2020-03-08, 01:27
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Känner som du, det är något som är skumt med Italien.
Under en hel månad hade vi bara ett fall till sex fall.
Det är precis som om de tycker att det inte spred sig snabbt nog. Liksom, hur kan norra Italien vara Europas Ground Zero? Flög det så många kineser dit från Wuhan? Kan inte se det framför mig att lantliga wuhaneser reser till Milano.

Det börjar lukta riktigt illa alltså.
Det är en exponentiell utveckling. Långsam till en början och sen drar det iväg. Samma utveckling ligger och gror i andra länder inklusive Sverige. Svårt att säga var man ligger när det inte testas så det lär bli en överraskning här hos oss också.
Citera
2020-03-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Vilka giftmord? Är det inte den som anklagar som ska kunna bevisa skuld och inte den anklagade?
Vad gäller diskoteksbranden så vet jag inte vad som mörkats runt den?

Kursk är väl ändå en annan sak när man håller på med direkt militärhemliga operationer?
Jämför det med Estonia

Och bara med Estoniakommentaren så har jag utraderat allt förtroende för myndigheter i Sverige och JA, jag har mer tillit till Ryssland gällande Corona.

Jag presenterade trots allt informationen om att inga exporterade fall från Ryssland har förekommit, inte ett enda. Tror du att de spärrar in och skjuter alla misstänkt smittade kanske?

Jag kan som längst sträcka mig till att säga deras siffra på 17 är lika rimlig som Sveriges på 161.

Jag håller med om att svenska myndigheter har klantat sig gång på gång. Samtidigt är det inte lätt. Många italienare är besvikna på sina myndigheter som dom menar agerar alltför panikartad. Framtiden kommer visa vad som var rätt.

Men Ryssland är i en helt liga. Glöm diskotekbranden den är inget jämfört med mörknandet efter Tjernobyl. Vad gäller 17 bekräftade fall. Det finns inget 1177 i Ryssland. Sjukvården är riktig usel i dom fattigare delarna av landet. Ryssland har nära kontakter med Kina och gräns till landet. Även om gränsen stängdes 30. Januari så gissar jag på att många kineser och ryssar reste in i landet innan.

Jag hade önskat att Ryssland ligger bra till om inte annat har jag en del besparingar mot den Ryska marknaden. Men tyvärr. Låt oss återgå till frågan om några veckor.

Tillägg: Vi kanske båda har lite rätt och lite fel. Eller en av rätt eller ingen. Hursomhelst detta var ganska intressant:

https://www.google.se/amp/s/meduza.io/amp/en/feature/2020/03/06/why-are-there-so-few-reported-covid-19-cases-in-russia
Senast redigerad av bombayduck1 2020-03-08 kl. 01:41. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-08, 01:28
Medlem
fernebos avatar
Här kan man läsa mer (italienska, men går att översätta i tex chrome) om dekretet som stänger ned hela Lombardiet och 11 andra provinser.

I ett tillägg så finns det också kraftiga begränsningar för många aktiviteter över hela Italien. Tex stoppas alla aktiviteter där trängsel kan förekomma, alla begravningar mm Och folk i hela Italien uppmanas att i princip sluta resa för att bromsa smittspridningen.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/07/news/coronavirus_chiusa_la_lombardia_e_11_province_-250570150/?ref=RHPPTP-BL-I250571072-C12-P2-S1.12-T1

En del har nämnts i svensk media, men då det är lite mer detaljerat här så citerar jag en del (översättningen är sisådär, men man förstår i stora drag):

Citat:
De nya nationella åtgärderna för katastrofinneslutning har definierats . I artikel 1 i förslaget till det nya regeringsdekretet finns det ett förbud mot in- och utresa från Lombardiet och 11 andra provinser och utvidgningen av de kontrollerade områdena till Piemonte och Emilia-Romagna. I detalj är provinserna som har blivit "röd zon" som följer: Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro och Urbino, Venedig, Padua, Treviso, Asti och Alessandria. Alla nya bestämmelser gäller från 8 mars till 3 april.

I dekretet fastställs stängningar i Lombardiet och i de 11 ovannämnda provinserna av alla gym, simbassänger, spa och hälsocenter. Utomhussporttävlingar är endast tillåtna bakom stängda dörrar. Köpcentra måste vara stängda på helgerna. Muséer, kulturcentra och skidorter ska hållas stängda. Skolorna ska vara fortsatt stängda till 3 april.

Alla civila och religiösa ceremonier, inklusive begravningsceremonier stoppas. Alla organiserade evenemang stoppas också, såväl evenemang på offentlig eller privat plats, inklusive kulturella, rekreations-, sport- och av religiösa karaktär, även om de hålls i stängda lokaler men öppna för besökare, såsom stora evenemang, biografer, teatrar, pubar, skolor danshallar, spelrum, spelrum och bingosalar, diskotek och liknande platser.

Barer och restauranger kan förbli öppna men det är ägarens ansvar att se till att besökare upprätthåller ett säkerhetsavstånd på minst en meter. Vid överträdelse så stängs lokalen.

Den som inte respekterar resegränser och nya åtgärder för att hantera coronaviruset i Lombardiet och de övriga 11 provinserna kan straffas med upp till 3 månaders fängelse och böter på upp till 206 euro. Det är samma straff som redan getts till de som redan tidigare har brutit mot bestämmelserna som antogs för de röda områdena.

Regeringen beordrar och bekräftar, med ett andra dekret, avstängning av en serie aktiviteter över hela det nationella territoriet, allt från medicinska konferenser, skolutbildningsresor till samlingar för bollspel till diskotek. Medan jag rekommenderar några säkerhetsåtgärder igen, som att hålla avståndet till en meter mellan människor. Bland åtgärderna finns avbrott av bröllop och begravningar och av evenemang och föreställningar av alla slag som "involverar trängsel av människor så att man inte tillåter respekt för det mellanmänskliga säkerhetsavståndet på minst en meter". När det gäller resor, "rekommenderas det att begränsa rörligheten utanför dina vanliga bosättningsplatser till strikt nödvändiga fall".
Senast redigerad av fernebo 2020-03-08 kl. 01:30.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Internet är stort om ni inte noterat det.
Och det är mycket troll i tråden. Därav lysande om man jämt ger länk.....

Men snälla jag visste inte ens om det där med Island men gjorde jobbet åt dig på 4 sekunder.

2 ordsök på google, done.
Sök själva
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa tack

Många nyhetssidor rapporterar om detta, här är ett exempel:

https://www.di.se/nyheter/over-100000-smittade-i-varlden/
Citera
2020-03-08, 01:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Undras vad prognosen är om du är HIV smittad och får Corona. Kanske inte världens mest lyckade combo.

Kanske är en rätt lyckad kombination om personen går på antiviral bromsmedicin?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Väl skrivet.
Följande är aningen mer spekulativt men visar ändå på vilka konsekvenser som kan finnas med i kortleken. Enligt den krisansvarige i Lombardy.

"So far in Lombardy ambulances have always arrived in 8 minutes, now they risk not arriving within an hour. A huge danger for those who have a heart attack"
Han lägger ju definitivt korten på borden.

Har följt detta på RAI och de ordinarie programmen fortsätter i princip som vanligt, men med inslag om corona - och det är gott om såna program dagligen där man kan slänga in det. Sen så kommer det propåer emellanåt om hur man ska typ ”bete sig”.
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det pågår mängder av stora konserter i hela Europa hela tiden vet du va?
Bekant till mig var i O2 i förrgår tillsammans med 20 000 andra och såg James Arthur.
Några få länder har infört uppmaningar till att begränsa event. Ännu färre har förbjudit det. Knappt något land väl.

Sverige sticker inte ut.
Fatta det.

Stockholm gjorde just EXAKT vad Wuhan gjorde. Man hade en fest för 40000 personer när man visste att smittan var lös. Vi gör samma sak i vårt epicentrum. Hur lyckas Danmark fatta det vi inte fattar? Det är proaktivitet som gäller. Att du tycker tvärtemot är egalt. Flera länder har infört om inte förbud så rekommendationer att ställa in offentliga tillställningar med över 500personer och vissa 1000personer. Det är klokt och nödvändigt. Vi kommer sticka ut rejält snart. Vi var naiva.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Island har redan infört utegångsförbud.

Nej de har utfärdat Undantagstillstånd. Vilket innebär att vissa event stängs. Det innebär också att man kan införa drakoniska åtgärder precis när som helst, t.ex. utegångsförbud.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Så tror fortfarande förnekarna att det är en vanlig influensa likt svininfluensan haha
Citera
2020-03-08, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Undras vad prognosen är om du är HIV smittad och får Corona. Kanske inte världens mest lyckade combo.

Eller så blir det världens bästa combo
Lite som blandningen kackerlacka och mus får ungar:

Nejdå men medicinen HIV personen käkar är antiviral så hörs redan studier på den så bör finnas något ”positivt” med att ha hiv .
Citera
2020-03-08, 01:31
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Källa? Letat förut på Marinetraffic.com och jag såg inget särskilt.

Titta nere vid capwerde, söder om canarieöarna..... så hittar du dem....

Och sedan titta på ventusky och välj våghöjd så ser man varför de tar den vägen över...
https://www.ventusky.com/?p=37.8;-26.5;4&l=wave
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in