2020-03-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast även svårt sjuka i Sydkorea är betydligt färre än i Italien. Vilket tyder på att Sydkorea hittat fler milda fall och att Italien har en hel drös milda fall som ännu inte är upptäckta.

Fast spelar det någon roll om ett land har tre procent och ett annat 0,2 procent? Vad säger det egentligen?

Om 15 procent av de insjuknades överlevnad hänger på medicinsk vård så blir vården den begränsande faktorn och inte virusets egentliga letalitet.
Citera
2020-03-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tack. USA spår alltså en dödlighet om 0,5%. Vettigt ändå. Den bör ligga däromkring.

anders Tegnell har sagt någonstans där mellan 1 % 0,6%

Men det handlar ju om att sjukvården klarar av att göra sitt jobb och inte brakar ihop rejält.. de går redan på knäna av alla neddragningar och kriser..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Mina damer och herrar……. tystnad.... (slår gaffeln mot vinglaset) tystnad..... (slår gaffeln mot vinglaset)……

Jag kan med nån anings övertygelse säga att detta är på väg att blåsa över.....

De allra flesta rapporterade fall är friska nu och det kommer antagligen fortsätta på samma spår....

Sen så har vi ett stort mörkertal som är smittade men inte testade och rapporterade som antingen är friska eller håller på att friskna till!

Så antalet döda i % blir extremt mycket lägre om man inkluderar mörkertalet i sin beräkning! (host)

Allt detta OM siffrorna i media stämmer!

Tack för mig, leverpastej.... ni kan ta tårta där borta vid disken där min fru står och serverar, fortsätt njuta av denna kväll, tack! ……………………………...skitstövlar

Visar på din oförmåga till analys, baserat på djup ignorans och okunskap, men du har all rätt att inta denna "förståelse", varsågod, jag bjuder....
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Japp, du verkar ha rätt. Jag fick:

Sydkorea
Döda = 48
Kända 2020-02-29 = 3150

Singapore
Döda = 0
Kända 2020-02-29 = 138

Hong Kong
Döda 2020-03-07 = 2
Kända 2020-02-29 = 109

Totalt för Sydkorea, Singapore och Hong Kong
Döda 2020-03-07 = 50
Kända 2020-02-29 = 3397

Dödlighet = 50 / 3397 = 0.01471 = 1,47%

Alla länder förutom Kina
Döda 2020-03-07 = 499
Kända 2020-02-29 = 7353

Dödlighet = 499 / 7353 = 0.06786 = 6,78 %

Den sista har ju ett lagg på en vecka? Mellan döda och kända fall. Kända fall lär ju ha ökat på en vecka. Blir fel siffror.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jo men Korea har ju också helt andra sjukvårdsförutsättningar än Italien. Som sagt om ingen sjukvård fanns - hur hög skulle mortaliteten i Covid vara?
Jag är inte med nu. Varför har Sydkorea helt andra sjukvårdsförutsättningar än Italien?
Citera
2020-03-07, 22:21
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Vad får dig att tro att jag utgår från dessa siffror?

Vad jag antar är att 1 har frisknat till i Sverige! rätta mig om jag har fel!

Du skrev dock att "de allra flesta har tillfrisknat nu". Menar du då världen över eller? Det är fortfarande en stor del sjuka nämligen så vet inte vart du får dessa siffror ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Japp, du verkar ha rätt. Jag fick:

Sydkorea
Döda = 48
Kända 2020-02-29 = 3150

Singapore
Döda = 0
Kända 2020-02-29 = 138

Hong Kong
Döda 2020-03-07 = 2
Kända 2020-02-29 = 109

Totalt för Sydkorea, Singapore och Hong Kong
Döda 2020-03-07 = 50
Kända 2020-02-29 = 3397

Dödlighet = 50 / 3397 = 0.01471 = 1,47%

Alla länder förutom Kina
Döda 2020-03-07 = 499
Kända 2020-02-29 = 7353

Dödlighet = 499 / 7353 = 0.06786 = 6,78 %
Om din uträkning stämmer så är typ 99,9 här i tråden ute och cyklar som snackar om färre än 1% och grejer....
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioNotizieNuovoCoronavirus.jsp?lingua=italia no&menu=notizie&p=dalministero&id=4163

Har du kvar länk till artikeln som listade symtom och sjukdomstillstånd
Var en artikel med en stor case study? (gällde kina)
Citera
2020-03-07, 22:22
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hoppas hitta en lucka i kalendern för att resa till Venedig nu när staden är halvtom på turister. Venedig utan kinesiska turister är redan det en utopi. Men skulle UD avråda från resor dit skulle jag lyssna på dem.

Ser ut att bli en lång vistelse om du hann ner innan UD:s avrådan.
Citera
2020-03-07, 22:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag är nu 100% säker på att viruset får full spridning i Sverige och att det kommer gå ganska snabbt. Personligen är jag inte oroad för min egen hälsa och tror inte heller att domedagen är här och att det är samhällets undergång vi ser. Men jag är helt säker på att allt inte kommer att vara som det brukar om ungefär 10 dagar.

