2020-03-08, 00:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Kolla youtube, finns flera filmer där sjukhuspersonal får utbildning om hosta och nysningar med en docka där hostan/nysningarna är med självlysande partiklar. Vansinne hur stort område som täcks av en hostning och hur det täcker kropparna på de som står runt sjukhussängen. 2m utan problem för att täcka halva ansiktet och händerna.

Länk?
Citera
2020-03-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men som här: Denna person har man inte upptäckt för att man inte har testat i befolkningen som helhet, man har bara hittat folk som varit på två platser för det är de enda man testar. Testar man bara en grupp så hittar man bara fall den gruppen så klart. Det kan ju redan vara en bred spridning i befolkningen, som i Italien, bara att man inte har testat så många.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQR6n/15-tal-pa-danderyd-tagna-ur-tjanst-pa-grund-av-corona

Japp. Det kan det.
Men sannolikt är det ändå väldigt begränsat i förhållande till Italien.
Vår smittspårning har fungerat mycket bra. Italien hade ingen smittspårning alls.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hur ska du ha det? Helt enig med mig betyder att det är värdelöst som en indikation i det här läget.

En preliminär indikation som blir bättre med tiden, när bättre data kommer in.. Den visar i varje fall i båda beräkningssätten att vi har att göra med ett farligt virus som vi inte har haft på 100 år...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Kommer väljarna straffa socialdemokraterna och deras folkhälsomyndighet för detta haveri? Mellon tillåts beredskapen är katastrofal och naiviteten påtaglig. Är detta sista stöten för sossarna?
Med tanke på att dödligheten mest förekommer i högre åldrar kommer det decimera S oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Min kompis säger att han inte är orolig. Han är påläst och säger att det inte är farligt (förutom att gamla dör)

Jag sade att jag tycker att det är konstigt att Kina reagerade så kraftigt i sådana fall om viruset inte är speciellt farligt. Min egna teori är att Kina kanske vill skapa global panik avsiktligt för att det kanske används som ett vapen mot Trump, så att de kan sabotera hans chanser att bli omvald. Denna informationen kommer från den mer konspiratoriska delen av internet. Om man googlar efter "corona man made virus" så får man bara upp om att det är galna teorier.

Personligen så är jag inte övertygad än om att det är något att oroa sig för eftersom jag inte har sett med mina egna ögon att unga person dör lätt av det. Däremot är jag öppen för möjligheten att det kan vara ett väldigt farligt virus, som vissa påstår ska kunna skada hjärtat och hjärnan om man får det en gång till.

Kina reagerade väl så kraftigt pga att man helt enkelt inte visste hur farligt det var, säkra före det osäkra helt enkelt, är vad jag tror iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns säkert några.
Men smittspårningen har fungerat mycket bra hittills och mängder har kunnat minimeras.

Hur testar man att smittspårning fungerar?

Finns det t.ex 0.1 smittad bland 1000 personer så måste man testa ungefär 5000 slumpmässigt för att testa hypotesen "att smittspårningen har fungerat mycket bra".

Hur vet man?
Citera
2020-03-08, 00:08
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandApan
Jag jobbar som lokalvårdare på ett sjukhus.
Några tips är att torka alla ytor med en lätt fuktig trasa, låta det torka och sen använda sprit. Mekanisk rengöring, gnugga några gånger istället för att bara svepa trasan över ytan. Byt trasa för varje handtag, ledstång osv. Glöm inte att sprida dina händer med när du tagit av dig plasthandskarna, byt handskar ofta.
Tack för din omtanke Vännen.Stay safe
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om smittan skulle spåra ur, absolut.
Jag har pratat med en del folk som bor och jobbar i Stockholms innerstad och jag får känslan av att var och varannan har varit sjuk senaste veckorna. Hosta, feber, huvudvärk, muskelvärk osv. Folk har varit dåliga men mår nu bra. Väldigt svårt att säga om någon av dem haft corona men 8 av 10 som drabbas får ju milda symptom.

Jag tror att det kan behövas hemtester för att verkligen säkerställa vilka som bär på viruset och inte, för att stoppa spridningen till riskgrupperna.

För övrigt blir jag förbannad över hänsynslösa jävla idioter i samhället.

