2020-03-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Ännu bättre är om USA, Ryssland, Europa tillsammans slåss mot den gemensamma fienden = Kina

Västvärlden mot Östvärlden
In med Atombomber och hämnas tillbaka!
Det var inte det jag sade men du kanske håller med om att de senaste årens smittor har ursprung i Asien? Någon anledning bör finnas och när jag har sett bilder och videoklipp från de marknaderna ska vi vara glada över att något farligare inte har dykt upp...
Citera
2020-03-05, 23:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
CNN rapporterar nu att självaste Betlehem i Israel/Palestina sätts i omedelbar karantän. Ingen får resa in eller ut. Detta efter att 7 personer funnits smittade i den lilla staden.
Betlehem är ju Jesushooden, deras gud är verkligen brutal. Att smitta sina egna när det finns så många ateister och hedningar. Vilket svin.
Citera
2020-03-05, 23:28
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skiter i Britton, mest bekymrad över att han riskerar att smitta en krycklig 91 åring.

Hur kan man som professor i infektionssjukdomar ens komma på att åka till Italien nu, och som grädde på moset besöka en 91 åring?

Det är riskabelt att vara krycklig nuförtiden.

Det låter fullständigt idiotiskt. Sådana uttalanden normaliserar resor kors och tvärs mellan drabbade länder - kan folk inte bara sluta resa för en kort period??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är mycket andra virus och influensor som härjar nu också, men jag tar för givet att alla som hostar har Corona och undviker dem totalt. Säkrast så.

Årets influensa är dessutom kraftigt försenad..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur i hela friden gick det till när kritik bytte namn till hat?

Tegnells hybris är ofattbar. Att han stod och hostade i sina händer, tvärtemot rekommendationerna, är enligt honom oväsentligt. Allt är trollens fel.

Jag skulle vilja se dig i hans roll... Det är ju helt sant att han är den som får klä skott för alla tillkortakommanden som Sverige och svensk vård har. Han har ju noll bestämmanderätt.

Han har rätt mycket balls tycker jag.
Citera
2020-03-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Tror inte svetsaren Röfven är tillräckligt allmänbildad för att veta att Corona/Covid19 är ett virus. Han fick inte posten på grund av sin kompetens, utan snarare pga sin lojalitet till sitt parti.

Nja, han var trots allt förbundsordförande för IF Metall. Lojala Sossar finns det många, d.v.s han fick det för att han välkänd, och inte minst som en god förhandlare. Tyvärr missade de att han inte kan debattera eller prata rent. Det finns ingen anledning för honom att ha kompetens inom medicin. Hur skulle det göra honom till en bättre statsminister?
Citera
2020-03-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Tror du själv att viruset aldrig skulle kommit till Sverige? Visst, han kanske inte har gjort alla rätt - men det är inte konstruktivt att håna honom.

Nu har vi den ledning av landet vi har, vi behöver sluta upp bakom dom i denna kris. Lita på mig, bättre att ha en dålig ledning än ingen ledning!

Nu kör vi!

Jag kommer aldrig sluta upp bakom de dårar som bestämmer över Sverige nu.
Självklart förtjänar han att kritiseras när han utsätter oss riskgrupper för livsfara.
Vill han inte bli kritiserad så kan han gladeligen avgå!

Hur skulle detta kunnat stoppats?
- 1 februari skulle de ha krävt att UD råder från ALLA semesterresor
- Från 1 feb Stoppa alla inkomna flyg från kina, sedan stoppa alla flyg från Iran, Italien osv.
- Stänga alla skolor där elever varit utomlands i minst 2 veckor efter sportlovsveckorna
- Uppmana folk att köpa både andningsskydd och munskydd för att minska smittospridning
- kräv att ALLA bär munskydd eller andningsskydd i kommunaltrafiken samt offentliga folktäta platser. Munskydd hindrar så att smittan sprids om man redan har smittat och ej vet om det ännu. Andningsskydd skyddar så att man inte får smittan. Så om alla bar skydd så skulle ingen riskera att sprida smittan vidare. Se bara på vad kina gjort.
Citera
2020-03-05, 23:30
Medlem
krommees avatar
Nu har WHO generalsekreterare pratat med Löfven, det ledde säkert till "mycket"
hahah
Citera
2020-03-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nja, han var trots allt förbundsordförande för IF Metall. Lojala Sossar finns det många, d.v.s han fick det för att han välkänd, och inte minst som en god förhandlare. Tyvärr missade de att han inte kan debattera eller prata rent. Det finns ingen anledning för honom att ha kompetens inom medicin. Hur skulle det göra honom till en bättre statsminister?
Intelligenta människor har för det mesta en bred kunskapsbas att basera sina beslut på, det hade helt klar hjälpt om Löfven va intelligent.
Citera
2020-03-05, 23:32
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hehe jo så är det. Vem vill behandla håriga gubbar när man kan få hjälpa yppiga kvinnor med ett fint anlete. Äter mindre och tar mindre plats! Sen så är ju oftast läkare män så blir såklart kvinnor som får hjälp i förstahand! 😍

Haha jag misstänker att läkare inte bryr sig men den som däremot känner någon på sjukhuset kan garanterat få förtur så jag kommer ta med mig mitt gevär istället
Fungerar nog lika bra det med

Nej inget av detta är troliga scenarier utan folk får stå i kö som alla andra
Hoppas bara de ställer in lite fler stolar i akutens väntrum lär ju inte räcka med typ 50 sittplatser hehe!
+ Finns rabiat PK-ist som anser att män får för mycket tid/vård & har publicerat en del i ämnet.
=
Jag vet vars i Sverige jag inte vill komma in som man med cancer...
Citera
2020-03-05, 23:32
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Testar att svinga i luften här. Jag driver ett techbolag och vi har en lösning som vi vill bygga som kommer hjälpa det svenska samhället enormt i fall av storskalig spridning. Vi tror oss kunna genomföra det på 30-45 dagar. Någon som vet vart man kan vända sig för statliga medel för att finansiera detta snabbt? Är det ens möjligt?

Sånt där måste gå genom offentlig upphandling, så det finns ingen myndighet som kan turboexpediera något sådant.
Citera
2020-03-05, 23:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Exakt. Det säger ju sig självt. I Sverige har vi säkert 40 fall där personer smittats i Italien. Skulle svenska turister råka springa på var 50-e person (det var ca 2000 smittade i söndags då jag antar att de flesta kom hem, 40 / 2000 = 0.02 = 1 / 50) i Italien som var smittade med Corona, och dessutom vara så nära personen att man smittades. Det är helt absurt att tro något sådant. Det verkliga antalet smittade i Italien är snarare åtminstone 100,000. Det dubblas dessutom ca var 5e dag. Gissningsvis kommer allt fler fatta det de kommande dagarna och Italien kommer stänga ner helt.

Frågan är hur snabbt till exempel Sverige förstår att vi måste stoppa alla inresor från Italien, och sätta alla som kommer hem därifrån i två veckors obligatorisk karantän? Jag gissar att det kommer nästa vecka.

Stopp på resor, ja, det hoppas jag verkligen

Tvångskarantän, nej det tror jag inte på, så länge folk har förtroende myndigheterna och vården behövs det inte Och det förtoendet behöva för att folk skall söka vård på ett tidigt stadium och gör därmed att vi slipper allvarliga/kritiska fall av covid-19. Att sätta in tvångskarantän motverkar istället det förtroendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in