2020-03-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tror ni att stängningen av Lombardiet kommer att påverka börsen?

Någon som har länk till USAs terminer?

Till viss mån, deras BNP är trots allt över 50% av hela Sveriges, rikaste delen av Italien och detta kommer få ödesdigra konsekvenser på Italiens ekonomi (en av de största i EU och relativt stor globalt) som redan är svag. Tror största påverkan blir oro för att det blir 'vanligt' kommande månader.
Citera
2020-03-08, 10:48
Medlem
Jag har i fredags lagt alla mina inversteringssparkonton, även de chansartade på räntefonder. PPM är nu enbart räntefonder. Idag skaffade jag värdespapperskonto på Swedbank och skaffade en bearfond. Har jag gjort rätt nu när Lombardiet är stängt och börsen lär skaka rätt bra
Citera
2020-03-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tror ni att stängningen av Lombardiet kommer att påverka börsen?

Någon som har länk till USAs terminer?

Sannolikhet ::
Billigare imorgon 100%
Kommer att handla 100%
Fortsätta handla 100%

Terminer kan du hitta på
Investing.com

👍
Citera
2020-03-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jajamänsan. Dessutom har covid-19 nu nått DC, och snart står NY på tur.

Redan nu... en taxi-chaffis dessutom som lär ha smittat en del på vägen...

Bloody Monday på g. Helgen har inte varit bra för Corona-krisen.
Citera
2020-03-08, 13:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Lite rörande att se inlägg om att P/E-talen sjunker för att kurserna sjunkit, och att det ska tas som intäkt för att det är köpläge. Ledsen att spoila partyt, men P/E-talen är på väg att skjuta upp i höjden pga kollapsande företagsvinster. Ingen business, ingen vinst. Snarare förluster av gigantiska mått, t ex i flygbranschen.

Men, men, det är väl dom som hänvisar till "projected earnings" om 5 år, och att räntorna är så läge att aktier är "enda alternativet". Hint, det finns ytterligare ett alternativ: pengar "i madrassen".

Jajamänsan. Dessutom har covid-19 nu nått DC, och snart står NY på tur.

Vinsterna nästa kvartal kommer påverkas och det motiverar förstås lägre kurser men endast marginellt lägre kurser. Det som verkligen betyder något fundamentalt är framtida vinster och framtida vinstutveckling. För att fundamentalt motivera betydligt lägre kurser pga corona måste det alltså ge betydande effekter för vinsterna även de kommande åren. Frågan är alltså vilket fog det finns för sådana antaganden.
Citera
2020-03-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vinsterna nästa kvartal kommer påverkas och det motiverar förstås lägre kurser men endast marginellt lägre kurser. Det som verkligen betyder något fundamentalt är framtida vinster och framtida vinstutveckling. För att fundamentalt motivera betydligt lägre kurser pga corona måste det alltså ge betydande effekter för vinsterna även de kommande åren. Frågan är alltså vilket fog det finns för sådana antaganden.

Frågan är ju om Corona leder oss in i en recession eller inte?

Och hur lång tid återhämtningen tar när Corona klingar av?

Ingen vet... risken finns... och just nu är det svårt att bedöma risken och då brukar börsen reagera surt. Osäkerhet får kapitalet att strömma mot säkrare investeringar.

Som det är nu tror jag riskaversionen kommer att slå igenom rejält, inte minst då Wall Street självt är drabbat nu. Guvernören är ju på väg mot visst undantagstillstånd så placerarna vill nog säkra hem om de skall sättas i karantän, eller vad tror du?
Citera
2020-03-08, 14:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Frågan är ju om Corona leder oss in i en recession eller inte?

Och hur lång tid återhämtningen tar när Corona klingar av?

Ingen vet... risken finns... och just nu är det svårt att bedöma risken och då brukar börsen reagera surt. Osäkerhet får kapitalet att strömma mot säkrare investeringar.

Som det är nu tror jag riskaversionen kommer att slå igenom rejält, inte minst då Wall Street självt är drabbat nu. Guvernören är ju på väg mot visst undantagstillstånd så placerarna vill nog säkra hem om de skall sättas i karantän, eller vad tror du?

Precis, det är där fokus borde ligga och inte på hur nästa kvartals vinster påverkas, detta har bara en marginell påverkan på värderingarna.

Sedan är det inte sällan så att när börsen är högt värderad och behöver en korrigering så letar marknaden efter anledningar att sätta igång denna korrigering. Corona kan vara en i sig rätt betydelselös trigger som bara sätter igång en naturlig korrigering.

Ett visst fokus på corona är alltså befogat men ha i bakhuvudet att att vinsterna det kommande kvartalet har marginell betydelse samt det egentligen till stor del handlar om en naturlig korrigering. Detta leder till slutsatsen att en rekyl uppåt kommer ske innan problemet med corona är över. De som inte förstått detta kommer då heller inte förstå hur börserna kan stiga redan då.
Citera
2020-03-08, 14:17
Medlem
Citat:
Precis, det är där fokus borde ligga och inte på hur nästa kvartals vinster påverkas, detta har bara en marginell påverkan på värderingarna.

Sedan är det inte sällan så att när börsen är högt värderad och behöver en korrigering så letar marknaden efter anledningar att sätta igång denna korrigering. Corona kan vara en i sig rätt betydelselös trigger som bara sätter igång en naturlig korrigering.

Ett visst fokus på corona är alltså befogat men ha i bakhuvudet att att vinsterna det kommande kvartalet har marginell betydelse samt det egentligen till stor del handlar om en naturlig korrigering. Detta leder till slutsatsen att en rekyl uppåt kommer ske innan problemet med corona är över. De som inte förstått detta kommer då heller inte förstå hur börserna kan stiga redan då.

