2020-03-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Jag tror att det var mer för att undvika att folk skulle samlas för att se påven.
Det var nog så.
Som det ser ut lär Italien få en mager turistsäsong i år.
Citera
2020-03-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det har bildats nya epicentrum när viruset nu muterat. Norra Italien och Iran är två sådana. Troligtvis USA också.
Så Wuhan/Kina är totalt ointressant nu.

Inte alls. Kina ljuger bara om sina siffror, precis som man alltid gör. Det är ingen slump att "spridningen" i Kina plötsligt minskade i samband med att regimen pressats att få igång produktionen igen.

När ska ni lära er att Kina är en totalitär kommunistisk diktatur. Det finns ingen rättsstat eller kontroll. Det finns ingen frihet eller yttranderätt överhuvudtaget. Man kommunicerar endast det som är för partiet gynnsamt. Tänk på Kina som Nordkorea light så kanske ni får ett lite mer sansat perspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur är det med syrebrist, tål de även de..om man vaccumförpackar?

Menar du novovirus eller coronavirus?
Novovirus klarar syrebrist har jag för mig.

Lyckad klorin ta död på en virus som novo, borde det inte vara större problem med corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Du kan enkelt se att det här viruset är 20-30 gånger farligare än vanlig influensa.

Det gör de fortfarande varken särskilt farligt eller dödligt. Lägg ner dina känslor nu och försök att tänka logiskt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Konstigt att inte någon sekt pratar om jordens undergång. Helt knäpptyst från de religiösa hållen.

Inte sett det själv, men det sägs att en hel del religiösa (främst kristna) fanatiker världen runt spinner rätt bra på detta, som i kombo med bränderna i Australien, havsnivåhöjning och andra lokala underligheter som döda fåglar osv, får dem att tro att Undergången är här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemVetEgentligen
Hej alla! Följer såklart utvecklingen av Coronaviruset och Covid-19. Har någon i tråden delat en beräkning på hur viruset statistiskt sett kan breda ut sig i Sverige? Räknat på antalet smittade, antalet sängplatser för intensivvård som krävs, estimerat antalet döda osv?

Ber om ursäkt ifall frågan redan ställts massor av gånger. Varit sängliggande i flunsan en dryg vecka och missat massor i tråden.

Ifall inget beräkning finns så kan jag dela med mig av min högst amatörmässiga beräkning/laboration med siffror.

Kör på med att dela med dig. 15 mars tror många användare att det kommer hända grejer, som kommer få många att förstå att nu är det allvar.
Citera
2020-03-08, 23:22
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ger mig sjutton på att jag läst det. Däremot hittar jag ingen vettig källa just nu - tyvärr.
Denna kanske hjälper: https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

Hade nån lite mer läsvänlig nyhetsartikel men den har försvunnit.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vilken effekt på samhället?

I dagsläget har det i princip NOLL effekt förutom för ett fåtal hundra smittade.

Effekten på samhället med nedstänga skolor, arbetsplatser och dylikt hade vart ännu större än det minimala som drabbat nu.

För 10-11 dagar sedan var antalet smittade i Sverige 1 person. Sedan på torsdagen blev det ytterligare en handfull. Idag 203 personer smittade varav över 40 personer rapporterade smittade idag.

Enligt uppgift så är merparten resenärer smittade i Italien o Iran. Att förklara allvaret o kräva att dessa skulle sättas i karantän i 14 dagar hade underlättat arbetet med smittspridning avsevärt.

Nu har vi troligtvis 50-100 smittspridare som hamnat under radarn.

Om en vecka så kommer Anders Tegnell kortfattat att erkänna att trots stora insatser så har man tappat kontrollen över viruset...
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Som jag har sagt flera gånger förut i tråden så är nervpåverkan av virus ingen nyhet. Det sker med många virus. Däremot om det har någon inverkan på just andningen är det såklart oroväckande för de som råkar ut för det men då de flesta inte ens behöver vårdas på sjukhus verkar det inte vara ett särskilt vanligt fenomen. Att sitta och bli hysterisk över det som vissa härinne verkar bli känns onödigt.

Den enda hysteriska här inne verkar vara du, av vad jag märkt.

Du är inte speciellt bra på att dölja det heller.

Ta en treo och gör något annat, du klarar tydligen inte av att diskutera bland vuxna.
Citera
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Tycker artikeln var överdriven. Att de sen ger råd om att inte sätta sig i karantän vid misstänkt smitta är jävligt korkat, men att det tar några dagar att komma in på prov, är det oväntat? De verkar ju dessutom inte varit väldigt sjuka eller behövt vård, rimligtvis prioriterar man de som mår riktigt dåligt.

Att ringa 1177 och fråga om man ska opereras när man är sjuk, behöver man göra det? Det vet väl vilken idiot som helst att man inte ska opereras när man har en infektion?
Det är väl inte orimligt som lekman att ringa och fråga 1177 om man ska opereras, om det är en mycket liten operation.

Vi vet ju t ex inte om det rörde sig om, men det låter ju som elektiv dagkirurgi, och skulle mycket väl kunna vara ett ingrepp i den så kallade gruppen "den lilla kirurgin" med t ex ett nageltrång som skulle opereras på vårdcentralen.
Det kan väl inte gemene man förväntas veta om det är lämpligt vid en infektion eller inte och det är ju just därför sjukvårdsupplysningen ska finnas.

Dessutom, 1177 gav ju ett helt felaktigt svar. Det tycker jag är det allvarliga man bör fokusera på i sammanhanget, hur inflexibla de riktlinjer som 1177 utrustats med av Folkhälsomyndigheten är, och att dessa leder till felaktiga beslut och absurda konsekvenser till synes gång på gång.

Det är ytterst allvarligt att Sjukvårdsupplysningen i många fall är helt uppenbart oförmögna att fatta rationella beslut när det gäller epidemirisker, och de riktlinjer de fått från Folkhålsomyndigheten är undermåliga, särskilt eftersom detta är dit allmänheten enligt myndigheterna ska vända sig med sina frågor rörande SARS-Cov-2 eller COVID-19.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tegnell är nu ute och bannar Umeå-kommun som vidtagit vissa försiktighetsåtgärder för ”hemvändare” som kommer från hårt drabbade områden Europa och Asien.

https://www.vk.se/2020-03-08/folkhalsomyndigheten-onodig-atgard-i-umea

Ni som inte ser statens och FHM agenda är inte naiva. Ni är korkade.
Citat:
ska stanna hemma minst två dagar
Varför bara två dagar?
Citera
2020-03-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Prognoser bör ju göras på den fakta man har på bordet som rör just det land man är i.

Att då stänga ner hela städer får konsekvenser som vida överstiger det vi i dagsläget ser.

Visst kan man alltid agera som om världens slut var nära. Men det skulle förmodligen bara funka en gång, sen skulle den finansiella krasch som följde det se till att det aldrig gick att göra igen.
Man kan oxå agera som att det fåtal som flyger in från smitthärdar kan vara smittade och att man då bör isolera dom från övriga samhället.
Eller så kan man agera som att allt är fluffiga moln och gröna ängar och alla beslut som har påverkan är jobbiga, bättre inget göra då allt säkert blir bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in