2020-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag är mycket nyfiken. Hängde det ihop med att JG var där och gjorde något?
Den gången han var på toa?

Det vi behöver veta nu: Kopplade polisen bort kodlåset till SD's hus nån gång? När i så fall?
J*erry säger i förhör att han att han använde sig av koden när han gick in en natt.
Grannen som skulle sköta blommor osv hos SD under resan fick en nyckel. Hon säger också att brandlarmet gick när huset var avspärrat.

Edit: Dock är det åtminstone en granne (men jag vill minnas en till, men vågar inte svära på det) som noterat att J*errys hund skällde på onsdagen vid SD's hus eller i en bil utanför huset (om jag nu minns rätt - har skrivit om dessa vittnen tidigare i tråden). Skäms på mig om jag har fel.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-07 kl. 21:55.
Citera
2020-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mitt andra fetade i din läsvärda text)
Jag vet att det antagligen är meningslöst att i den här tråden fylld med förakt för kristen tro, än en gång påpeka att hade LW fått stöd och guidning till att kunna fått behålla sin inre kompass av vad som verkligen är Livet, hade hon kanske lyckats bryta sig loss.
Dock blev hon uppenbarligen (åtminstone i mina ögon) alltmer sjuk med tiden och betedde sig alltmer excentriskt. Och hotfullt. Och otrevligt.
Men enligt uppgift i tråden behöll hon sin Tro. Om det stämmer, är det möjligt att hon kunde sökt och fått handfast hjälp från sin församling, den som hon enligt tråduppgift lämnade. LW visste att det finns en Kraft starkare än människan, men hon var fast i ett väldigt sjukt beteende.

(det först fetade)
Det är klart att jag är naiv.
Du har därför all rätt att vara sarkastisk.
Men om LW, när hon kände attraktion till SD, den man hon vigt till HD, hon då hade följt Odysseus metod för att undgå förgörande frestelser, hon då (symboliskt) hade låtit sig bli bunden vid masten, hade hon (och SD) kunnat undgå detta öde och drama vi nu tar del av.
LW borde som pastor direkt, redan vid de första pirrande känslorna för SD, tagit hjälp från sin omgivning. Bett att få tjänstgöra på annan ort. Omgående hoppat av geocachingen. Pratat med UW. Med flera.

Nej, det är långtifrån säkert att LW på egen hand hade agerat annorlunda om hon hade läst denna tråd.
Men!
Det är möjligt att personer runt LW och som nu läser denna tråd, har fått sig en tankeställare och kanske, kanske insett att de hade kunnat hantera LW på ett betydligt stramare och tuffare sätt?
Vill inte vara tråkig, men när man har med folk i LW:s situation att göra kan ett finmaskigt nätverk vara livräddande.

Hon gick i terapi hos en präst den sista tiden, eftersom hon inte hade råd att betala själv och köerna till sjukvården var långa.
Citera
2020-03-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Kanske är som många i tråden är inne på, han är arrogant. Bryr mig inte, ni kan inte bevisa något, typ.

Så kan det vara. Det får honom att se dum ut på flera sätt i så fall.
Som du säger så hör vi inte det på utskrifterna. Vi får väl höra mer när han flrhörs i TR i veckan, om ngn är där och lyssnar. Jag håller verkligen med dig att det är supermysko att vara arrogant när man sitter misstänkt för mord. Kanske kan han inte annat? Kanske är det ett tecken på nervositet? Men helt klart sticker det ut.
Citera
2020-03-07, 21:50
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
SD är misstänk för ett brutalt mord. JG är (tydligen) misstänkt för att gå in i ett avspärrat hus.

Den ena kan vara en person som tar död på sina nära, den andra verkar vara en som är beredd att gå genom eld och vatten för sina nära.

Jag vet vem av dem jag skulle vara mest bekväm med i en mörk gränd.

Edit;

Det kan man förstå. Om det stämmer att SD försökt misstäkliggöra sonen och JG sympatiserar med SD även i det. Var kommer det ifrån, att sonen avskyr JG?

Den ena mördar och den andre städar upp efter mordet,För egen del så anser jag bägge för att vara lika stora kålsupare
Citera
2020-03-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Ja,det är synd om JG.Han är en snäll och god människa.Genuin.Det känner jag.

Jag känner snarare som N, han var grovt svekfull mot L. Och verkar skydda SD mot bättre vetande. Naiv i ordets sämsta bemärkelse.
Citera
2020-03-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Den ena mördar och den andre städar upp efter mordet,För egen del så anser jag bägge för att vara lika stora kålsupare
Lika barn leka bäst.Gäller hela bunten.
Citera
2020-03-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Om JG med vett och vilje hjälp mörka mordet på sin f.d. vän LW, eller för den delen, mordet på en medmänniska vem som helst, så är det djupt förkastligt. Definitivt kålsupare, i min bok ändå inte lika stor som en faktisk mördare.

