2020-03-09, 07:57
Medlem
I Norge har 18 personer smittats på skidresor i Österrike. Antar att rätt många svenskar också varit i Österrike. Kanske dags att börja testa dem också??? Men ingen av dem kan väl tänkas ha varit ute i samhället sen de kom hem, så vi skulle kunna ha allmän spridning??? Huvudet i sanden.....

https://www.fplus.se/allt-fler-smittade-kommer-fran-semester-i-osterrike/a/y3M8gE
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Undrar hur många fall som missas när vården vägrar testa sjuka med motiveringen att de inte varit i ett riskområde?

Viktor är brevbäraren som gjorde att PostNord i Skövde fick stänga i fredags:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oaXM/viktor-22-fick-kora-mellan-sjukhusen--med-corona-i-kroppen

Det är exakt de här många i tråden menat länge men som förminskarna förnekat.

Det finns ett stort mörkertal där ute som inte får testas eftersom de inte varit utomlands. Dessa behövs testas annars vet vi inte om samhällsspridning pågår, vilket det med största sannolikhet gör med tanke på denna kille som blev smittad.

Alla har inte lika hög feber heller utan vissa kanske går till jobbet med 38 grader och tror bara att det är vanlig feber.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Sjuka och skrämmande siffror. Har viruset muterat??

Alltså jag vill inte åka till jobbet, har tagit detta på allvar från början men majoriteten skämtar ju bort det och jämför med en vanlig snuva typ.

Jag vill inte bli smittad av nån naiv jävel som kanske var på mello i helgen.

Snälla väck mig och säg att detta bara är en mardröm.

Det är tyvärr ingen mardröm utan det är verklighet, och folk måste börja fatta det snart. Förstår att ungdomar och barn inte riktigt fattar ett skit av detta och lever på som vanligt, hade inte trott annat. Men vuxna människor som inte kan lägga ihop 1+1, skamligt.
Citera
2020-03-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Usch, men blir inte minsta förvånad. Inte ett ljud från ngn av barnens skolor (Sthlm stads). Otroligt dåligt med information. Känns extra oroande såhär efter helgen. Som ett lotteri skicka barnen till skolan. Flera barn i barnens skolor var i norra Italien på sportlovet. Lagom att de fått symptom nu i helgen? Eller kanske redan smittat några. Om barn får milda symptom, går de kanske ändå. Nääää hen är inte sjuk. Vet hur idiotiska folk är! Hör på barnen att de mest tycker det är trams. ”Det smittar inte barn” berättade mitt ena barn för mig nu i helgen. Vem har sagt det undrade jag. Alla! fick jag till svar. Har läraren pratat med er om Corona och vad som är viktigt tänka på? Svar: nä!

Sen kan man ju tycka att allt ska kommuniceras helt transparent men nu är det inte så. Ta ett eget beslut om hur du gör med dina barn den här veckan. Vad du än gör så låt dom inte åka bil eller promenera där det finns trafik. Ca 30 barn om året för i trafiken. Det är fler än vad Covid-19 orkat med hittills, globalt.
Citera
2020-03-09, 07:58
Medlem
Viruset är inte att leka med men långt mycket värre är dess möjliga effekter på det finansiella korthuset.
Om ekonomin imploderar så var Corona bara triggern.
Citera
2020-03-09, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ja, så ditt antagande var extremt missvisande vilket ledde till att andra inklusive mig drog felaktiga slutsatser. Det är inte att "vakna på fel sida" att bli förbannad över det. Speciellt när det verkar som att du ville att situationen skulle vara annorlunda.
För övrigt var det långt ifrån "frispel".

Du blir man förbannad över nått sånt - vilket igen var ett ärligt misstag - då kan man fan inte ha det lätt.
Citera
2020-03-09, 08:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur menar du att övriga Kinas provinser klarade sig så bra utan nedstängning utan bara ökad testning och isolering av fall och kontakter?
"Bara"

400 miljoner i Kina,, en knapp tredjedel av befolkningen, hamnade under lockdown med utegångsförbud och hela kitet. I övriga landet begränsningar men inte lika hårda. Övervakning av alla medborgare via appar.

