2020-03-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till. Ja de på landsbygden men Milano nja..
Har verkligen svårt att smälta detta, själv bott vid Garda och tyckte det var sån sund och vacker miljö. Det är så skumt..

Finns en karta här:
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/07/news/coronavirus_lombardia_e_le_undici_province_chiuse-250583810/
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Hur många är vi uppe i nu egentligen? Det är svårt att hitta bland sidorna. Fuck stadsepidemiologen! Skapa en egen tråd om honom eller något. Det blir så mycket off topic. Tråden handlar om viruset, inte hans jävla utspel och era konspirationsteorier. Så kan någon langa länkar över dagsläget?
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Pinsamt och sjukt med alla domedagsprofeter som snudd på hoppas att vi får hejdlös spridning så dom får känna att deras dravel råkade stämma. Sätt på Pestens tid o runka till den istället för denna tråden.

Någon skrev tidigare i tråden att man bör ligga någonstans mellan panik och förnekelse. Jag tror att de flesta av dem som har panik knappast hoppas på hejdlös spridning medans de som lever i förnekelse kanske kan orsaka hejdlös spridning.

Med det sagt kanske de som har panik, orsakar panik. Dvs affärer länsas, aktier säljs osv. Jag tror vi ska ta höjd för att omfattningen blir monumental men att konsekvenserna inte blir förödande.

Edit: Och för att inte låta som någon "vis gammal man" så ska jag tillägga att jag knappt brydde mig när jag skrev mitt första inlägg i tråden men har med tidens gång insett lite allvar.
Senast redigerad av Rookie81 2020-03-07 kl. 22:15.
Citera
2020-03-07, 22:11
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det kan ju också vara det att sjukvården inte kan hantera stort antal fall eftersom ca 15 procent behöver vårdas inneliggande. Egentligen har Italien inte ett gigantiskt antal fall än men resultatet har ändå blivit att de planerar att stänga av en hel region. De försöker anställa 20 000 läkare och sjuksköterskor till för att klara av trycket. (Hur de nu ska lyckas med det). Oavsett covids dödstal i en perfekt vårdsituation är det ju samhällenas förmåga att hantera dem som blir det avgörande.

Sydkorea är bättre att kika på än Italien. Finns ju även en stor problematik med Italien att smittan spred sig på ett sjukhus och att rutinerna där brast totalt. Italien fuckade upp, tyvärr.
Citera
Medlem
Mina damer och herrar……. tystnad.... (slår gaffeln mot vinglaset) tystnad..... (slår gaffeln mot vinglaset)……

Jag kan med nån anings övertygelse säga att detta är på väg att blåsa över.....

De allra flesta rapporterade fall är friska nu och det kommer antagligen fortsätta på samma spår....

Sen så har vi ett stort mörkertal som är smittade men inte testade och rapporterade som antingen är friska eller håller på att friskna till!

Så antalet döda i % blir extremt mycket lägre om man inkluderar mörkertalet i sin beräkning! (host)

Allt detta OM siffrorna i media stämmer!

Tack för mig, leverpastej.... ni kan ta tårta där borta vid disken där min fru står och serverar, fortsätt njuta av denna kväll, tack! ……………………………...skitstövlar
Senast redigerad av PurpleGermany 2020-03-07 kl. 22:15.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Visst är det fortfarande så att vi inte har ett enda dödsfall i hela Norden ännu?
Citera
2020-03-07, 22:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Vadå "tvärtom"? Har de fått positiva provsvar utan att egentligen vara smittad? Det märks att du inte förstår vad du pratar om. Förklara de låga OCH STABILT LÅGA talen för dödlighet 0.6-0.7% i Sydkorea, Kina utanför Hubei och Diamond Princess. I Sydkorea och Kina finns det en del orapporterade tillfällen, det gäller inte Cruisebåten men där borde istället åldersammansättningen ha fört till en mycket högre dödlighet.

Det går inte med exakthet avgöra dödligheten medan epidemin fortfarande pågår MEN.... om dödligheten vore mycket högre än dagens tal på döda/antal positiva provsvar så borde talet på dödlighet öka för varje dag när de smittade dog. Siffrorna från Sydkorea och Cruisebåten är dock stabila och i många delar av Kina kan vi nu se de slutgiltiga talen på dödlighet (de flesta är antingen döda eller friska.

Situationen är allvarlig som den är. Vi behöver inte dessa överdrifter från okunniga och korkade människor.

Ebola gick också att bota om man hade tillgång till avancerad intensivvård. De Amerikaner som flögs till USA klarade sig bra. Väldigt svårt generalisera CFR då vi har olika strains, olika demografi, olika kvalitet på sjukvård, belastning på sjukvården mm
Citera
2020-03-07, 22:12
Medlem
De mest intressanta frågorna att ställa sig är: Hur hög skulle dödligheten i Covid vara om de insjuknade inte hade tillgång till sjukvård? Samt vilka långtidsrisker har man efter friskförklaring?
Citera
2020-03-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Finns en karta här:
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/07/news/coronavirus_lombardia_e_le_undici_province_chiuse-250583810/
Tack! har letat efter en bra karta. Precis de områden jag jobbade i.
Även Como sjön där en massa Hollywood kändisar har hus..men de är väl undantagna från reseförbudet..
Citera
2020-03-07, 22:14
Medlem
Vad amerikanska sjukhus förbereder sig för.

Seth Bannon
Man scientist
@sethbannon
American Hospital Association "Best Guess Epidemiology" for #codiv19 over next 2 months:

96,000,000 infections
4,800,000 hospitalizations
1,900,000 ICU admissions
480,000 deaths

vs flu in 2019:

35,500,000 infections
490,600 hospitalizations
49,000 ICU admissions
34,200 deaths

https://twitter.com/sethbannon/status/1236125593290276864
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Sydkorea är bättre att kika på än Italien. Finns ju även en stor problematik med Italien att smittan spred sig på ett sjukhus och att rutinerna där brast totalt. Italien fuckade upp, tyvärr.

Jo men Korea har ju också helt andra sjukvårdsförutsättningar än Italien. Som sagt om ingen sjukvård fanns - hur hög skulle mortaliteten i Covid vara?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Hur många är vi uppe i nu egentligen? Det är svårt att hitta bland sidorna. Fuck stadsepidemiologen! Skapa en egen tråd om honom eller något. Det blir så mycket off topic. Tråden handlar om viruset, inte hans jävla utspel och era konspirationsteorier. Så kan någon langa lite fräscha länkar och bubbelkartor över dagsläget i världen och Sverige?

Eller så kan någon placera uppdateringarna i trådstarten. Orkar inte läsa igenom tusentals sidor skitsnack från ångestfyllda paranoida preppers och liknande.

Relevant för oss är noll (0) dödsfall i hela Norden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in