2020-03-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hade Kina behandlat coronasmittan som den behandlar säsongsinfluensan - dvs inte agerat alls utan låtit smittan haft sin gång hade vi nog sett en helt annan utveckling än den vi ser idag. Skillnaden är också att sjukvården kan hantera säsongsinfluensan då den kommer gradvis och man hinner ta hand om de fall som (mot förmodan) behöver sjukvård. Den slår hårt främst mot äldre och svagare och den är smittsam högst ett par dagar. Utöver det faktum att en stor andel av befolkningen är vaccinerad har vi behandling mot influensa som kräver sjukhusvård.

COVID-19 uppvisar en helt annan bild och det finns dessutom en rad osäkerhetsfaktorer. Sjukvården i Norra Italien går just nu på knäna - något de INTE gör i samband med säsongsinfluensan.

Det finns anledning till större oro här.
Sjukvården och åldervården går redan på knäna här, efter en tuff vinter. Många som inte förstår det och lever i förnekelse, svårt att diskutera med sånna människor. Blir en hemsk kommande vecka nu.
Citera
2020-03-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Vad hette den där sidan som visade exakta antal infekterade av corona viruset som cirkulerat runt i tråden?

Den låg uppe ganska tidigt här men verkar ha försvunnit i vimmlet.

Varsågod lite info:

https://www.rooshvforum.com/attachment.php?aid=43143&__cf_chl_jschl_tk__=58b84 1428dd94bb263628bfe6968c26cb1cc22fd-1583686473-0-Ac_-sZi2ro3HwxpK44N978JDY8 5faxSGwQLMmIU_kL2JCeRjCUPg6oMjpgE7NNjyrszmp_QBRQaU DOg762rTlMFSIcDvy-JQIBJGbMGvoaDv4rJh9dj4VIGRXyPU72 pQg4Z_oB7XM3xS7KRqcZe8BRRRY7zOHQmehQUDCDumlP0q9IuQ sYitygGvY7H0460EE6eW7HQu8IQrkwD9qSl-rhYeyVAJaKCoHi o0XKpUg8r23-W4OAhCMuHsaZWyob1lGErD598yoVcDg3Us1sAEpqtr2pf84Mp1 dQbEobXcMxHKx1NfcDXIOaqD2uVM4Dbx0g

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-08, 17:57
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Befolkningsstorleken är ju ca 6 gånger högre i Italien. Tar man hänsyn till detta blir skillnaden mindre även om Sverige fortfarande sticker ut.

Du tror inte deras kapacitet är större i takt med deras befolkning?

Skärpning
Citera
Moderator
Chantres avatar
Hur fungerar karantänen i Italien?

Sitter folk inlåsta i sina hem eller får de röra sig inom karantänområdet fritt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Tung läsning. Riktigt mörkt. Låt oss inte hamna där. Vi måste agera proaktivt nu.

Oh fy helvete vilken läsning.

Värst är passagen där han berättar om att alla följt instruktioner, stannat hemma med sin feber men efter 10 dagar kommer effekterna på andningen
Citera
2020-03-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mina föräldrar tar influensavaccinationen. S å jag behöver inte stoppa influensan vid gränsen då.
Och du litar på den vaccinationen?! Tänkt om det kommer en nya variant av influensa som vaccinet inte täcker inte eller bara delvis? Är det inte en oerhörd risk man tar då att man nonchalant hävda att man inte behöver stoppa influensan vid gränsen? Vad hände med försiktighetsprincipen??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Tur då att du är i "yngre ålder" och skiter i föräldrar och mor/farföräldrar, för att du inte verkar tillhöra riskgruppen.

Snorvalp!

Grovt egoistiskt att uttrycka sig så. T.o.m frågan om det inte är patologiskt Narcissistiskt.

Det fetade: "Covid 19 en sketen influensa". Vi får se om du har rätt eller jag har fel i att jag bedömer det som en av de allvarligaste pandemiska sjukdomarna vi haft på 100 år.

Tiden lär utvisa. Jag kommer citera ditt när vi vet svaret.

Lovar.

P.s.. Glöm inte att investera allt du äger i aktier nu när börsen gått ned så mycket.

Jag menar att min gissning är att den absoluta majoriteten av de här som är hysteriska över risken att själva bli smittade, är i en åldersgrupp med vad det verkar väldigt låg risk för större krämpor, ändå är det panik och det ska iväg och stjälas handsprit på vårdcentraler osvosv. Äldre..visst det är lite värre för dom än vanlig influensa men inte någon otrolig dödlighetsprocent överlag där heller vad det verkar.