Sluta sprid desinformation. Kina har agerat extremt hårt och inte alls förlitat sig på enbart smittspårning och isolering av kända fall.
Citera
2020-03-09, 08:01
Medlem
Satt i förrgår och tänkte på den gamla hypotesen "six degrees of seperation" och hur den skulle kunna vara ett exempel på hur nära viruset vi verkligen är, i synnerhet när den nu finns här i vårt land. Personligen borde jag ligga långt ifrån att träffa någon som är smittad, då mitt kontaktnätverk är väldigt smalt och absolut inte innehåller några skidfantaster som skulle besöka Italiens skidorter, eller för den delen några av de andra utpekade riskområdena.

Döm om min förvåning när jag igår mottog informationen om att en nära släkting blivit uppmanad att sätta sig själv i "hemkarantän", då denna varit i kontakt med en som blivit bekräftat smittad. Inte ens denna nära släkting brukar jag träffa ofta eller regelbundet, men tillfälligheter gjorde att vi så sent som förra helgen träffades vid upprepade tillfällen och umgicks.

Nu finns det ju ingenting som säger att min släkting blivit smittad, och än mindre jag (om inte ett smärtande knä ingår i symptomen för att vara smittad). Men det får än endå att tänka till lite om hur nära man faktiskt är, och hur nära det är till att gå över till en allmän smittspridning.
Citera
2020-03-09, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag har försökt förklara detta otaliga gånger för folk i tråden. Det spelar ingen roll om mortaliteten så skulle vara 0 procent om perfekt sjukvård var tillgänglig. Den viktigare frågan är - hur många behöver medicinsk vård för att överleva?

En annan sak jag tjatar om, som folk inte verkar ta till sig, är hittills okända långtidseffekter av viruset. Kina är t ex. rädda för att man redan på några månaders sikt i en del av fallen kommer att kunna se begynnande lungfibros. Folk fattar inte hur allvarligt det är.

Vart vill du då komma med ditt gapande? Samma fråga sedan tråden startade i princip. Det är en sak att få veta fakta.
Men allmänt spånande som detta om fibros...? Ja, och...? Du kan lika gärna sitta och nojja över jävla magnetfältet som flyttar sig...
Citera
2020-03-09, 08:02
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Glädjande nyheter från Kina, där man rapporterar endast 40 nya corona-fall för igår. 36 i Hubei-provinsen och 4 utanför.
Oklart om det är några importfall av dessa.
Smittspridningen i Kina verkar i praktiken ha upphört nu. Dags att gå tillbaka till jobbet och skolan där.
Ett bevis på att drakoniska åtgärder för att minska social rörlighet faktiskt fungerar.
Utanför Wuhai har man inga nya inhemska smittade, utan bara importer:
Citat:
Mainland China, outside Hubei province, reported no new locally transmitted cases for the second straight day, as a senior Communist Party official warned against reducing vigilance against the disease and of the risk of social stability.
Citat:
Of the new cases on Sunday, 36 were new infections in Wuhan, the provincial capital of Hubei, while the remaining four in Gansu province were imported from Iran.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-china-toll/china-reports-zero-locally-transmitted-coronavirus-cases-outside-hubei-idUSKBN20W00Y

Kina visar att det går att bekämpa viruset. Men att det krävs metoder som få länder i väst vare sig har vilja eller förmåga till. Ironiskt nog kan det bli så att det här viruset med ursprung i Kina blir det som slutligen skiftar maktbalansen i världen från Väst till Kina/Asien (övriga länder där använder också ickeeuropeiska metoder i virusbekämpningen).
Citera
2020-03-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Sen kan man ju tycka att allt ska kommuniceras helt transparent men nu är det inte så. Ta ett eget beslut om hur du gör med dina barn den här veckan. Vad du än gör så låt dom inte åka bil eller promenera där det finns trafik. Ca 30 barn om året för i trafiken. Det är fler än vad Covid-19 orkat med hittills, globalt.

En enkel sak hade varit tydlig information till både föräldrar och barn.
Citera
2020-03-09, 08:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är klart som fan att det kan göra. De påstår ju dessutom att skiten kommer från nån myrkott, eller fladdermus, eller orm.

Haha klart som faan? Okej, hur är det klart som faan? Vad har du för belägg för det? Här där jag bor har hästar haft corona, men det smittar INTE till människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in