2020-03-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nej, sedlar, mynt är oerhört "smutsiga"

Något folk ofta glömmer är mobiltelefonen. Den är en smittohärd. Borde rengöras dagligen.
Citera
2020-03-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det här var riktigt oroväckande.
Viruset börjar nu angripa yngre personer i Italien enligt italienska läkare:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-italy-doctors-intensive-care-deaths-a9384356.html

”In an alarming development, Dr Nattino said younger patients were being affected, saying the ages of patients ranged from 46 to 83 with only a small number having important underlying conditions.

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patipents, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left
.”

Detta är precis vad jag skrev igår att folk stirrar sig blinda på att detta virus bara dödar äldre.
Att äldre dött är för att de har sämre immunförsvar och dör därför TIDIGARE än yngre som har starkare immunförsvar och kan kämpa i veckor och till och månader med IVA.

Detta är riktigt oroväckande och ytterst allvarlig nyhet från Italien.

Du är inte ensam om att ha försökt informera och upplysa om det!
De äldre och multisjuka kan dö knall fall!
De i yngre och i medelåldern kämpar kroppen med detta ett tag innan den stängs av/avlider.
Det innebär att tex Börje 52 år, icke rökare, spelar bandy på helgerna med barndomsvänner. Drar på sig Corona och känner detta va ju inget... går 3-5 dagar hemma och han börjar må sämre, svårare med andningen, svårt att få luft, och åker in akut till sjukhus.

Alt.nr1: på sjukhus och blir uppkopplad till maskiner som hjälper honom med andningen! Han får bredspektrum antibiotika pga även den bakteriella lunginflammationen. Han har här ”typ 80% att överleva.

Alt.nr2: på sjukhuset hamnar han i kö, 1000-tala människor i samma situation, kaos och skräck, läkare är hemma och sjuka de med underbemannat,sängplatserna slut sen länge tillbaka, folk ligger i korridorerna på golvet och paniken total. Hans båda infektioner gör att han dör under natten liggandes på golvet med sin tröja som kudde mot det hårda golvet.

Faktiska bilder från Kina!

Lycka till allesammans
Citera
2020-03-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Något folk ofta glömmer är mobiltelefonen. Den är en smittohärd. Borde rengöras dagligen.
Ja och plånbok, nycklar, kontroller, pennor..det kan man gärna rengöra mellan varven
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Skulle en "EPA-mask" kunna ge ett provisoriskt skydd? Jag tänker mig att typ vira ett tygstycke runt mun och näsa när man ska in och handla, sedan slänga det och se till att tvätta händerna osv.

Jag menar bättre något än inget?

Nåt klassat munskydd kan ju inte vi svenssons räkna med att få tag på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
50 känns inte som jättemånga att testa i en så stor region? :/

https://www.mvt.se/nyheter/norrkoping/ostgote-testades-for-corona-var-negativt-om6533505.aspx

Hittills har Sverige 160 bekräftade fall av coronavirus. Men inget av dem finns i Östergötland.

– Konstigt eftersom Östergötland har fem procent av Sveriges befolkning. Då skulle vi ha åtta fall. Men det har varit mest i storstäderna, säger Britt Åkerlind på lördagskvällen.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Tänkte på det här med testkit och positivt respektive negativt svar och när en person har smittats. Fungerar kiten så pass att smitta kan detekteras långt innan symtom bryter ut? Dvs under inkubationstiden? Om så är fallet, hur snabbt efter exponering? I så fall borde läkarna som sattes ur tjänst kunna arbeta igen ASAP.

Varför lånas inte skyddsdräkter till läkare/ sjukvård från exempelvis läkemedelsföretag som jobbar med diverse som kräver hög säkerhet? För jag antar att typ AstraZeneca inte jobbar med att få fram vaccin för det här viruset only utan det förekommer annan typ av forskning där. De dräkterna är heltäckande. Den där snubben på akademiska hade hals och hår exponerat liksom. Å andra sidan tänker väl läkemedelsföretagen på sin egna forskning först utan något altruistiskt tänk.
Citera
2020-03-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
precis!

orkar inte mer höra lögner, jag tror personligen att det sitter sjukvårdspersonal på fb och sprider desinformation. Jag har även märkt att sjukhus "sparar" syrgas, de vill inte ge till patienterna såvida de inte behöver det, jag menar verkligen behöver det.

medan folket uppmanas att inte köpa masker och annat, så köper regeringen in massvis till sitt lager.

orka inte mer med regerings och sjukvårds folket, alla de ljuger så är det.

Jaså du har "märkt" att sjukhus sparar syrgas, haha, hur har du märkt det om man får fråga? Ne släpp hypokondrin och konspirationsteorierna tack.
Citera
Medlem
180 fall. Kommer vi över 200 idag?

https://www.expressen.se/nyheter/18-nya-fall-av-corona-i-sverige-i-dag-/
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
I och med att den studie som gjordes på bekräftade fall i just Kina. På 44672 människor med Covid-19 så avled 1023 till följd av det. Dessa 1023 som dog var människor som kom in till sjukvården och hamnade bland kritiska fall, kritiskt sjuka! Dessa 1023 utgjorde 49% av kritiskt sjuka!

Då har vi ett problem..!
Idag är ca 3000 döda i Kina
Om 44672 människor motsvarar 1023 döda
Varför är då bara 80.000 smittade?

Jag anser att BÅDE dödsfallen OCH antal smittade är underskattade. Det bör vara fler fall!
Bårhusen och krematorium i Wuhan gick 24/7... läckte hemlig information och vissa bilder därifrån. Därför övriga världen reagera och blev oroliga för viruset.

Om 1023 motsvarar 44.672
Bör 3100 motsvara 134.016

Så borde varit MINST 134.016 smittade i Kina ? Eller hur hade ni räknat?
Fast sen är det en diktatur så inte ens de siffrorna går att lita på ! Detta är skrämmande att vi inte troligtvis aldrig kommer få rätt siffror därifrån !
Ett land som bokstavligt skiter i sina människor, och de stänger all trafik från resten av världen och bommar in 800 miljoner människor, sätter in krigslagar och undantagstillstånd .... då bör man vara orolig!

Exakt. Håller helt med. Det är klart att både antal smittade och dödsfall är underskattade. Tror folk inte förstår det kaos som råder när ett sådant virus breder ut sig och hur det påverkar olika samhällsfunktioner. Att räkna rätt tror jag inte är högsta prioritet i en sådan situation när folk dör på höger och vänster och man måste lägga fokus på så många saker. Felräkningar sker, vissa räknas inte etc etc.

Jag menar, man kan tala om mänskliga faktorn i vanliga situationer, folk kan helt enkelt göra fel. I detta fall är det ett kaotiskt virus som sprids och radikalt påverkar hur saker och ting organiseras och görs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Varsågod: https://www.coronakartan.se/

Jag har ingenting med kartan att göra men har rätt mycket länkar sparade.

Vet någon vem som gör kartan? Ser att Region Gävleborg har 3 fall på kartan, men enligt https://www.regiongavleborg.se/nyheter/ så är det bara 2 konstaterade fall.
Citera
2020-03-08, 12:52
Medlem
Norsk sjukhusanställd kom hem från Tyskland, jobbade 3 dagar innan symtom

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OpA6ab/coronasmitte-paa-sunnaas-sykehus

Ett SAS flygplan, landade i Norge igår med hemvändande från norra Italien

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7Avv0/83-nordmenn-satt-i-corona-karantene-kom-med-fly-fra-frankrike
Citera
2020-03-08, 12:52
Bannlyst
Hur många fall har det varit i Malmö än? Hur många har det varit i Norrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in