2020-03-08, 22:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vänta nu här.. om det nu bor 2,4 miljoner i Stockholm län och säg enbart 10% blir smittade av första vågen Corona.
Det innebär att 240.000 får smittan och 81% får milda symptom dvs 194.400
Då återstår 45.600 st.
14% (33600) får lunginflammation i olika grader men de flesta upplever svårigheter att andas, kräver syrgas så inte en del här också kommer dö.
5% (12.000) hamnar i kritiskt tillstånd. Dessa har flera organ som stänger ned, hjärtproblem, lungproblem... 49% av dessa i denna kategori kommer dö, dvs 5880 personer. CFT ligger till största del i denna kategori.

Väldigt mild uträkning av er.....

Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) "Allvarligt akut andnings syndrom" = ingen förkylning
Behöver syrgas
35.7% av milda
71.1% av svåra

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://m.jpost.com/Breaking-News/Breaking-28-Israelis-diagnosed-with-
coronavirus-Health-Ministry-620244

Israel funderar på att sätta alla utlandsresenärer i karantän.

DN har rätt Israel är verkligen Sveriges motpol när det gäller krishantering
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Spanien och England lirar fortfarande boll med fyllda arenor. Är de länderna inte drabbade så hårt? Tänkte att det blev krigsstämning här på grund av melodifestivalen (vilket jag också iofs tycker man kunde haft utan publik).

Var läser du att de håller med publik i Spanien, har för mig att jag hört att de gör helt tvärt om på SR eller SVT.
Citera
Medlem
Skolorna på Östermalm är drabbade
Citera
2020-03-08, 22:51
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://m.jpost.com/Breaking-News/Breaking-28-Israelis-diagnosed-with-
coronavirus-Health-Ministry-620244

Israel funderar på att sätta alla utlandsresenärer i karantän.

DN har rätt Israel är verkligen Sveriges motpol när det gäller krishantering

Folkhälsomyndigheten har kontaktat Israel för att meddela att åtgärden ej har bevisad effekt.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Han fungerar ju inte. Han borde söka psykvård, bli sjukskriven och eventuellt medicinerad. Han har totalt tappat greppet.

Han har gått från att säga direkta felaktigheter till att säga direkta självklarheter. Vem som helst förstår att viruset inte peakat. Faktum är att det bara börjat och det tror jag de flesta inser.
Citera
Medlem
Under helgen har det framkommit att Coronasmittade ungdomar hittats i Engelbrektskolab och Östermalmsskolan, även Fredrikhovs är drabbat.

Imorgon kommer det saknas endel elever i dessa skolor. Grattis.
Citera
2020-03-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Var läser du att de håller med publik i Spanien, har för mig att jag hört att de gör helt tvärt om på SR eller SVT.
Jag vet att de spelar med publik för att jag kollar på La Liga i detta nu.
Citera
2020-03-08, 22:52
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Förskolan i Hisings Backa Göteborg måste vara ett föräldrakooperativ då det står såhär på GP.Se:

" En förskola i Hisings Backa kommer att hållas stängd i minst två veckor, detta efter att Smittskydd Västra Götaland kontaktat förskolans ledning på grund av ett bekräftat coronafall.
– De har satt all vår personal och barnen i karantän, säger den ekonomiansvarige i förskolans ledning. "

EDIT:
Såhär står det också:

"På förskolan går som mest 19 barn mellan ett till fem år, enligt deras hemsida. Skolan har omkring fem medarbetare, däribland en kock och flera pedagoger."

Någon som vet nått mer?

"igelkotten i brunnsbo, sa en tjej vars barn går där som nyss blivit uppringd av smittskyddet och informerats om detta."

"en tjej vars barn går på den aktuella förskolan, skrev nyss ett inlägg i en annan grupp, och sa att smittskyddsinstitutet sagt att det är ett barn som är smittat"

Källa: GP:s kommentarsfält på Facebook.
Senast redigerad av ünder 2020-03-08 kl. 23:02.
Citera
2020-03-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den var redan igång i Kina och ja, upptäcker man ett massivt utbrott så bör man agera snabbt. Nu har tvärtom myndigheternas agerande snarast ökat spridningshastigheten.
Ett extremt märkligt agerande.

Myndigheterna går på det som är vetenskapligt beprövat och det som ger effekt är att stoppa ALLT resande "UT från ett epicentrum" snabbt. Alltså det från Wuhan. Nu hade det pågått ett bra tag innan man upptäckte det och troligen var det då Italien som drog nitlotten denna gång. Vid SARS var det bland annat Kanada som drabbades.

Så återigen måste man begränsa FRÅN epicentrum och UT, innan man upptäckt att det är ett utbrott av en ny typ av förkylning. Att begränsa inresor till ett specifikt land fungerar mycket sämre, de tar sig ändå hit via andra vägar men mer kontrollerat. Visat vid andra epidemier.
Citera
2020-03-08, 22:54
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Jag vet att de spelar med publik för att jag kollar på La Liga i detta nu.

Måste ha blandat ihop Spanien med Italien. Men samtidigt så tror jag de haft en stor spridning i Spanien, så tycker de borde ställa in fotbollseventemang där, eller i alla fall köra utan publik.
Citera
2020-03-08, 22:54
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Skolorna på Östermalm är drabbade

Vilka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto