2020-03-08, 00:19
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Läskigt med den här Danderydspatienten.

Resenärer som befunnit sig i Norditalien har säkerligen någon sorts pejl. Får jag gissa är det mycket vit medelklass av den typen som säkert har TV4 Nyhetsmorgon som frukostritual. Känner de symptom ringer de 1177 på stört.

Men den här personen har varit någon annanstans. Tänk om det finns fler såna fall med resenärer som befunnit sig utanför utpekade smitthärdar, det kan vara alltifrån Norge till Tyskland till Egypten - dessa kanske inte förstår att de har Covid-19. Kanske går de till jobbet som vanligt, med sin hosta och allt.

I värsta fall har Danderydspatienten smittats inrikes, snarare än utomlands. Får vi inrikes smittkedjor är det bara en tidsfråga innan smittspårningen havererar.

En annan sak med personen som kom in akut med ambulans är att denne uppenbarligen är allvarligt sjuk och kräver intensivvård. Om den personen inte har något underliggande medicinskt tillstånd, så kanske vi nu fått den första personen som viruset attackerat riktigt aggressivt.
Citera
2020-03-08, 00:20
Avslutad
Och just i detta ögonblick kanske viruset sprids friskt på mello-efterfesten...
Citera
2020-03-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man vet inte om den fungerat för man har ingen kontrollgrupp. Man testar bara de man spårar så då hittar man ju de man spårar. De man inte spårat har man ju inte testat, så de har man ju inte upptäckt ännu. Det blir helt ologiskt. Om man testat alla som varit utomlands och alla som har förkylningssymptom och ingen (0 %) av de visade sig inte vara smittade ja då hade man en kontrollgrupp och kunde säga att smittspårningen fungerar. Viruset har varit i omlopp sedan förra året, flera månader. Att bara testa folk som varit i Iran och Italien är ologiskt.

Kan det vara så att man har brist på tester? Att man måste hushålla med dem till bara de mest troliga fallen?

Ja men det är väl känt att det är brist på tester?
Överallt alltså, i hela världen.

Orkar inte leta källa, men vill minas jag läst det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Än så länge är det otroligt tyst i den organisation jag tillhör, men jag vågar inte sitta stilla i båten längre. Vi måste göra större insatser!
Jag vill inte så till försvar om det börjar sprida sig på våra skolor och jag inte har initierat någon åtgärd.

Det är ju dessutom trivialt enkla åtgärder och därmed rätt billiga. Försök få ordentligt med uppmärksamhet. Jag tror det inte görs för att ingen kommit på det.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
I Italien funderar de på att sätta in en övre åldersgräns för intensivvård pga av platsbrist. Välja ut de som har störst chans att överleva och sätta in krutet på dem. Krasst. Funkar det i Sverige tro?

https://www.lastampa.it/cronaca/2020/03/07/news/coronavirus-il-giro-di-allarme-dei-medici-della-lombardia-rischiamo-una-disastrosa-calamita-sanitari a-1.38563465?fbclid=IwAR2nBuvmI66TWz2bFiE0j817L9KX5c O8BGyyGBfsYLV0gZCol0AbcOH7XkM&refresh_ce

Detta som föreslås är KRIGSSJUKVÅRD och är logiskt och rättvist men inte så roligt för dem det drabbar.

För egen del skulle jag tycka det är ok om en yngre som inte levt så länge får chansen att göra det...
Citera
2020-03-08, 00:22
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju spiken i kistan för de gamla. Ja det kommer att fungera här också. Samma taktik som man kör i krig. Fy fan, jag kommer att sakna mina föräldrar, helvete.
Du kan spika i samma kista när C-19 andra våg sveper in muterad och klar under ev.vaccin radar likt spanska sjukan.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
I sommar är det ju lugnt enligt många. Viruset trivs inte i värme. Jag har börjat basta varje kväll därför.

Med virus i kroppen så lär du inte ta död på viruset med lite värme UTANFÖR kroppen..Din kropp kommer att hålla sig inom någon grad upp och ned på insidan och det avlivar inga inre virus.. Kan ju snarare bli bättre levnadsbetingelser med en grad extra i blodet.. Skum logik..

Ökar du din kropps inre värme så tuppar du av och dör om du inte kyls ned igen.. kallas för värmeslag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Och just i detta ögonblick kanske viruset sprids friskt på mello-efterfesten...

Japp.
Eller inte.
Eller på någon annan konsert i Europa?

Vem vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytoker
Vad är sannolikheten att en coronasmittad behöver åka ambulans till sjukhuset? kanske 1/10? så vi har troligen minst 9 liknande fall till. Sen undrar jag om dom inte missar massor av sådana här fall på sjukhusen också, vad är sannolikheten att dom får för sig att testa för corona?
Vi lär få veta tids nog hur det ligger till med eventuella mörkertal.

89 sjukhus/vårdcentraler ingår i ett inledande projekt där prover som tas vid exempelvis misstänkt influensa också ska testas mot Corona.

Vet inte om samma upplägg med ett testprojekt gällde för lunginflammationer, eller om man rullar ut det på bred front direkt.
Citera
2020-03-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Det börjar med de gamla och sedan blir det ännu knepigare. Ska en hjärt-kärlsjuk 35 åring lämnas åt sitt öde medan en frisk 35 åring får mer avancerad vård då dennes chanser att överleva är högre?

Kommer bli knepigt för Italien och definitivt för Sverige om det går så långt.

Huvuden kommer att rulla när nära och kära nekas vård på grund av tidigare sjukdom och ålder för den delen.

Så gjordes i krig förr! Det finns garanterat nödplaner för sjukhus i krig/pandemi. Prioriteringssystem.. en multisjuk 70 åring i en månad på iv väger nog inte lika tungt som 2-3 st 25 åringar med behov av iv i 10 dagar vardera. (1 eller 3 liv att rädda)
Citera
Medlem
Varför gör myndigheterna olika ställen bara ett av följande med skolor:

- Inget
- Stänger dom

Varför ber dom inte föräldrar, som har möjlighet, att hålla sina barn hemma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns säkert några.
Men smittspårningen har fungerat mycket bra hittills och mängder har kunnat minimeras.

Italien hade sannolikt hemskt många oupptäckta fall, redan från dag 1. De tappade det direkt. Smittspårning var helt kört.

Ser likadant ut i övriga Europa som i Sverige. Man har haft Italien att titta på och det är ju tacksamt såklart.

Visst den smittspårning som gjorts har fungerat bra då den hittat några smittade. Problemet är ju då att alla andra inte är testade och där får man väl ändå säga att det är mycket troligt att rätt många är smittade. I alla fall om man tittar på andra länders utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in