
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja verkligen. Jag gick ensam på stan i helgen med ansiktsmask. Folk trodde jag var galen.
Svenskar är fredsskadade och inte vana vid stora kriser. Svenskar i gemen litar också på att "det svenska systemet" ska kunna bemästra alla problem. Konstigt nog, får man väl säga.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.facebook.com/rui.pacheco.vevelstad?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARDSWFNQAMbQMWwsH-lKO4znFzfBHC0Lh3wzTNPbhOJ25K8jwtI4WWtkWOPQgTgk5_no yB3Wa4DHSWMs&hc_ref=ARRTnuX3phGZG8COJhbsycueCx6JP2 hcj5JoutAmQtWjc2hMHVzlooc7Ae3F6qDR1P0&fref=nf

Här är en intressant ögonvittnesskildring: en portugis som är bosatt i händelsernas centrum: Lombardiet. Läs gärna hela, här kommer bara ett stycke om italienarnas dumhet - då hjälper det inte ens med vettiga myndigheter. Myndigheterna har varit tvungna att ta till hårdare och hårdare metoder. Nu är som vi vet hela regionen avstängd, och gränserna bevakas med militär för att folk inte ska kunna ge sig ut därifrån och smitta fler, men många rymde i sista stund:

So the big problem in Italy right now, and I am sorry if this offends anyone, is not so much the virus itself, it is the stupidity of the Italians. The more important thing they had to do was a very basic thing: Just avoid contact with other people as much as you can, stay at home as much as you can until all this go away. But the government closed the schools and public gatherings, so they all went shopping because staying at home is boring... Then they closed most of the public spaces and shopping centers, so Italians went on vacation and skiing because there is nothing better to do, spreading even more the virus. Now they have locked down around 25% of the Italian territory and thousands and thousands of people are running to the train stations to get out of the red zone, because of course, staying inside your fucking home is not an option, so the effect this new measure is having is to spread even more the infection. Soon the entire country will be infected. What is happening with COVID-19 in Italy is mostly a consequence of Italian people attitudes and behaviors.

Utmärkt inlägg Merwina som jag hoppas alla i tråden läser.
Det är detta jag försökte förklara i helgen.
Unga kan drabbas precis som äldre. Enda skillnaden är vi unga kan kämpa längre mot viruset men till slut drabbas vi också.
Massor med unga i Kina och Iran som dött av viruset.
Citera
2020-03-09, 08:53
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Alla procenttal är osäkra eftersom vi inte vet det totala antalet smittade. Nämnaren i ekvationen är okänd.
Citera
2020-03-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ja verkligen. Jag gick ensam på stan i helgen med ansiktsmask. Folk trodde jag var galen.

Va skönt!
Då tror jag faktiskt det fortfarande finns hopp för mänskligheten.
Citera
2020-03-09, 08:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Glädjande nyheter från Kina, där man rapporterar endast 40 nya corona-fall för igår. 36 i Hubei-provinsen och 4 utanför.
Oklart om det är några importfall av dessa.
Smittspridningen i Kina verkar i praktiken ha upphört nu. Dags att gå tillbaka till jobbet och skolan där.
Ett bevis på att drakoniska åtgärder för att minska social rörlighet faktiskt fungerar.

Om du är så naiv och tror på det så tycker jag synd om dig.
Citera
2020-03-09, 08:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte desinformation. WHO har redan undersökt detta i Kina. Alla behövde inte göra detta, det beror på den aktuella lokala situationen. Lessons learned är från tidigare SARS finns överallt, se även här:

https://science.sciencemag.org/content/300/5627/1966.full

Det är extremt få härinne som är pålästa kring effekter av olika åtgärder beroende på aktuell situation. Allt ska stängas ner-förespråkarna har knappast läst på detta. De som varit med tidigare vet bättre.

SARS var för mer än 15 år sen, kom in i matchen.

Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Jag tror inte att du själv tror på regimens siffror. Befolkningen gör det inte. Biltrafiken ner kraftigt under helger.
Att biltrafiken går ner är väl ett tecken på att myndigheterna infört restriktioner på bilkörning för privatbruk?
Spelar ingen roll vad kineserna tror på, de får foga sig i de restriktioner som myndigheterna beslutar.

Citat:
Om du är så naiv och tror på det så tycker jag synd om dig.
Har du bättre siffror så upp med dem.
Citera
2020-03-09, 08:55
Medlem
Citat:
Det är väl i nivå med influensa ett halvdåligt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in