2020-03-08, 17:59
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så jag antar att du varje influensaperiod skriver debattartiklar om hur vi borde göra ALLT för att stoppa spridningen av influensa, kräva flygstopp, stänga av kollektivtrafiken i t.ex. Stockholm mellan oktober och april osv. Dvs ALLT för att slippa se dina föräldrar eller lungsjuka vänner dö en kvalfylld dö av något virus.

Nej absolut inte. Jag tar däremot influensavaccin varje år (något som inte finns mot covid19) och om jag ändå skulle få influensa så får jag antivirala läkemedel (något som inte heller finns för covid) som lindrar förloppet ytterligare.
Citera
2020-03-08, 17:59
Medlem
okok1s avatar
Influensa: 0,2% behöver vård - 0,1% dör.
Corona: 20% behöver vård - 3,4% dör.

Lite skillnad. Jag utgår från WHOs siffror.

Problemet är att sjukvården kommer kollapsa om det blir en spridning.
Citera
2020-03-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Då behövs det väl inte testa någon? Om spridningen inte minskas genom att testa folk?

Egentligen, ja. Eftersom en övervägande majoritet har så svaga symptom men vad det verkar, smittar oavsett så skulle vi snart ha flera hundra tusen som skall testas samtidigt, utan att ens vara "sjuka".

De resuerserna är betydligt bättre att lägga på folk som faktiskt är sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
R0 går ner om man sätter infekterade i karantän.

Fast folk med i princip ingen symtom smittar ju redan allt o alla utan att veta om det.Så att masstesta folk som råkar hosta lite, eller har feber en halv dag, är liksom ingen väg att gå.
Citera
Medlem
Anders Tegnell är lika efterbliven som resten av Sveriges regering, först säger han 3 daga irad att "nu är kulmen på smittan uppnådd"

nu säger han "– Jag var lite för optimistisk,"

precis som svetsaren klassiska "vi har har varit naiva, ingen kunde se detta komma" som han sa för några år sen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Tack så mycket. Det var informativt men inte den jag tänkte på.

Den jag menade hade ett gäng punkter på en världskarta, så kunde man trycka på typ Sverige och se hur många i landet som blivit bekräftade och hur många som var avlidna.

Citat:
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Italien har en egen karta uppdelad efter provinser och regioner.
Citera
Medlem
Hur fungerar skolplikten nu? Skolorna är öppna av två ekonomiska skäl:

- Så barnen inte är kring gamla personer. Det gäller dock bara dom vars föräldrar inte kan stanna hemma.
- Så samhället inte stannar.

Inga av dessa är baserad på barnens säkerhet. Skollagen tvingar barnen att ta risk och att utsätta sin familj för risk helt i onödan tycker jag. Det finns inget skäl att inte undervisa på distans.

Vilka juridiska skäl finns för att hålla barn hemma? Hur resonerar ni?
Citera
2020-03-08, 18:01
Medlem
Vasterass avatar
Vad kommer först, dödsfallet eller att majoriteten går med andningsskydd?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Förståelse för fara och att invaggas i falsk säkerhet är en naturlig utveckling, men samtidigt också farlig ock dödlig i händelse av fara.
Vissa förstår detta och många kommer inte att vara redo när det går åt helvete.
Precis. Nu tror jag detta kommer att bli en ganska kaotiskt vår som kommer plana ut och komma i omgångar men att som många ta ut segern i förskott när man inte riktigt inte har koll är naivt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Influensa: 0,2% behöver vård - 0,1% dör.
Corona: 20% behöver vård - 3,4% dör.

Lite skillnad. Jag utgår från WHOs siffror.

Problemet är att sjukvården kommer kollapsa om det blir en spridning.

WHO har gått ut och sagt att dom överdrivit dödligheten och att den procenten inte har någon förankring i verkligheten.

https://www.dagensps.se/nyheter/who-fadasen-vi-har-nog-overdrivit-dodligheten/
Citera
2020-03-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Sjukvården och åldervården går redan på knäna här, efter en tuff vinter. Många som inte förstår det och lever i förnekelse, svårt att diskutera med sånna människor. Blir en hemsk kommande vecka nu.

Försökte nyligen diskutera med en person som vägrade lyssna på vår inte så goda beredskap och andra fakta. Jag möttes av en vägg av floskler om att ex sprida rädsla är det värsta man kan göra, det är värre än viruset.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Alltsåååå?????? Denna mannen är han efterbliven eller vad är det frågan om???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Du tror inte deras kapacitet är större i takt med deras befolkning?

Skärpning

Större kapacitet i Italien även om man tar hänsyn till befolkning: de har 3 vårdplatser per capita, Sverige har 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in