Korrigeringen kommer innan det händer, så brukar det vara ja. Börsen ligger alltid före.

Min signal brukar vara hur börsen reagerar på nyheter. Sväljer den i grunden dåliga nyheter utan att sjunka så är det förmodligen en botten som formeras.

Men jag tror detta med Corona i USA kan skicka börsen en bit ner nästa vecka.

Jag kommer ju att skicka in min likvid, jag kan mycket väl börja innan det fallit färdigt, men jag skulle bli förvånad om denna korrigering inte går 20% ner från toppen och 30% är inte heller orimligt.

50%? Nej, där är vi inte än, då krävs det att ekonomin går in i en recession som kan bli långvarig. Det krävs ett mer systemrelaterat fel än detta.

Detta är min tro ty så står det skrivet i min kaffesump!
Citera
2020-03-08, 14:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Korrigeringen kommer innan det händer, så brukar det vara ja. Börsen ligger alltid före.

Min signal brukar vara hur börsen reagerar på nyheter. Sväljer den i grunden dåliga nyheter utan att sjunka så är det förmodligen en botten som formeras.

Men jag tror detta med Corona i USA kan skicka börsen en bit ner nästa vecka.

Jag kommer ju att skicka in min likvid, jag kan mycket väl börja innan det fallit färdigt, men jag skulle bli förvånad om denna korrigering inte går 20% ner från toppen och 30% är inte heller orimligt.

50%? Nej, där är vi inte än, då krävs det att ekonomin går in i en recession som kan bli långvarig. Det krävs ett mer systemrelaterat fel än detta.

Detta är min tro ty så står det skrivet i min kaffesump!

Ja det mesta där kan jag skriva under på. Jag tror inte vi har nått botten än men de tvära kasten kommer fortsätta så kortsiktigt kan vi få slag åt båda håll. Tobbe Roséns statistik kan man ha i bakhuvudet:

OMXS30 har fallit mer 14% på 11 dagar. Hittar 14 liknande nedgångar sen 1980. Vid dessa tillfällen har indexet stått högre en vecka senare vid 10 av dessa. Snitt +2,5% fem dagar senare. SMACD på lägsta nivån sedan 14/8-2019 och en vändning upp (<15) kan bli intressant.

https://twitter.com/winningtrading/status/1236190991259926529?s=19
Citera
2020-03-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ja det mesta där kan jag skriva under på. Jag tror inte vi har nått botten än men de tvära kasten kommer fortsätta så kortsiktigt kan vi få slag åt båda håll. Tobbe Roséns statistik kan man ha i bakhuvudet:

OMXS30 har fallit mer 14% på 11 dagar. Hittar 14 liknande nedgångar sen 1980. Vid dessa tillfällen har indexet stått högre en vecka senare vid 10 av dessa. Snitt +2,5% fem dagar senare. SMACD på lägsta nivån sedan 14/8-2019 och en vändning upp (<15) kan bli intressant.

https://twitter.com/winningtrading/status/1236190991259926529?s=19

Hmmm... det blir ofta falsklarm och börsen reagerar i förtid för att sedan återgå till det normala. Nu kommer lågkonjunkturen och krasch boom bang.... men nehej, tillbaka till det vanliga.

Men detta tycks ju inte vara falsklarm, coronan sprider sig envist.

Det blir en blodig måndag tills de vet hur många smittade från Taxidriver och var i hela friden han fick smittan.

Kanske börsen lugnar sig sedan när NY stabiliseras, men blir det som Italien då har vi kanske en lågkonjunktur likt den efter 9/11. Det är NYC nu... det är då det gäller.
Citera
2020-03-08, 15:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hmmm... det blir ofta falsklarm och börsen reagerar i förtid för att sedan återgå till det normala. Nu kommer lågkonjunkturen och krasch boom bang.... men nehej, tillbaka till det vanliga.

Men detta tycks ju inte vara falsklarm, coronan sprider sig envist.

Det blir en blodig måndag tills de vet hur många smittade från Taxidriver och var i hela friden han fick smittan.

Kanske börsen lugnar sig sedan när NY stabiliseras, men blir det som Italien då har vi kanske en lågkonjunktur likt den efter 9/11. Det är NYC nu... det är då det gäller.

Nej corona är verkligt och det påverkar ekonomin, åtminstone kortsiktigt, då arbetsplatser stängs. Men därifrån till att det ska bli långsiktiga konsekvenser är det ett betydande steg. Jag säger inte att det är omöjligt men heller inte så självklart som många tycks tro. Såg för övrigt en graf som visade att antalet allvarliga fall av corona redan är på nedgång även om det totala antalet är på uppgång.
Citera
2020-03-08, 16:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Illa illa.

Dock så skrev jag att det var för högt i december/januari 2020. Om jag minns rätt så skrev jag som ett svar till dig i en tråd att sp 500 hade tappat kontrollen i december redan. Nu har vi dock fått en korrektion och det är från de här nivåerna vi får värdera börsen.

Sen har det tjatats om det, men räntan 2000 var det fyrdubbla. Med en styrränta på 5-6% så fanns det alternativ.
Det är mycket som är annorlunda mellan år 2000 och 2020. Men min diskussion här gäller på lång sikt. Ingen kan bli rik snabbt på börsen. Vågar du sätta pengar på att t.ex ränteläget är samma år 2040 som år 2020? Vad händer med din investering om det t.ex är samma ränteläge som år 2000 istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in