Citat:
Ursprungligen postat av
messiasibid
Samtidigt hoppas jag ansvariga myndigheter åtminstone tar osäkerheten i bedömning.
Personligen om jag ska vara krass så skiter jag i den teoretiska dödligheten i slutändan är det den faktiska som räknas. Jag hoppas de tar höjd för detta.
Jag delar dock din syn att man ej kan veta den. Men bara för det bör den ej ignoreras.
Man ignorerar den inte. Det är inte för intet som man tex utlyser undantagstillstånd i New York.
Man tänker också längre än bara det som händer just nu. T.ex konsekvenserna om vi får en säsongsbunden Corona epidemi. En annan sak är att vanligt folk sätter sin oro till dödligheten i %. Vilket är naturligt, men så ser inte det ut hos ansvariga myndigheter och experter. En högre dödlighet gör det mycket lättare att isolera då många får kraftiga symptom. Det finns ett väldigt starkt samband.
Ett virus med dödlighet runt 1% kan vara mycket mer förödande i antalet döda. I praktiken skulle ett sådant virus kunna drabba halva världsbefolkningen, men det gör inte ett 3-4% virus. Har ingen länk på detta just nu, men finns en hel del skriver om det.