2020-03-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
"Bara"

400 miljoner i Kina,, en knapp tredjedel av befolkningen, hamnade under lockdown med utegångsförbud och hela kitet. I övriga landet begränsningar men inte lika hårda. Övervakning av alla medborgare via appar.

Sluta sprid desinformation. Kina har agerat extremt hårt och inte alls förlitat sig på enbart smittspårning och isolering av kända fall.

Det är inte desinformation. WHO har redan undersökt detta i Kina. Alla behövde inte göra detta, det beror på den aktuella lokala situationen. Lessons learned är från tidigare SARS finns överallt, se även här:

https://science.sciencemag.org/content/300/5627/1966.full

Det är extremt få härinne som är pålästa kring effekter av olika åtgärder beroende på aktuell situation. Allt ska stängas ner-förespråkarna har knappast läst på detta. De som varit med tidigare vet bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
"Bara"

400 miljoner i Kina,, en knapp tredjedel av befolkningen, hamnade under lockdown med utegångsförbud och hela kitet. I övriga landet begränsningar men inte lika hårda. Övervakning av alla medborgare via appar.

Sluta sprid desinformation. Kina har agerat extremt hårt och inte alls förlitat sig på enbart smittspårning och isolering av kända fall.

Jag tror inte att du själv tror på regimens siffror. Befolkningen gör det inte. Biltrafiken ner kraftigt under helger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det är tyvärr ingen mardröm utan det är verklighet, och folk måste börja fatta det snart. Förstår att ungdomar och barn inte riktigt fattar ett skit av detta och lever på som vanligt, hade inte trott annat. Men vuxna människor som inte kan lägga ihop 1+1, skamligt.

En positiv effekt är att jag senaste veckan sett att folk verkar stanna hemma när de är sjuka. Minskar risken för spridning av detta virus samt alla andra smittsamma sjukdomar. Win-win. Sedan pratar alla om hur smitta sprids och hur viktigt det.är men handhygien just nu.
Citera
2020-03-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vart vill du då komma med ditt gapande? Samma fråga sedan tråden startade i princip. Det är en sak att få veta fakta.
Men allmänt spånande som detta om fibros...? Ja, och...? Du kan lika gärna sitta och nojja över jävla magnetfältet som flyttar sig...

Vad är du så arg över?
Citera
2020-03-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur menar du att övriga Kinas provinser klarade sig så bra utan nedstängning utan bara ökad testning och isolering av fall och kontakter?

Har följt kinesiska medier och verkar som de tillämpat ortanpassade åtgärder. Förutom basen att identifiera de smittade och isolera dem och deras närmare krets, har det tillämpats partiella utegångsförbud, nedläggning av allmänna kommunikationer alt sanering av allmänna kommunikationer flera gånger om dan, saneringstunnlar med desinfektionsmedelsdimma som man måste gå igenom, kvarterskarantäner. Och hotat med dödsstraff om folk inte lyder, har jag sett åtminstone i en region. Minns inte var. Det som varit riksomfattande är att många läkarbesök och receptskrivning flyttats till nätet. Expertkonsultationer till vårdpersonal på fältet har också flyttats till webben där vårdpersonalen får råd via sin smartphone.

De verkar inte haft one-size-fits-all-metod utan försökt med lokala lösningar. Kineser är bra på slagord och vad gäller vården så såg jag slagordet one-patient-one-care. Förståeligt då virusinfektionen kommer i så många former och det finns ingen vetenskapligt testad metod än, knappast ens beprövad erfarenhet, så det är närmast vilda östern vad gäller behandling och snabb rapportering av sånt som funkat. Kan då bara gällt en patient, men eftersom detta är ny smitta, så man tager vad man haver för att hålla patienterna vid liv.
Citera
2020-03-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du blir man förbannad över nått sånt - vilket igen var ett ärligt misstag - då kan man fan inte ha det lätt.

"Enligt italienska läkare ska det vara fler yngre människor som dom dör nu, de beskriver det som att de äldsta är svagaste och dör först."

