2020-03-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Onödigt att ha mer mat än vanligt. Transportkedjan fungerar än. Blir du sjuk lär mat inte vara något du tänker på, dryck däremot och vatten finns i kran

”Än” ”just nu” ”idag”
Citera
2020-03-07, 21:41
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tycker det med. En del har problem med att det är ett kryssningsskepp och trångt men vad är då lägenheter för en familj i karantän. Att bara 20% smittades på fartyget är ganska bra under dessa förhållanden. Bor man i ett stort hus eller i glesbyggden blir det naturligtvis lättare att hålla sig från smittan. Jag undrar hur man ska kunna sätta våra ungdomar i karantän två-tre veckor och man får väl hoppas internet inte går ner för att teknikerna som ska underhålla systemen är sjuka, båda jag och barnen kommer att klättra på väggarna.

Bra du tog bort ihopblandningen jag gjorde med 0.1% och 1% Det spelar inte så stor roll då det är svårt att räkna ut dödligheten beroende på var och hur det slår, allt mellan 0,1% - 1% är illa nog då det är en ny sjukdom utan immunitet hos folket. Det skulle kunna ge 2000 - 20 000 döda om 20% smittas som på fartyget.

3,4% verkar vara en överdrift som WHO av någon anledning ville få ut väl medveten om mörkertal. Kanske dom tycker att vissa länder inte tar det på allvar. I fattiga länder med dålig sjukvård kan det naturligtvis bli det och ännu högre. Som tur är brukar dom även ha en stor andel unga i befolkningen jämfört med här i Europa.

Det var någon annan som gjorde den korrigeringen.

Jag tror som du att WHO vill att länderna ”överreagerar”. Kanske befogat? Jag vet ärligt talat inte än.

Dödligheten är mer kopplad till antalet smittade och det aktuella landets sjukvårdsresurser. Människor luras att tro att det finns en faktisk siffra, vilket det helt enkelt inte gör. Av samma anledning är det omöjligt att göra direkta jämförelser med ex. Spanska sjukan.
Helt klart är att det också finns en kritisk punkt för varje land där sjukvården inte längre kan behandla symptomen, med skenande dödlighet som följd.
Allt handlar om att dra ut på smittspridningen.
Citera
2020-03-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kommer våra myndigheter ens att våga - eller idas, eller vad det nu handlar om - vidta sådana åtgärder? Jag har svårt att se det för mig.
Ja det kan man undra. Kanske det blir ett extremt sving åt andra hållet bara för att folk är sura, stenhårda karatäner med polis och militär. Det är så sällan vi har katastofer så jag tror inte dom har mental beredskap för att hantera det. Troligen blir det ingen större reaktion alls mer än lite karantäner här och där för syns skull och allmän förvirring. Det verkar som dom släpper det mer eller mindre fritt och litar på sjukvården som naturligtvis kommer att får jobba ihjäl sig och se mycket lidande.
Citera
2020-03-07, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Lombardiet är inte hela norra Italien

Nä men vad i helvete tror du ditt vänsterliberala helvete händer med grannregionerna framöver.

Dom är mer potenta än Palo Alto/San Fernando Valley å hela tech skiten uppemot Portland/Seattle.

Norra Italien är Europas främsta område.

Världens främsta område på R/D.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-07 kl. 21:47.
Citera
2020-03-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Oj! Det gick just ut en nyhetsflash om att hela Lombardiet inklusive Milano sätts i karantän. Över 10 miljoner människor skärs av från omvärlden.

Nåt liknande har väl aldrig inträffat i Europa?

Hittade ingen artikel om det. Har du källa?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
I Italien begick man misstaget att låta smittande drälla in på akutmottagningar hur som helst i början vilket lett till att äldre skröpliga människor smittades och dog.

Vad gäller Frankrike och Spanien är antalet döda fortfarande så få att skillnaden mot Tysklands noll döda antagligen kan vara slumpens verk.

Vem vet om dödligheten kan ha en viss genetisk koppling? Själv tror jag att överförskrivning av antibiotika i Sydeuropa som orsakat en ökning av mängden resistenta bakterier i sjukhusmiljön kan vara en bov i dramat. Coronasmittade med redan ansträngt immunförsvar bör vara mer utsatta. Ren spekulation.

Det vore intressant att veta om de dog av viruset eller någon efterföljande infektion?
Citera
Medlem
Fortfarande inget större utbrott från Afrika?
Citera
2020-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Nä men vad i helvete tror du ditt vänsterliberala helvete händer med grannregionerna framöver.

Dom är mer potenta än Palo Alto.

Jag röstade varken vänster eller liberalt i valet. Varför kasta ur dig sånt bara för att jag argumenterar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
.
Man måste förstå vad dödlighet är. Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.

Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:

https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars

Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:

“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.

Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars

1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.

(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)

Säger som en väldigt framgångsrik investerare som förutspått nedgången PÅ DAGEN

”Rich men don’t close factories because of the flu”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Fortfarande inget större utbrott från Afrika?

De saknar möjligheter att testa eller döljer siffrorna
Citera
2020-03-07, 21:45
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Om det stämmer så är hela baletten extremt överdramatiserad.... speciellt här i Sverige då det är EXTREMT färre smittade.... verkar som om de allra flesta blir friska.

Förutsatt att dessa siffror stämmer!

Zhejiang har 60 aktiva fall, 1 dödsfall och 1154 friskförklarade.
Guangdong har 108 aktiva fall, 7 dödsfall, 1237 friskförklarade.

Att dödligheten inte är i närheten av 3.4% är ganska tydligt, att 3.4% har dött av alla bekräftat smittade i världen stämmer, men det beror på kraftig underrapportering av milda fall på många ställen.
Citera
2020-03-07, 21:45
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Chansen är ju rätt stor att det kommer bli rätt många fler fall efter melodifestivalen. Totalt vansinne att köra den med publik.

Verkligen totalt idiotiskt.

Vill man dansa vals med djävulen så kommer det allt valsas långt in i gryningen......
Utmana ödet är nog tyvärr inget man gör obestaffat är jag rädd för. Jag hoppas dock att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in