2020-03-08, 19:21
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fan vad ni håller på idag. Det är många som förstår att han är kompetent rent teoretiskt, det är inte det det handlar om. Ta en kaffe och en bulle och försök igen.

Precis. Vad är erfarenhet och kompetens mot krisinsikt och långsiktigt tänkande. Han kan mer än många, men han och hans myndighet har haft facit i hand. Det tog lång tid innan smittan kom till Sverige. Hoppas någon gör en lång lista av de påstenden som han gjort och sedan mäter de mot vad som faktiskt skett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Den listan kan inte stämma. Hur kan Sverige ligga före Finland och Danmark när man dagligen får höra hur urusel den svenska sjukvården är? Måste vara förödande att bli sjuk där.

Vi är duktiga på att gnälla!🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Låt er inte skrämmas av de okunniga. Dödstalet för covid-19 kommer att bli under 1%. Se Diamond Princess och Sydkorea.

Situationen är allvarlig som den är. Vi behöver ingen panik pga okunskap.

Eftersom du sitter på ofantlig kunskap, kan du inte berätta för mig vad dödligheten för obehandlad Covid är? Dvs hur många av dem räddar sjukvården livet på?
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpticks
Skolbusschafför i Gislaveds kommun / ås smittad. Företaget kör ena barnet. Vi har valt att hålla alla barn hemma tills vidare. Skolorna i trakten borde stängas som i Stockholm.
Nu går det dock ingen prinsessa på skolan.

Vad fan ska man göra?

Står inget om någon spårning till ett importfall! Är det allmän spridning nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70GVv9/skolbusschauffor-coronasmittad--elever-i-karantan
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Härligt att höra. Sitter här med lite torrhosta, bara att dra till jobbet då mao.

Jag hade iaf jobbat om jag hade lite torrhosta. Är väl inget konstigt med det. Hade jobbat med halsont också. Gränsen för mig och många går vid feber.
Citera
2020-03-08, 19:22
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
När han insjuknade i hade Italien haft tre fall, samtliga i Rom. Inga fall fanns i norra Italien.
Vårdens riktlinjer föreskrev att enbart coronatesta patienter om de varit i Kina. Detta var runt den 20 februari.
Myndigheterna i Italien har medgivit misstag och erkänt att de bidragit till spridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
"Det påverkar inte mig därför spelar det ingen roll om viruset sprids"

Sluta göra skillnader på människor och människor. Har du ingen äldre anhörig? Folk med bakomliggande sjukdomar är också i farozonen, men det kanske du har missat? Hoppas att du själv blir smittad jävla pajas

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Nej, men åttioåriga Aina som såg fram emot tio eller tjugo jular till med barn och barnbarn till kanske känner att det är lite tråkigt. Tjugo år är i alla fall en liten tid till att ta sin dagliga snaps och lösa korsord och träffa vänner och prata om livet.

Och rökare som rökt länge drabbas ju också lite värre men där är det ju lite självförvållat då röka alltid försämrar hälsan.

Folk med cancer, astma, äter immunsänkande medicin eller har diabetes har ju också en rätt stor ökad risk att få men av sjukdomen eller dö.

Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Det är för att du saknar moral och grundläggande mänsklig anständighet.

Bästa debattörer! Varje år kommer liemannen vid vårvintern när influensan grasserar, så är det bara, livet har ett slut. Trots denna årliga dödliga skörd stängs inte samhället ner, rör det sig om en form av triage? Influensor sprider sig mycket lättare än coronaviruset, det hjälper inte att stänga gränser och införa undantagstillstånd varje februari för att rädda Alf och Aina som levt ett långt liv, det görs inte.

Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic

Och nej, det vidtogs inte alls dessa åtgärder varken 1957 eller 1968, det vet du med.
Precis, det är en avvägning, triage.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Den listan kan inte stämma. Hur kan Sverige ligga före Finland och Danmark när man dagligen får höra hur urusel den svenska sjukvården är? Måste vara förödande att bli sjuk där.

Sveriges sjukvård är inte usel, däremot har den blivit sämre. Allt är relativt och folk jämför sjukvården med hur den varit tidigare.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Enligt mina kontakter inom vården är smittskyddsläkare ungefär som de som inte blev uttagna när det skulle väljas spelare till laget i matchen på idrottstimmen. Smittskyddsläkare är bottenskrapet i läkarkåren lite hårt sagt.

Johan "bottenskrapet" Giesecke jobbar för närvarande som rådgivare åt WHO.
Vad jobbar du själv med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag hade iaf jobbat om jag hade lite torrhosta. Är väl inget konstigt med det. Hade jobbat med halsont också. Gränsen för mig och många går vid feber.

Ok, tack för klargörandet!
Citera
2020-03-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan man hoppas på att Italien, för att upprätthålla karantänen av Lombardiet, inte släpper iväg folk på plan till Sverige?

Har du en hemresa bokad så släpper Italien hem turisterna.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/italien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/aktuella-händelser/
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Tegnell backar: Coronakulmen är inte nådd än

*”Jag var lite optimistisk”

*

Denna halvt sovande tomten har haft fel om allt så då räknar vi med att det eskalerar på tisdag
Med det uttalandet kan vi räkna med att vi når 1000 personer inom en vecka.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
För bara två veckor sedan hade Italien färre Covid fall än vad vi har idag i Sverige. Så kan gå riktigt fort när viruset är löst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in