2020-03-07, 20:57
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
En övetvande, jättestor majoritet...mörker knappt någon symtom. En lite större del upplever det som en influensa.

Detta är fakta. Vad håller du inte med om?

Problemet ligger i att smittspridningen är brutal och att folk med kroniska sjukdomar etc drabbas jättesvårt.

Vad jag inte håller med om? Att det inte är att ta lika lätt på som vanlig influensa, möjligtsvis. Som en del fortfarande anser att man kan göra. Vi har sett typexempel på hur illa läget blir om viruset får fri spridning.

Du säger emot dig själv på slutet när du medger att smittsprdningen är brutal och dom med kroniska sjukdomar drabbas jättesvårt
Citera
Medlem
kuktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Allright Italien sätter alltsa 10 miljoner människor i karantän för lite influensa ?

På vilket sätt motsäger det vad jag skriver att folk borde göra för att minska risken för smittspridning?
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tja, när Kina som har haft viruset sen åtminstone december 2019 har 1 % smittade kanske vi kan börja fundera.

Aldrig känt ett sånt stort hat mot en offentlig person innan som jag gör mot Anders Tegnell. Det är helt sjukt att han får öppna munnen. Noll förtroende.

Hoppas att det finns rättvisa kvar i samhället och att han åtalas ifall detta eskalerar likt Italien.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
En meningslös studie av andra studier som tycker man BORDE forska på c-vitamin mot COV. Vad menar du att det säger?
Tja, du anser att alla studier & forskning Äro meningslösa = antingen ett troll eller vad man i allmänt dagligt tal kallar byfåne.
&
Försök gärna förklara hur man kan forska på ett virus & behandling därtill innan det dykt upp.
-tidsmaskin?
-sierskor?
-ouija boards?

etc. etc...

Summarum:
För mentalt friska personer Äro det uppenbart att då ny behandling/vaccin skola tas fram, kan det kräfvas nya studier/forskning. Detta då befintliga Äro ej tillfyllest.

P.S. Adjö!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nej, jag jobbar inte för.Svt

Jag förstår det. Var bara lite roligt att det dina källor avslöjar står på SVT samtidigt.
Citera
Medlem
oj, ..verkar ha missat en hel del idag, ser jag,..men vet inte vad..? Lite oro på affären, surr om corona och att vissa varor börjat sina.
Citera
2020-03-07, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
Hahahaha men snälla nån... Det är minimala siffror i jämförelse med landets invånarantal. Ska vi köra världens ekonomi totalt i botten pga en liten sillmjölke som du? Hundratusentals svenskar ligger i influensa/andra förkylningssjukdomar nu. Var är din hänsyn för dem? Betydligt fler av dessa kommer att dö än var coronaviruset någonsin kommer göra.

Så vid en eventuell landsomfattande spridning så ser du inget problem ifall 20% av de smittade behöver sjukhusvård?

Och du har inga äldre/sjuka i din släkt som är extra sårbara för detta virus?
Citera
2020-03-07, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Staten vill ju uppenbarligen få en spridning...

Jaa, det blir svårt att tolka det på något annat sätt.
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Nu har 19 personer dött i USA
Citera
Medlem
ananasskivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Håller med. Vi kanske har samma vän. Vet också med säkerhet att det är fler smittade i Värmland.

Region Värmland aviserade redan igår, fredag, följande: "Uppdatering kring eventuella nya fall kommer vid behov att ske på måndag den 9 mars". Kommer således ingen info nu under helgen.

https://www.regionvarmland.se/om-regionen/pressrum/Pressmeddelanden/2020/03/ytterligare-atta-fall-av-nya-coronaviruset-i-varmland/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
27 februari:

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-alla-svenskar-som-smittats-av-coronaviruset/

Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Hittills har vi i sverige MILDA fall, medan resten av världen behandlar detta med högsta försiktighet och även har fått en del dödsfall.

Är det p.g.a. de olika virus-strainsen (S OCH L) eller vad tror ni? Beror det på något annat, mörkläggning? Eller för tidigt in i sjukdomsförloppen av veckornas första fall?

Sportlovsfirare som åker slalom i Alperna är sällan 70+ eller människor med dålig hälsa eller fysik. Sen har vi väl fakta på att en smittad kan utveckla svårare symtom efter ca en vecka.
Citera
2020-03-07, 21:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
80-90% smittorisk menade personens säkert, mortality rate är väl på 3,6% för Europa. Experter har sagt att 60-80% av befolkningen kommer smittas. Men sen ligger det kvar latent i kroppen och kan blomma ut igen. Så jag förstår inte hur de kan säga 60-80, säg hellre 95%.

Folk, förstår ni att vi är mitt inne i spanska sjukan del 2? Är ni medvetna om att det här kommer aldrig försvinna, det kommer alltid finnas, vi kommer känna mång, grannar, arbetskamrater, familjemedlemmar, vänner som går bort i det här?

Begriper ni vilken eldstorm detta är?

Strunta i Estonia med +1000 döda. Skit i 9/11 med +3000 döda. Tsunamin? Hah, bara 5000 döda. Det är Coronavirus om snart. Ingen nation kommer klara sig ifrån det eller ha resurser att ta hand om det.

Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Källa?

WHO har angivit ca 3%. i Italien ligger CFR för närvarande på ca 4 %.
I Sydkorea är den lägre.

Det finns två varianter av Covid-19. En aggressivare L-typ och en mildare S-typ.
Skulle kunna vara en aggressivare strain av viruset som härjar i Italien än i Sydkorea.

Eller så är det bara för man testar folk med milda symptom eller inga symptom där. Vi vet ännu inte hur stor mörkertalet är som inte upptäcks med provtagningar.

Kanske ligger dödligheten på 1-2 % snarare än 3-4 %. Dödligare än säsongsinfluensa är den ju. Främst äldre och sjuka dör ja. Höga dödstal bland de äldre. Skydda era gamla och sjuka anhöriga!
Men det finns också flera exempel på yngre, till synes friska som avlidit av coronaviruset.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Baserat på vad?

Enligt https://www.coronatracker.com/ har 61.906 fall avslutats, antingen genom friskförklaring eller död. 3.555 patienter har dött. Det ger 3555/61906, alltså 5,7 %.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Din siffra stämmer inte utan man talar om 1-2 % upp till 5 %. Allt handlar om möjligheten till sjukhusvård samt hygieniska möjligheter.

Sverige kanske hamnar på 1 % i dödsantal om vårdsystemet fungerar. Vi är väl cirka en 5-7 dagar från att få vårt första dödsfall i Sverige av COVID-19.
.
Man måste förstå vad dödlighet är. Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.

Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:

https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars

Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:

“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.

Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars

1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.

(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-07 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in