2020-03-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
En av dom största lovveckorna är strax över då. När tror ni att insjuknade under lovets resor märks? Om två veckor?

Ungefär nu

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdM7eq/coronafall-pa-skolor-i-stockholm-stad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
När har jag gjort det? Jag länkade en artikel om hur en italiensk läkare upplever situationen. I övrigt har jag varit ytterst sansad, men oroad, i mina inlägg.

Jag har varken kommit med % över hur många som dött eller försökt skrämma någon.

Ja men du /ni länkar ju bara "värsta scenario" länkar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuerteumbria
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-barn-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

Jaha, och det är samma sak som att "barn smittas inte"?

Läs vad det står.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jo så var det. Men att applicera varenda värstascenario som någonsin hänt under en epidemi på denna nya åkomma som vore det hugget i sten är ganska larvigt. Eller att generalisera någon verkan som observerats i ett fåtal patienter som att det skulle hända alla som blir sjuka, och att diskutera som att det är nån slags kronisk åkomma som aldrig försvinner, eller att prata som om man har större risk att dö än inte fastän nästan 70 000 pers blivit friska... Sjukt larvigt.
Ingen säger att det är hugget i sten heller, det är snarare sjukt larvigt att medvetet missförstå poänger hela tiden och inte tillåta analys eller diskussion utan att börja moralisera om vad som ska diskuteras hela tiden, ser det hela tiden, och jag undrar vad det beror på, undantryckt rädsla? Inse att detta är ett diskussionsforum och mår du dåligt av att läsa om worst case scenarion så kanske du ska titta på Bolibompa istället.
Citera
2020-03-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Precis min erfarenhet.
Problemet med sjukvården (och alla andra samhällsfunktioner) i Sverige idag är att allt ska vara så effektivt och vinstskapande som möjligt. I den offentliga sektorn är detta en naturligt konsekvens, i den offentliga sektorn är det kommunerna som agerar därefter.
Vi kan med nöd och näppe hantera befintlig situation, en pandemi skulle lamslå samhället på en sekund.

Kan säga såhär : jag har legat på sjukhus i I Thailand, fick eget rum med balkong, soffa med bord i rummet, många kanaler, egen toalett. Väldigt trevliga sjuksköterskor som kolla till mig hela tiden. Sa nej när de kom med gula tvättsvampar och skulle tvätta min kropp (rädd för att få stånd)
När jag kom ut i stora salen såg det ut som i valfri galleria, rulltrappor och boutiqes, snacksbarer och spegelblanka golv. Modern konst och sjuksköterskor i kort kjol. Alla hade fasen det!
Trevligt bemött hela tiden och fick frågan hela tiden om det var bra, vill du ha hjälp osv.
Visst så kostar detta men det tog försäkringen hand om och jädrar vad starka mediciner jag fick där under två veckor.

Råkade ut för en olycka men saknar faktiskt sjukhuset lite granna... konstigt nog. En trevlig vistelse.

Är det lika fantastiskt i Sverige? Lägger regeringen här också mycket krut på sjukvården ? Betalas väl rätt mycket skatt i landet så misstänker att det är gigantiska nyrenoverade balsalar på alla regionsjukhus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jaha, och det är samma sak som att "barn smittas inte"?

Läs vad det står.

Precis "i samma utsträckning" kan folk inte läsa ?
Citera
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Skolor kan även vara gymnasieskolor och där går elever som är runt 18 år och räknas som vuxna

Men vi vet ju inte mycket om sjukdomen än

Färsk forskningsstudie https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20028423v1

Den säger:
"We further show that children are at similar risk of infection as the general
population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in
analyses of transmission and control."
Citera
2020-03-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja,

Läser man i den här tråden får man bilden av att vi står till randen av ett sk. "SHTF"-scenario (dvs domedagsscenario) och att nyhetsrapporteringen bör eller rentav skall vara därefter.

Man kan dock förstå varför -- det är betydligt mer underhållande att "diskutera" saker ur ett SHTF-perspektiv än ur att det är ett virus med endast 2% dödlighet (hittills 0% i Sverige). En särskilt vettig diskussion blir det dock inte.

Panik är när folk är uppenbart oroliga och agerar därefter, t ex börjar bunkra mat för perioder som vida överstiger t ex en månads konsumtion. Det är något svårt att rekommendera att sprida den typen av panik då uppsidan som sagt är högst tveksam med de fakta som går att verifiera för tillfället.

Krävs inte mycket i dagens samhälle, media skapar sina krigsrubrik klickbaits samt vinklar allting till det yttersta.
Domedags scenariona haglar tätt, när det har lagt sig uppenbarar sig guldfiskminnet igen, tills nästa larm kommer.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Samtidigt ett riskhanteringssystem som inte innefattar ett worst case scenario är väl inget att hänga upp i julgranen. Åtminstone är det inte så man arbetar inom finans med riskhantering.

De scenario som man bör vara förberedd på är framför allt de värsta. För är man inte förberedd på det värsta ja, då går det jäkligt illa när det inträffar.

Nej, givetvis bör man ha ett system på plats för att hantera kriser. Utöver det system för att hantera felandet av hanteringen (dvs redundans). Det är svårt att se att någon inte skulle hålla med om det dock.

Ja, jag tror också det är bäst att vara förberedd på det värsta. Kruxet är att inte alla är mottagliga för detta "det värsta" så att kommunicera ut att man förbereder sig på det värsta tänkbara scenariot är något tveksamt. Vad vore uppsidan med det?

Vi vet heller inte vad för planer som egentligen finns så det är något svårt att ha ingången att man inte planerat för det värsta då vi helt enkelt inte vet om så är fallet.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Han kan garanterat mer än dig , inklusive mig och de flesta andra här om detta så lägg ner nu.

Att sitta på en viss position gör en inte automatiskt till expert. Speciellt inte på en myndighet där alla som inte fungerar ute i arbetslivet samlas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Håller inte med alla "galningar" här men tyvärr verkar det kunna sätta sig i hjärnstammen och kan vara en av anledningarna till t.ex. andningsstillestånd hos vissa patienter.

"The infection of SARS-CoV has been reported in the brains from both patients and experimental animals, where the brainstem was heavily infected."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915

Jo jag har sett den där. Tråkigt om så är fallet men återigen... nästan 70 000 friska, 80% behöver inte ens sjukhusvård. Hur ska alla dårar som sitter och gungar i ett hörn av all "fakta" de letar upp klara när de väl blir smittade av corona och har rikspanik för de tror att det har satt sig i "hjärnstammen" och de ska sluta andas vilken sekund som helst? Det är inte ett sansat förhållningssätt. De flesta blir friska från det här. Dödligheten bland människor under 40 verkar vara mycket låg. Det finns en hel hop studier som säger allt möjligt - mycket kan inte verifieras än, mycket kommer från mindre tillförlitliga källor, mycket är hastigt utfört.

Mänskligheten har överlevt epidemier och pandemier förr och lär så göra även denna gång. Enda fördelen man hade då jämfört med nu (eftersom vi ändå sitter på enormt mycket mer resurser för att bekämpa något sånt här än vi någonsin gjort förr) är väl att 1918 slapp man en daglig uppdatering om hur jävligt allt ser ut.
Citera
2020-03-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså denna tråden är så full av domedagsfantasier så man blir helt matt. "Sätter sig i hjärnstammen", "biologiskt vapen", "andra vågen"

Går ni igång på det eller har ni bara väldigt mycket katastroftänk och ångest?
Det här med att viruset infekterar hjärnstammen stämmer dock, av allt att döma. Däremot har jag inte funnit några texter som beskriver vad risken med detta är, egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in