2020-03-09, 03:03
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Allt hänger ihop. Men visst det är en aspekt. Ryssland har faktiskt alla korten nu, de satte in drakoniska åtgärder, stängde gränserna, alla screenas , även flygen osv. De kan leverera coronafri olja, mellanöstern är nerlusad med corona. Putin wins! Det är ett spel, jävligt cyniskt sådant.

Du ska nog ta Rysslands siffror med lite salt.

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/07/coronavirus-in-russia-the-latest-news-march-8-a69117

För övrigt så undrar jag vem de ska leverera olja till, när industrierna står stilla och ingen flyger eller kör bil?
Citera
2020-03-09, 03:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
er der en gennemsnitlig alder for dem som er døde?
Citat:
Jeg kan ikke finde en gennemsnitsalder for samtlige døde, men i Italien oplyste de, at gennemsnitalderen for de døde var 81 år.
Citat:
De italienske myndigheder har udtalt, at gennemsnitsalderen er 81 år, og de fleste af de døde havde andre lidelser at kæmpe med ved siden af.
https://ekstrabladet.dk/eblive/corona/

Ganska hög snittålder.
Citera
2020-03-09, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
(Munskydd)
De ligger ute på Tradera, de som vill fynda hittar 540 annonser där just nu!

Vad ska man med munskydd till förutom för placebo-effekten?
Och sen detta hamstrande av konserver, torrvaror etc. Folk får ta och sansa sig tycker jag.
Citera
2020-03-09, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och du tror inte planering för en pandemi med de åtgärder som står till förfogande pågår nu i Sverige?

Nej, varför skulle man tro det ?

Bagdad Anders säger ju att inget är överraskande och inget ska göras, så varför skulle regimen bereda sig ?
Citera
2020-03-09, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Samtidigt hoppas jag ansvariga myndigheter åtminstone tar osäkerheten i bedömning.

Personligen om jag ska vara krass så skiter jag i den teoretiska dödligheten i slutändan är det den faktiska som räknas. Jag hoppas de tar höjd för detta.

Jag delar dock din syn att man ej kan veta den. Men bara för det bör den ej ignoreras.

Man ignorerar den inte. Det är inte för intet som man tex utlyser undantagstillstånd i New York.

Man tänker också längre än bara det som händer just nu. T.ex konsekvenserna om vi får en säsongsbunden Corona epidemi. En annan sak är att vanligt folk sätter sin oro till dödligheten i %. Vilket är naturligt, men så ser inte det ut hos ansvariga myndigheter och experter. En högre dödlighet gör det mycket lättare att isolera då många får kraftiga symptom. Det finns ett väldigt starkt samband.

Ett virus med dödlighet runt 1% kan vara mycket mer förödande i antalet döda. I praktiken skulle ett sådant virus kunna drabba halva världsbefolkningen, men det gör inte ett 3-4% virus. Har ingen länk på detta just nu, men finns en hel del skriver om det.
Citera
2020-03-09, 03:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du ska nog ta Rysslands siffror med lite salt.

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/07/coronavirus-in-russia-the-latest-news-march-8-a69117

För övrigt så undrar jag vem de ska leverera olja till, när industrierna står stilla och ingen flyger eller kör bil?

Vi är inte riktigt där än. Men jag kan tänka mig ett uppsving i egentransporter med tanke på corona. Vem vill sitta packad som en sill med sjuka som hostar på ett tåg eller i en buss? Jag tänker inte göra det.
Citera
2020-03-09, 03:09
Medlem
Grollarens avatar
[quote=severustheemperor|70607771]
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad???[/QUO

Tänkte på info....

Nej just nu följer jag bara New York som utlyst nödläge och har en rusning i fall.
Det är en bubblare för katastrof då det är så tättbefolkat. Så jag har lagt mest energi på det.
Tack för dina egna länkar
Citera
2020-03-09, 03:10
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Den "nyfikne"kan ju få till uppgift att fiska fram vem som "sitter"på patentet?

https://www.altnorden.se/wp-content/uploads/2020/03/photo_2020-03-05_23-33-20.jpg
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Men helvete hur får man sin bästa vän att ringa 117117? Han vägrar, legat hemma sjuk sen i fredags, feber, hosta, ont i lungor och kan knappt andas? Jag sa nyss det låter som corona.

Han säger bara att han vill ej smitta andra, och han sovit i 24h nyss..
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Försökte skicka "tack !" via PM men jag har inte skrivit tillräckligt många kommentarer här så det fick jag minsann inte :-)

Tack i alla fall, även om det är en väldigt enkel modell så är den intressant i.o.m. att man får känsla för vad variablerna gör.

Tack så mycket! Hur ändrar man ingångsvariablerna?

Så om hela befolkningen smittas så får vi alltså mellan 20.000 till 80.000 döda i coronaviruset, 1-4%.
Citera
2020-03-09, 03:12
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi är inte riktigt där än. Men jag kan tänka mig ett uppsving i egentransporter med tanke på corona. Vem vill sitta packad som en sill med sjuka som hostar på ett tåg eller i en buss? Jag tänker inte göra det.

Det behöver du inte, för det blir inget åkande av alls när man sitter i karantän.
Därför ingen efterfrågan på olja i Kina nu. Alla industrier stängda och fordonstrafik förbjuden. Karantänåtgärder kommer att bli fler över världen.
Citera
2020-03-09, 03:16
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Men helvete hur får man sin bästa vän att ringa 117117? Han vägrar, legat hemma sjuk sen i fredags, feber, hosta, ont i lungor och kan knappt andas? Jag sa nyss det låter som corona.

Han säger bara att han vill ej smitta andra, och han sovit i 24h nyss..

Då kan väl du som vän ringa åt honom och så kommer dom och svabbar honom hemma i rymdräkt och så slipper han smitta någon...

Men ring gärna innan han slutar och andas...
Senast redigerad av naturtvål 2020-03-09 kl. 03:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in