2020-03-09, 00:32
Avslutad
Är det någon i den här tråden som faktiskt kan något om epidemiologi, smittspårning etc.? Som har läst in sig?
Citera
2020-03-09, 00:38
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Ändå finns inget BEVIS på att vi har nåt mörkertal över huvud taget.
Men självklart finns det nog några jäklar som springer runt på gatorna som helst borde sättas i karantän. Nånting annat är ju otänkbart.

Men just ordet mörkertal kan jag ändå tycka inbegriper fler än en handfull oidentifierade fall. Men det är ju en definitionsfråga.

Här har du exakt det jag pratat om

DN: "I onsdags besökte en person som bekräftats smittad av coronaviruset ett öppet hus på Örebro universitet, skriver regionen i ett pressmeddelande. Evenemanget anordnades för regionens gymnasieskolor. De som har haft nära kontakt med den sjuke har kontaktats, men det går inte att utesluta att fler har smittats. Alla besökare uppmanas nu vara mycket vaksamma på symtom under inkubationstiden, som sträcker sig till den 18 mars".
Citera
2020-03-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilket gör FMHs och Anders Tegnells ageranden och påståenden än mer märkvärdiga. "Nej vi kan inte hindra någon från att åka på skidsemester i ett smittområde trots att vi vet att det föreligger risk för permanenta skador av viruset!" WTF liksom? Varför är Bengt och Berits snowrollersemester viktigare än risken för permanenta skador när man inte får röka en gås i dum-Sverige?

Hur menar du att dom ska hindra människor?
Fängsla dom?
Döda dom?
Citera
2020-03-09, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Ok, jag får läsa den imorgon. Dags att sova nu...

Men det står att friska barn inte smittar. Är det det som är fel slutsats?

Men jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det hade blivit om man stoppat flygen från Iran på fredagen istället för på måndagen.

Vi hade fått in färre smittade ditt dumma jävla felknullade as. Kan du bara försvinna från tråden.
Citera
2020-03-09, 03:11
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Med tanke på myndighetsnamnet så borde det vara ganska klart: "FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN"!

Men jag håller med dig, det kan verkligen ifrågasättas....

Det är i sådana fall inte alls den första myndigheten som är någonting helt annat än det den heter. Sveriges myndigheter börjar likna dem i George Orwells fiktiva ”Oceanien”. Det är bara att hoppas på att vi får oss lite ”Segergin”, innan det hela är över.
Förresten så finns det en del ”2+2 är lika med 5”, som alla gladeligen proklamerar, och att myndigheterna jobbar för medborgaren, och inte tvärtom, är en av dem.
Citera
2020-03-09, 04:05
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fängsla dom?
Döda dom?

När du nu frågar så, det finns en karantänlagstiftning att ta till vilken isf skulle ha verkan mot såväl enskilda som flygbolag. Det är med det här som med annat ibland: möjligheter saknas inte, men man väljer att inte utnyttja dem.
Citera
2020-03-09, 05:47
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du cherrypickar data.

Dr. Bruce Aylward som är ansvarig för COVID-19 på WHO och varit på plats i Kina menar att vi ska räkna med mellan 1 och 4 % dödlighet.

https://www.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk
Testningen har inte varit lika utbredd i Kina. Vad som skulle vara intressant ur ett svenskt perspektiv är hur många som vårdats i Sydkorea dock. Jag tror inte att världens bästa sjukvård* klarar att massvårda stora grupper med kritiskt sjuka.

*enligt Strandhäll alltså
Citera
2020-03-09, 07:10
Medlem
Onödig myndighet, de är ju helt förlamade.

De sitter och gör inget på 10 år (sen senaste pandemin).

När det väl blir pandemi igen så gör de fortfarande ingenting vettigt.

Man skulle kunna ersätta folkhälsomyndigheten med en lugnande telefonsvarare.
Senast redigerad av xlxerox 2020-03-09 kl. 07:12.
Citera
2020-03-09, 07:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vad har det här med fallet Bengt och Greta att göra?

Jag skiter i per capita. Många svenskar reser till norra Italien på skidsemester! Någon man inte kan säga om t ex Tjeckien. Men lev du i tron om att det sprids i Sverige och att smittspårningen harr misslyckats. Dock är fakta att alla smittade kan lokaliseras till utlandet. Inte ens erat snack om mörkertal håller. Men jag förstår varför, för ni griper efter halmstrån

Ja du det var en väldigt knepig fråga! Fatta följande: du får inte röka cannabis i Sverige för att det finns eventuella, icke fastställda skadeverkningar. D.v.s OSÄKERHETSPRINCIPEN gäller. Men när det gäller ett nytt smittsamt virus med hög dödlighet och överhängande skador som kan överföras på en STOR DEL AV BEFOLKNINGEN så säger Tegnell: "JA ÅK FÖR FAN! OCH SEN ÅK DIREKT TILLBAKA TILL ARBETET OCH SKOLOR TROTS ATT DET FÖRELIGGER HISTORIER OM ASYMPTOMATISKA SUPERSPRIDARE ÖVER HELA VÄRLDEN FÖR DET ÄR INTE BEKRÄFTAT AV MIG ÄN!"

Logiskt?
Citera
2020-03-09, 07:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fängsla dom?
Döda dom?

Nummer ett stänga ner förbindelserna till platsen, nummer två kolla att alla som kommer från smittade områden inte kommer in i landet vid gränsen utan att hamna i karantän. Normala åtgärder som väldigt många länder med låga smittade gjort (kolla Kanada ex).
Citera
2020-03-09, 08:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Han säger inte att det inte kan smitta mellan människor, han säger att det verkar dåligt på att
smitta mellan människor.

Ja och varför skulle han säga det? För att han visste något som senare visade sig vara fel eller för att han ville spekulera?

Citat:
Har du någon konkret fakta som pekar på att AT i det läget visste att viruset var mer smittsamt än han påstod? Filmreferenser och vad du lärt dig i skolan säger ju inget om hur det gått till i just det här fallet.

Var inte så jävla trög:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30185-9/fulltext

När han påstod att det "inte smittade väl" var alltså personer långt från Wuhan blivit smittade. Det här är 101 som alla som läst 1 poäng virologi fattar intuitivt. Man säger inte sånt om inte syftet är att missleda folk. På sin höjd hade han kunnat säga "vi vet inte ännu om det är väldigt smittsamt", inte "det verkar inte smitta väl mellan människor".
Citera
2020-03-09, 08:19
Medlem
I Norge har 18 personer smittats på skidresor i Österrike. Antar att rätt många svenskar också varit i Österrike. Kanske dags att börja testa dem också??? Men ingen av dem kan väl tänkas ha varit ute i samhället sen de kom hem, så vi skulle kunna ha allmän spridning??? Huvudet i sanden.....

https://www.fplus.se/allt-fler-smitt...rrike/a/y3M8gE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in