Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Precis, det är där fokus borde ligga och inte på hur nästa kvartals vinster påverkas, detta har bara en marginell påverkan på värderingarna.
Sedan är det inte sällan så att när börsen är högt värderad och behöver en korrigering så letar marknaden efter anledningar att sätta igång denna korrigering. Corona kan vara en i sig rätt betydelselös trigger som bara sätter igång en naturlig korrigering.
Ett visst fokus på corona är alltså befogat men ha i bakhuvudet att att vinsterna det kommande kvartalet har marginell betydelse samt det egentligen till stor del handlar om en naturlig korrigering. Detta leder till slutsatsen att en rekyl uppåt kommer ske innan problemet med corona är över. De som inte förstått detta kommer då heller inte förstå hur börserna kan stiga redan då.
Korrigeringen kommer innan det händer, så brukar det vara ja. Börsen ligger alltid före.
Min signal brukar vara hur börsen reagerar på nyheter. Sväljer den i grunden dåliga nyheter utan att sjunka så är det förmodligen en botten som formeras.
Men jag tror detta med Corona i USA kan skicka börsen en bit ner nästa vecka.
Jag kommer ju att skicka in min likvid, jag kan mycket väl börja innan det fallit färdigt, men jag skulle bli förvånad om denna korrigering inte går 20% ner från toppen och 30% är inte heller orimligt.
50%? Nej, där är vi inte än, då krävs det att ekonomin går in i en recession som kan bli långvarig. Det krävs ett mer systemrelaterat fel än detta.
Detta är min tro ty så står det skrivet i min kaffesump!