2020-03-08, 14:41
Medlem
Sverige har ingen kontroll på detta alls. Hur många smittade tror ni att det lär bli i Sverige??
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Alla reser inte för nöjes skull för det första.
För det andra: i karantän var någonstans, om man inte är bosatt på platsen? Hotell? Hur länge, lika länge som Lombardiet är stängt (3 april)? Och sedan? Anses man smittfri den 3 april och får flyga hem?

Det här är en pandemi, och då måste alla länder hjälpas åt. Det är de italienska myndigheternas ansvar att ordna karantänplatser även åt utländska medborgare som insjuknar i Italien, precis som det är vårt ansvar att ordna karantänplatser åt utländska medborgare som insjuknar i Sverige. Det VÄRSTA folk kan göra nu, är att sätta sig på ett kollektivt färdmedel med symptom - samt att dra med sig smittan någon annanstans än där den redan finns.

Jag blir mörkrädd när jag ser hur vissa resonerar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
Läs en gång till. Vi kan väl ha peakat för årets influensa men inte i corona? Eller?
ok, ja, den vanliga influensan kan vara på väg att plana ut.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Kineserna stängde ner hela städer och gav folket utegångsförbud
I Sverige kör vi coronafestivaler för att sprida den goda smittan till 100% av alla människor.

Haha ja jag förstår, betoningen ska ligga på orden "folk har blivit medvetna" i det inlägget.
Citera
2020-03-08, 14:42
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur kan Tegnell häromdagen gå ut och säga att vi förmodligen har nått peaken?
Det är ju nya fall i Sverige varje dag.

Tegnell är korkad. Han har ju haft fel i allt han påstått till dags dato. Bättre att inte lyssna på Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Får hoppas att det är på det viset.
Har du kollat statistik på åldersintervaller på dom smittade?
Kanske kan det vara så att det är flera yngre smittade i tex Tyskland.
I Sverige så gissar jag att flertalet som åker till Italien på sportlovet är i rätt god kondition.
Bra poänger. Jag jämför bara dödstalen. Jag har ingen annan information. Ändå tycker jag det är rätt så bestickande med dessa enorma skillnader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
14 nya i Sthlm idag. Det är för tidigt att säga något om peak osv, men det ser ju onekligen ut som att Tegnell hade rätt. Iaf i sthlms området.

Vi såg en liknande utveckling i Kina. Nya smittade gick drastiskt ned. Folk blir medvetna och tvättar händerna mer osv.

Jag tror att så snart vi fått in alla importfall från Iran och Italien, så kommer förhoppningsvis peaken nås för tillfället.
Om sen folk kan ta detta på allvar, typ sköta sin hygien, stanna hemma vid sjukdom och sätta sig i hemmakarantän efter resor, så kommer ju R0 värdet förändras ordentligt. Då faller ju alla beräkningar som säger 60-80% av befolkningen kommer insjukna.
Tyvärr verkar FB bestå av mestadels människor som är extrema åt det ena eller andra hållet.
En grupp tror att jorden ska gå under, och den andra delen att det är en helt vanlig förkylning vi har att göra med.

Om alla kunde tänka själva hur man skall göra för att först inte bli smittad själv, och sen hur man undviker att smitta andra, så tror jag vi kommer klara detta ganska bra. Men stökigt på ett eller annat sätt får vi nog förbereda oss på.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Är det inte väldigt märkligt att vissa län inte har någon smittad? Ta tex. Östergötland, Södermanland och Västmanland som en enhet, sammanlagt cirka en miljon invånare, men inga coronafall.

Vad beror det på? Åker folk i dessa län mindre på semester till Italien? De kanske hade sportlov innan smittan spred sig på allvar i Italien, men det borde ju i så fall gälla även län som Örebro, Västra Götaland och Skåne?
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Under extrajobbarnas inkubationstid och sjukdom hinner tillräckligt många första gänget insjuknande tillfriskna och återgå till arbete igen. Du tänkte inte på att sjuka friskförklaras någon gång? Vatten finns dessutom att hämta norrifrån. Militären kan sköta transport för de som inte har bunkrat vatten och dela ut på angivna platser. Elen är inget större problem då vi går mot varmare tider nu och de flesta kan dela rum nattetid med sin friska familj ifall de fryser likt metoderna i lumpen.

Fixa lite extra mat bara. Det är dumt att smitta runt i matbutiker. Angående personal i matbutiker kan vem som helst träda in och jobba. Arbetsuppgifterna är enkla att lära sig. Ta emot varor från transport, fronta, ta betalt.

Det kommer inte bli så. Inte ens under en skogsbrand kan man lösa någonting sådant som du beskriver.
Citera
Avslutad
Nysmittade i Stockholms län MINSKAR:

Före 3/3: +9
3/3: +6
4/3: +16
5/3: +28
6/3: +21
7/3: +21
8/3: +14

www.sll.se
Citera
2020-03-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Antal nya fall minskar nu. Så därför har vi troligen peakat.

Det där kan ju svänga om på en dag. Det är verkligen att ta ut segern i förskott om man tror att det värsta är över.

Italien hade, vadå, en superspridare? Det räckte för att de nu behöver sätta 14 miljoner människor i karantän.
Vad säger att Sverige inte redan har, eller kommer få, en superspridare i Sverige?
Citera
2020-03-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Känns som vi peakat ja, skönt.

Dock rapporterar väl inte Värmland sina helg-fall förrän på måndag?
Läste det någonstans, men har ingen källa tillgänglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in