Jag kanske har fel och det visar sig att jag underskattat det hela, men just nu tycker jag inte det finns något som tyder på undergången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Inte nödvändigtvis.. Av 44672 så:
81% milt sjuka
14% sjuka, lunginflammation av olika grad.
5% väldigt sjuka, flera kroppsfunktioner stänger ned, lungkollaps, hjärtstopp, av dessa dog hälften.. det är här man hittar dödsfallen ifrån alla länder, den såkallade 5%-gruppen!

Så 81% slipper typ sjukhuset, 14%arna vette tusan alltså...? De kan nog behöva lite hjälp så de inte får följdsjukdommar och vanlig lunginflammation ovanpå corona.

5% gruppen behöver till 100% sjukhusvård oundvikligen! Dessa stackare kommer bli CFT alltså statistiken av de döda återfinns däribland. Så jag säger mitten dvs: 2,5% dödlighet!

Well.. har du lunginflammation MÅSTE du få vård. Risken att dö vid obehandlad lunginflammation är så hög att man kan säga sannolikt att man dör.
Citera
Bannlyst
Citat:
Varsågod lite info:

https://www.rooshvforum.com/attachment.php?aid=43143&__cf_chl_jschl_tk__=58b84 1428dd94bb263628bfe6968c26cb1cc22fd-1583686473-0-Ac_-sZi2ro3HwxpK44N978JDY8 5faxSGwQLMmIU_kL2JCeRjCUPg6oMjpgE7NNjyrszmp_QBRQaU DOg762rTlMFSIcDvy-JQIBJGbMGvoaDv4rJh9dj4VIGRXyPU72 pQg4Z_oB7XM3xS7KRqcZe8BRRRY7zOHQmehQUDCDumlP0q9IuQ sYitygGvY7H0460EE6eW7HQu8IQrkwD9qSl-rhYeyVAJaKCoHi o0XKpUg8r23-W4OAhCMuHsaZWyob1lGErD598yoVcDg3Us1sAEpqtr2pf84Mp1 dQbEobXcMxHKx1NfcDXIOaqD2uVM4Dbx0g

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tack så mycket. Men det var ingen av den.

Jag tänker på en världskarta där man kan se punkter som går att klicka på så man kan se confirmed cases och antalet avlidna i olika länder.

Det var en skitbekväm sida utan någon text.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är dags att stänga resandet till och från USA. De har sämre koll än Iran på spridningen och fall som kommer därifrån börjar upptäckas nu.

Här håller jag faktist med någon för en gångs skull. Direkt jag läste om att en svensk snubbe fått Corona i USA och sedan smittat hela sin familj började varningslampan snurra i skallen.

Dom har fan noll koll i USA och dom kan inte ens testa folk. Än mindre koll än Iran precis som du säger. Och Trump känns fan inte som rätt man att göra vettiga åtgärder mot viruset. Han ville ju använda vanligt influensavaccin för att vaccinera folket. Och han sa att sommarvärmen kommer döda allt covid19.

Mörkertalet lär vara massivt i USA.
Citera
2020-03-08, 17:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Msn blir mörkrädd när man läser sånt här.
Har du tex missat att 15 miljoner sattes i karantän igår?
Någon rimlig nivå av risk kanske man iaf ska lägga sig på?

När Kina o Italien stänger ned sina viktigaste industriområden så bör man ta en funderare.

Någon vet mer än vad de säger.
Citera
2020-03-08, 17:59
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis.. Av 44672 så:
81% milt sjuka
14% sjuka, lunginflammation av olika grad.
5% väldigt sjuka, flera kroppsfunktioner stänger ned, lungkollaps, hjärtstopp, av dessa dog hälften.. det är här man hittar dödsfallen ifrån alla länder, den såkallade 5%-gruppen!

Så 81% slipper typ sjukhuset, 14%arna vette tusan alltså...? De kan nog behöva lite hjälp så de inte får följdsjukdommar och vanlig lunginflammation ovanpå corona.

5% gruppen behöver till 100% sjukhusvård oundvikligen! Dessa stackare kommer bli CFT alltså statistiken av de döda återfinns däribland. Så jag säger mitten dvs: 2,5% dödlighet!

Du har alltså bajsat ut en massa ord och själv inte kunnat konstatera om du har rätt eller fel?

Du anser inte att man behöver ha vård vid lunginflammation av olika grad alltså?

Föregående talare hade rätt, 20% behöver vård, släpp det nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in