Anledningen till att jag är säker är att det som våra folkhälsoexperter rekommenderat tyvärr bygger på sakexpertis inom deras område, men rätt agerande och beslut borde ha fattats på både virologi, men även mängder av andra vetenskaper så som socialpsykologi och beteendemönster och kulturella faktorer och det är tydligt att detta inte skett.

FHM förlitar sig till smittspridning enligt tankegången: 
Du kommer tillbaka från Italien, du blir sjuk, du kontaktar sjukvården, sjukvården konstaterar corona och FHM identifierar kontaktytan. 

Problemet med det är att då det kommer till riskmitigering så behöver man hängslen och livrem. I Försvarsmakten beordrar man patron ur, frågar om alla har gjort patron ur för att sedan ändå ställa upp soldaterna på ett led och kontrollera varenda vapen manuellt enligt devisen förtroende är bra men kontroll är bättre.

FHM bygger sin analys om måttlig risk för lokal smittspridning på att alla gör som de säger och det är så klart helt fel. Vi har Rolf som intalar sig själv att det är en vanlig förkylning, vi har Elisabeth som har lite ångest över att hon ändå haft symptom i 2 dagar men ändå gått till jobbet och inte själv riktigt vet varför hon inte ringde 117 17 så hon fortsätter mörka. Det är psykologiskt lika normalt som tendensen att skylla på att hunden åt upp läxan då man var liten. Det är alltså inte ett onormalt beteende, om än förkastligt. Vi har Erik som är en av de som är relativt säker på att han är sjuk men tänker ”det är uppblåst…det är som influensan” så han går och handlar som vanligt i stället för att självisolera. Sen har vi Johanna som rider kukarusellen på tinder. Hon är en av de få som som smittar trots att hon är asymptomatisk. Ikväll är hon på Lemon Bar. Sen har vi Marcus. Förutom att Marcus känner sig krasslig i kroppen så är han lite krasslig i huvudet för han är nämligen sociopat och önskar att alla dör så han går runt och sprider smitta medvetet på stratigiska platser.

Det stora problemet är att då man kombinerar alla dessa fall med Stockholmarnas ”none fuck given” som gör att det är proppfullt på Lemon Bar ikväll, och att Elisabeths kollegor inte tror att Elisabeth skulle vara så dum att gå till jobbet fast hon är säker på att hon har Corona så är det ett faktum att viruset inte kan stoppas.

Det är uppenbart att det enda som stoppar detta virus är radikala metoder som inflikar på människors frihet och integritet. Det är uppenbart från Kina, där deras totalitära agerande verkar fungera och ge resultat och lika uppenbart från Norra Italien och alla andra platser att det sprider sig exponentiellt så länge man inte tar i hårt.

Nu då tåget har gått så har vi ju bara två val. Det ena är att ta till de totalitära åtgärderna vid den tidpunkt då folket kommer stå bakom dem. D.v.s att tillfälligt bli ett litet miniKina med extrema regler, och det är om ca 10 dagar i Stockholm då alla har någon gamling de tycker om som är sjuk.

Då kommer även alla idioter som var tvungna att trängas på Lemon ikväll skylla på staten och inte inse att sitt eget gruppbeteende och ”sköna stil” var del i det.

Det kommer under ett par månader påverka samhället och ekonomin på ett sätt som jag tror ingen svensk upplevt sedan andra världskriget.

Det andra alternativet är lite mer out of the box, men det skulle vara att låta det här få ske. Att inte stänga ned samhället och att man helt enkelt gör som FHM säger. Stannar hemma om man är sjuk, men annars går till jobbet. På så sätt så kan vi klara ekonomin bättre med bussines as usual. Det kommer att leda till att de 2-4% lämnar jordelivet snabbare men att vi sedan går vidare.

Att göra det svenska och välja mittenspåret och "lagom modellen" är alternativet som tar det sämsta av två världar då det dels kommer att påverka ekonomin och samhället men bara stretcha perioden som det tar för 2-4% svenskar att tacka för sig.

Det här var sjukt trist att komma fram till. Jag är inte orolig för min hälsa, och har inte så många nära anhöriga som är i riskgrupp, men känner för de som har det eller är det. Jag är dock orolig för samhällseffekten. Risken att jag dör är liten, risken att banken tar mitt hem känns större.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-03-07 kl. 22:24.
Citera
2020-03-07, 22:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
nästa potentiella corona-kryssning på uppsegling i USA https://www.youtube.com/watch?v=QM3QpypeYHE

kanske dags att sluta med kryssningar

Lite skönt ändå att bli av med riktiga superidioter från genpoolen ändå. Sticker man iväg på en kryssning under pågående pandemi efter Diamond Princess kanske vi klarar oss bättre utan dem.
Citera
2020-03-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
nästa potentiella corona-kryssning på uppsegling i USA https://www.youtube.com/watch?v=QM3QpypeYHE

kanske dags att sluta med kryssningar
Ja, tycker det verkar lite snuskigt😯
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in