Varifrån kom detta? Har du statistisk grund för det? Låter som fear-mongering i mina öron och ja det gör folk jävligt arga efter ett tag.
På medeltiden spikade man upp folk upp och ner ifall de lyckades frammana panik.
Citera
2020-03-09, 08:09
Medlem
Man kan nu se att Italien håller på att gå om Sydkorea. För några dagar sedan hade Sydkorea dubbelt så många fall som Italien men nu är Italien nästan ikapp. Vi ser samma explosionsartade utveckling i hela Europa. Jag tror att Sydkorea har börjat se effekterna av åtgärder och att folk har blivit försiktiga, men i Europa gör man ingenting och då sprider det sig som en löpeld.
Citera
2020-03-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
"Enligt italienska läkare ska det vara fler yngre människor som dom dör nu, de beskriver det som att de äldsta är svagaste och dör först."

Varifrån kom detta? Har du statistisk grund för det? Låter som fear-mongering i mina öron och ja det gör folk jävligt arga efter ett tag.
På medeltiden spikade man upp folk upp och ner ifall de lyckades frammana panik.

Jag kan tyvärr inte låta bli att skratta. Du snackar alltså om att spika upp folk för att du inte gillar ett inlägg samtidigt som du anklagar andra för att sprida panik! Snacka om att ha lätt för att bli hysterisk och aggressiv.

Angående det där med fallen från Italien diskuteras det under gårdagen, med länk. Ska se jag kan hitta det igen så att du du inte behöver vara må lika dåligt resten av dagen
Citera
2020-03-09, 08:16
Medlem
Det är inte viruset som är den stora faran. Bankerna har byggt upp ett mycket instabilt system med falska skulder som aldrig kan betalas. Tro inte att dina pengar finns på banken för det gör de ej. Jag ger mig fan på att de vill skylla på viruset för att införa mer övervakning och kontroll.
Citera
2020-03-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte desinformation. WHO har redan undersökt detta i Kina. Alla behövde inte göra detta, det beror på den aktuella lokala situationen. Lessons learned är från tidigare SARS finns överallt, se även här:

https://science.sciencemag.org/content/300/5627/1966.full

Det är extremt få härinne som är pålästa kring effekter av olika åtgärder beroende på aktuell situation. Allt ska stängas ner-förespråkarna har knappast läst på detta. De som varit med tidigare vet bättre.

Men hur förklarar du då den enorma skillnaden mellan Kina och till exempel Italien? I Kina så har man ju i princip helt fått stopp på spridningen men i Italien så är det en explosionsartad ökning. Tror du det bara beror på att Kina är bättre på smittspårning?

När man har allmän spridning så hjälper inte smittspårning. Folk smittas i skolor, på bussar, på restauranger och sjukhus. Då måste man införa begränsningar i folks frihet och detta har man gjort i Kina, ingen tvekan om det.

WHO kan man helt ignorera. De hade kunnat stoppa detta om man hade satt in kraftfulla åtgärder samtidigt som Kina gjorde det, men WHO har låtit detta spridas över världen. Om det är avsiktligt eller inte kan man ju ha olika åsikter om, men de har många gånger sagt att överbefolkningen är det största hotet mot jorden.
Citera
2020-03-09, 08:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
I Norge har 18 personer smittats på skidresor i Österrike. Antar att rätt många svenskar också varit i Österrike. Kanske dags att börja testa dem också??? Men ingen av dem kan väl tänkas ha varit ute i samhället sen de kom hem, så vi skulle kunna ha allmän spridning??? Huvudet i sanden.....

https://www.fplus.se/allt-fler-smittade-kommer-fran-semester-i-osterrike/a/y3M8gE

Island förde upp österrikiska Ischgl på sin lista över riskområden förra veckan efter att 8 islänningar smittats där.
Citera
2020-03-09, 08:20
Medlem
Digitalvoyagers avatar
Någon som har länken till presskonferensen där MSB yttrar sekretess runt corona-fallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in