SLUTA HOSTA FOLK I NACKEN. SLUTA HOSTA FOLK I ANSIKTET. GÅ INTE ONÖDIGT NÄRA EN PERSON NÄR NI STÅR I KÖ.
Det hände mig häromdagen och jag ville bara vända mig om och nita personen i fråga. Det är rent provocerande i dessa tider. HÅLL AVSTÅND. Och NYS I ARMVECKET.

Hur jävla svårt ska det vara? Det är enkla jävla regler.

Så tänker jag varenda dag. Folk saknar hyfs i allmänhet och detta virus kommer inte ändra på det.. Tyvärr.

Och som du säger så har många, väldigt många varit risiga redan. Jag själv var däckad nästan hela Januari. Alltså rejält dålig i perioder. Influensa A och B prover visade negativt. Något virus var det. Upplevde feber (länge) och hosta, dock inget halsont. Flera jag känner har haft liknande symptom sedan jul.

Att det skulle vara Covid19 är väl osannolikt men säkert möjligt.

I övrigt tror jag definitivt vi har allmän spridning men försöker hålla lugnet och precis som du skriver, vara aktsam mot folks idiotiska beteenden.

F ö ska det bli intressant att se eftekterna av Melodifestivalen och dess genrep under nästa vecka.
Citera
Medlem
flygandApans avatar
Vill du vara riktigt noggrann så torka av ALLA ytor folk tar på. Är fler än man tror ibland. Ställ dig i en korridor på en av skolorna, titta och tänk hur du ska lägga upp städningen, gör det metodiskt och hoppa inte mellan ställen, lätt att du missar något då.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Tack för respons!
Några mer konkreta tips?
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Många kineser bor och turistar där (om man antar att smittan kommit med kineser). Det finns dock också en tysk som var tidigt ute med att sprida smittan.

Italien var tidigt ute med tester och åtgärder och har tagit det på stort allvar.
Jag tror att det finns ett mörkertal runt om, och hade man på andra håll varit lika enträgna hade vi kanske haft andra kluster. Covid-19 påminner ändock om en vanlig influensa, och har som sådan kunnat flyga under radarn.
FHM vill kanske helt enkelt undvika samma situation som i Italien, för har man valt väg är man tvungen att följa den.

Hade inte Kina börjat stänga ner Wuhan så hade inte viruset fått samma uppmärksamhet. Visst hade det uppmärksammats, men inte till dessa proportioner.
Så ett visst mått av alarmism finns med.

Är det egentligen nån som vet hur viruset beter sig mer än att det kan vara spiken i kistan för äldre och de som har andra allvarligare sjukdomar? Skulle inte en ”vanlig” influensa kunna vara det?
När man smittar verkar också vara ”oklart”, det är ju inte så att man smittar typ från första hostanfallet eller en dag innan ...

Vad jag förstått av uppgifterna från Nextstrain så finns det flera virusstammar av Covid-19 i omlopp och att de typ inte direkt har med varandra att göra. Nån mer kunnig får gärna fördjupa sig.

https://www.youtube.com/watch?v=FYPZHA-UjUY

COVID-19 Mutation and Evolution
By Dr. John Campbell
274.064 visninger• 5. mar. 2020
Citera
2020-03-08, 00:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Försvarstal?

Exakt vad i det jag skrev försvarar Sverige?

Hur i helvete läser du?
Orsaken till att Sverige tappade det från dag 1. Det dök upp hur många som helst osv osv.
Citera
2020-03-08, 00:09
Medlem
Läskigt med den här Danderydspatienten.

Resenärer som befunnit sig i Norditalien har säkerligen någon sorts pejl. Får jag gissa är det mycket vit medelklass av den typen som säkert har TV4 Nyhetsmorgon som frukostritual. Känner de symptom ringer de 1177 på stört.

Men den här personen har varit någon annanstans. Tänk om det finns fler såna fall med resenärer som befunnit sig utanför utpekade smitthärdar, det kan vara alltifrån Norge till Tyskland till Egypten - dessa kanske inte förstår att de har Covid-19. Kanske går de till jobbet som vanligt, med sin hosta och allt.

I värsta fall har Danderydspatienten smittats inrikes, snarare än utomlands. Får vi inrikes smittkedjor är det bara en tidsfråga innan smittspårningen havererar.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-08 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in