Sen kan jag tänka mig andra förklaringar, som att JG tror han hjälpt en oskyldig eller att JG inte fullt ut förstått att han hjälpt till alls.

Jag är inte speciellt påläst, kanske finns det kända saker om JG redan nu som verkligen bekräftar kålsuperiet.
Citera
2020-03-07, 21:57
Medlem
Citat:
(Bara för att man arbetar på ett Universitet säger det inget vilka värderingar man har)

Det är brist på kritiskt tänkande som inte lämpar sig för den akademiska världen.
Citera
2020-03-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det är brist på kritiskt tänkande som inte lämpar sig för den akademiska världen.
För vilken värld lämpar sig inte kritiskt tänkande?
X antal högskolepoäng ger inte per automatik en människa bättre värderingar.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2020-03-07 kl. 22:38.
Citera
2020-03-07, 22:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Så dum kan han inte vara att han tror det är OK. Som religiös borde han förstå att etik och moral går före vänskap. Att skylla på sin amerikanska härkomst är en kränkning mot andra landsmän. Han saknar ryggrad o kritiskt tänkande. Olämplig på ett Universitet.

Det är etiskt och moraliskt korrekt att anta att människor är oskyldiga till mord utan bevisning och innan de dömts av domstol.

Så JG har inte gjort något fel, varken religiöst, etiskt, moraliskt eller etniskt när han trott på en väns oskuld i början. Det är helt korrekt att man fortsätter vara lojal mot sina nära och kära tills man vet att de är skyldiga.

Det är snarare de som saknar kritiskt tänkande som med detsamma antar att någon är skyldig baserat på att polisen misstänker dem initialt.

Det är också exakt sådana kritiskt tänkande individer som är välkomna att arbeta på universitet. Så JG lär vara där länge tills han går i pension, om han själv vill förstås.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-07 kl. 22:07.
Citera
2020-03-07, 22:01
Medlem
Citat:
För vilken värld lämpar sig inte kritiskt tänkande?

Det står brist...
Citera
2020-03-07, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Läser JGs och SDs chat om den här tråden.
JG pratar om att leva i osäkerthet. SD svarar att alla lever i osäkerhet, undantaget han själv som vet. JG blir frustrerad och ledsen och vill allt SD slutar tala i gåtor. Tillsist säger SD i caps lock att den visshet han har så klart är att han inte har något med mordet på LW att göra.
Man kan läsa SDs svar som arroganta och jobbiga eller som korrekta och sakliga. Oavsett vad han säger till JG om sin skuld kommer JG fortfarande bara kunna tro medan SD fortfarande är den enda som vet. Det är bara hur situationen är.

Oavsett om JG är skyldig till något felsteg i relationen till SD efter mordet eller inte är det svårt att inte tycka väldigt synd om honom. Backa några år och han har ett par goda geocachvänner. Sedan blir det shit storm allt sammans, sedan pure hell. Vad fan. Vilken jävla situation han hamnat i. Tänk om alla kunde vara mer noggranna med att endast skriva initialer eller maskade namn i den här typen av trådar. Då skulle JG och hans sambo kanske kunnat få mått aningen lite bättre i den jävla situationen kring SD. Sluppit lite onödig paranoia och googleångest. Så många offer i den här historian, stora offer så väl som mindre. Så sorgligt.

Personligen misstänker jag att det inte bara är L*ena som är offer i den här historien.
Jag misstänker att både HD och JG har blivit utsatta för manipulation och "hjärntvätt" under åratal. Jag läste någonstans att HD hade gjort två självmordsförsök under sina depressioner (om det var SD som sa det till någon?). Kanske inte stämmer, men helt klart har hon mått mycket dåligt.

Om någon av de två varit inblandade i mordet genom att undanhålla bevis eller värre, tror jag att det enbart beror på den inverkan SD har på andra människor.

Så här beskriver JG SD i ett förhör sept -19; A 150, s 322:

"Jerry uppfattar Stefan som rolig, intelligent, har kunskaper om mycket, ställer upp i vått o
torrt, hjälpsam, . Jerry vill tillägga att han aldrig sett Stefan arg förutom för 14 dgr sedan. Då
blev Stefan arg på Jerry. Jerrys hund sprang lös o jagade kaninen, Stefan blev då jättearg o
skällde ut Jerry. Stefan var väldigt saklig när han skällde på Jerry. Stefan visar inga känslor
förutom att vara glad o i vissa lägen är han oempatisk. Stefan har även sagt att han ej sörjt
Lena för allt är så mycket, han hinner ej. Stefan är manipulativ, sarkastisk, pratar i gåtor .
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in