2020-03-08, 21:46
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Tänkte på detta med, märkte du hur de avbröt klippet om Corona helt oplanerat och hoppade direkt till Turkiet och nån jävla taggtråd som en turk tycks ha klippt upp. Jag satt bara och gapade, här ligger det en hund begravd.

Dock endast runt tvåhundra - 20(*) smittade i Sverige så vi ligger bra till.

Ja den klippningen var det också världsklass på.

Vad fan är det för jävla idioter som sitter och sätter ihop nyhetssändningar, utöver just denna gång, så är det ofta som det är riktigt jävla dåligt tajmat med övergång av reportage etc.
Citera
2020-03-08, 21:46
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det här med att viruset infekterar hjärnstammen stämmer dock, av allt att döma. Däremot har jag inte funnit några texter som beskriver vad risken med detta är, egentligen.

Vi har sett att ca 20% av fallen behöver sjukvård, och att det nästan uteslutade beror på "kan inte andas". 15% behöver syrgas, 5% behöver ECMO/ventilatorer (alltså 75-25% av de som söker vård).

Forskningsläget säger ju att dessa symptom verkar bero på just neurologisk skada, förenklat kan man säga att viruset får hjärnan att glömma bort hur man andas.

Bra studie om detta länkas här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915
Citera
2020-03-08, 21:47
Medlem
Jag vet inte ifall jag bara tänker på det mer men de senaste dagarna känns det som att jag har sett fler ambulanser. Någon annan som tänkt på detta?
Citera
2020-03-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja men du /ni länkar ju bara "värsta scenario" länkar

Förstod inte att du var här för tröst.

Det finns massor av inlägg här, som både tar upp positiva såväl som negativa out comes av den här situationen.

Att känna till värsta scenarion ser jag inte som något dåligt. Det gör mig bara mer medveten. Om du inte tycker om det föreslår jag att du inte läser dom få länkarna jag lagt här i tråden.
Citera
2020-03-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jaha, och det är samma sak som att "barn smittas inte"?

Läs vad det står.

– Det är ju samma intryck som vi har fått när vi har kollat på de här exportfallen från resorna. Vi ser inga barn över huvud taget och när WHO har varit i Kina så har de hittat en del barn. Men då har de varit tvungna att leta efter dem. Dessutom har man inte sett någon spridning på skolor över huvud taget, säger Tegnell.

Att man inte hittat smittade barn bland exportfallen är väl för att de i främsta fall varit människor som rest i tjänsten och eftersom man inte sett någon spridning på skolor så har man från AT och FHM sida ansett att det inte skulle ske men vilket nu är bevisat att det uppenbarligen kan ske.
Det man inte letar efter hittar man inte, det som inte syns finns inte.
Citera
2020-03-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Som jag har sagt flera gånger förut i tråden så är nervpåverkan av virus ingen nyhet. Det sker med många virus. Däremot om det har någon inverkan på just andningen är det såklart oroväckande för de som råkar ut för det men då de flesta inte ens behöver vårdas på sjukhus verkar det inte vara ett särskilt vanligt fenomen. Att sitta och bli hysterisk över det som vissa härinne verkar bli känns onödigt.

Du verkar få stor ångest av tråden, du skriver ju inte om något annat än hysteri och panik och ångest. Ta det lugnt ska du se att vi får se hur det går.

I morgon får vi se om det trillar in högre siffror från helgen. Från alla länder. Spännande!
Citera
2020-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tror du inte vi har sängar och platser på sjukhusen? Planerade operationer skulle ställas in för att frigöra platser. Tandläkarbesök skulle ställas in och dessa sängar skulle användas. Det finns avdelningar i malpåse på de flesta sjukhus
Det märks att du inte har någon insyn i vården, och nyss sades det t.o.m i massmedia att vården gick på knäna, måste ha gått väldigt snabbt att åtgärda det problemet nu med tanke på att vi har så god beredskap helt plötsligt. Låt oss bara inse att Sverige är kört.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Och sjuksköterskor finns i överflöd för att vårda alla dessa extrapatienter, och skyddsutrustning till dessa sjuksköterskor finns det oändligt av i Sverige...

Vårdplats betyder inte sängplats utan förmåga att vårda

Psykot Strandhäll har ju tjatat om att Sverige har vård i världsklass.

Hon verkar vara väldigt tyst nu den kärrngen när sanningen om ett vårdsystem som går på knäna och i stort sett ingen beredskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Du är inte ensam om det, slussades mellan olika instanser tills döden var ett faktum.

Vi är nog många med liknande berättelser från svensk vård tyvärr. Patienter ifrågasätts och deras symptom undersöks inte - min släkting fick höra att han hade stressymptom - och när de till sist dör av sin sjukdom och man anmäler får man svar att det inte går att styrka att patienten inte hade dött även om den fått vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Fast vi har fler än Indien och Indonesien och några länder i Latinamerika.

Mm jo såklart... Indien , home of Dr Bombay - calle calle cutta ey oh eyyy
Fast vad räknar de som sjukvård?
Någon random på gatan med någon hemmagjord salva.. är det en doktor då? Trottoarkant med tegelsten som kudde ptja kanske fungerar är ju ändå varmt och skönt ute.
Du har övertygat mig Indien får det bli 👍🏼
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tror du inte vi har sängar och platser på sjukhusen? Planerade operationer skulle ställas in för att frigöra platser. Tandläkarbesök skulle ställas in och dessa sängar skulle användas. Det finns avdelningar i malpåse på de flesta sjukhus

Det ska finnas personal och utrustning också. Något som saknas även utan en virus epidemi.

Så helt korrekt, i ett scenario här likande Italien så kommer patienter att prioriteras bort och avlida på golvet i en skrubb eller hemma utan adekvat vård.

Därför är det extra anmärkningsvärt hur lite FHM tycker vi ska ändra vårt beteende och deras direkt kritik mot tex. företag som låter anställda arbeta hemma är helt oansvarigt av en myndighet. Dessa företag tag ansvar och hjälper till att lindra spridningen, att de då får kritik samtidigt som en FHM person som informerar gång efter gång får ta tillbaka sina uttalande är skrämmande.
Citera
2020-03-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Och sjuksköterskor finns i överflöd för att vårda alla dessa extrapatienter, och skyddsutrustning till dessa sjuksköterskor finns det oändligt av i Sverige...

Vårdplats betyder inte sängplats utan förmåga att vårda

I Italien har man vädjat till pensionerade läkare och sjuksyrror att återgå till jobbet. Man har även försökt tidigarelägga nyblivna läkarnas examenstillfällen.
Situationen är ändå kaotisk och folk drar sig för att åka till läkare för mindre åkommor. De är också rädda för att bli smittade på sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in