2020-03-07, 17:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
En aning lustigt att du kräver källhänvisning när du redan fått den, men det dög inte utan var ju trams om jag förstår dig rätt. Dina källhänvisningar kan likväl betraktas som trams, om du är så kunnig som du vill påskina borde du ta och förklara varför det jag hänvisade till inte dök då det dög alldeles utmärkt åt us senaten.
Men dom kanske inte heller förstår något, eller ingen kanske förstår något mer än dig? suck...

Det dög inte åt senaten. Det dög åt en minoritet som representerade GOP.

Eftersom du inte kunde ge ett enda exempel på något som du betraktar som sak- eller fakta-innehåll i dokumentet som bevisar något om AGW som avviker från det som jag betraktar som koncensus, så får jag väl dra slutsatsen att det inte finns något sådant innehåll.

Lite roligt och historiskt intressant är dock dokumentet som GOP-propaganda, anno 2008.

Innehållet har stora likheter med tal som Trump håller.

Här är ett exempel på ett sådant tal, som är ungefär lika faktaspeckat som dokumentet som du länkade till (ironi).

https://www.youtube.com/watch?v=ec9P3C1OXqE

"Jag vet bäst om vindkraft. Det är dåligt för dom gör det i Kina och Tyskland".

USA's president. Vilket skämt!

Men en värdig representant för GOP får man väl säga att han är?

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-07 kl. 17:35. Anledning: korr.
Citera
2020-03-07, 17:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tänk, 200 år av påhitt om en global uppvärmning och ingen har hittills lyckats avslöja vem eller vilka som ligger bakom denna två sekel långa vilseledningskampanj. En mycket skicklig manöver må jag säga, för det kan väl inte vara så att det ligger någon sanning bakom AGW och koldioxidens påverkan på klimatet.

Det är nog bäst att jag påpekar att det jag skrivit är ironi. Som ni ser ovan finns det personer som faktiskt tror att det är som jag beskriver det.

Ungefär så här tycks det finnas en del som tänker.
– MSM är sammansvurna i en global konspiration.
– NOAA, NASA, UN/IPCC, Met Office och EU/Copernicus är sammansvurna i en global konspiration.
– Världens stora välrenommerade universitet ingår i sammansvärjningen.
– Alla stora välrenommerade, referentgranskade, vetenskapliga tidskrifter ingår i sammansvärjningen.
Om jag skulle flippa ur så totalt så att jag ser sådana här konspirationer omkring mig så ber jag om en tjänst. Hjälp mig att inse att jag då är i akut behov av psykiatrisk vård och att jag ser till att få sådan vård!

Citera
2020-03-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ungefär så här tycks det finnas en del som tänker.
– MSM är sammansvurna i en global konspiration.
– NOAA, NASA, UN/IPCC, Met Office och EU/Copernicus är sammansvurna i en global konspiration.
– Världens stora välrenommerade universitet ingår i sammansvärjningen.
– Alla stora välrenommerade, referentgranskade, vetenskapliga tidskrifter ingår i sammansvärjningen.
Om jag skulle flippa ur så totalt så att jag ser sådana här konspirationer omkring mig så ber jag om en tjänst. Hjälp mig att inse att jag då är i akut behov av psykiatrisk vård och att jag ser till att få sådan vård!

Är inte du en av de främsta konspirationsteoretikerna i den här tråden? Här ett dagsfärskt exempel:

Citat:
Är det helt enkelt så att kopplingarna till Heartland och därmed oljeindustrin gör att Christy och Spencer inte kan eller får rätta till det här felet? Förlorar dom då det stöd som dom nu har från oljeindustrin och Heartland?
Citera
2020-03-07, 18:40
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Det dög inte åt senaten. Det dög åt en minoritet som representerade GOP.

Eftersom du inte kunde ge ett enda exempel på något som du betraktar som sak- eller fakta-innehåll i dokumentet som bevisar något om AGW som avviker från det som jag betraktar som koncensus, så får jag väl dra slutsatsen att det inte finns något sådant innehåll.

Lite roligt och historiskt intressant är dock dokumentet som GOP-propaganda, anno 2008.

Innehållet har stora likheter med tal som Trump håller.

Här är ett exempel på ett sådant tal, som är ungefär lika faktaspeckat som dokumentet som du länkade till (ironi).

"Jag vet bäst om vindkraft. Det är dåligt för dom gör det i Kina och Tyskland".

USA's president. Vilket skämt!

Men en värdig representant för GOP får man väl säga att han är?

Du har inte ens läst dokumentet än mindre länkarna i detsamma, beträffande innehållet så förstår jag att du inte vill läsa när går emot din fullständigt förvridna bild om hur klimatet fungerar.
Men vem vet kanske kommer du med vetenskapliga bevis för att kor är farliga för miljön?
Du är inget annat än ett litet klimat-troll som inte kan föra en normal dialog och förtjänar därför inte någon uppmärksamhet.
Förhoppningsvis vaknar du upp från din psykos och börjar se saker och ting för vad dom är istället för att köpa allt som står MSM.
byebye
Citera
2020-03-07, 19:02
Medlem
Citat:
Du har inte ens läst dokumentet än mindre länkarna i detsamma, beträffande innehållet så förstår jag att du inte vill läsa när går emot din fullständigt förvridna bild om hur klimatet fungerar.
Hade du själv tittat på referenserna i det där dokumentet hade du insett hur många av dem som totalt motsäger både varandra och all normal vetenskap. Gerlich artikel som påstås motbevisa växthuseffekten är t ex en klassiker på hur snett det kan gå. Den dag "skeptikerna" gör ett seriöst försök att komma med en alternativ förklaring av hur klimatet fungerar och hur AGW är fel blir lättare att ta dem på allvar. Här har du bara systemtippning där alla motsägelsefulla förslag, hur dumma de än är, tas med i en lång lista.
Citera
2020-03-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du letat? Här har du en referens med artiklar mellan 1965 och 1979:
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/2008BAMS2370.1

Jag har en tio gånger större lista med vetenskapliga dokument som hävdar att det skulle bli kallare.

Alarmism på den tiden handlade om att det skulle bli kallare. Det var alltså tvärtom på den tiden och den som talade om ett varmare klimat blev stämplade som förnekare. Sedan när det inte blev kallare, så vände klimatbedragarna på kappan.
Citera
2020-03-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hade du själv tittat på referenserna i det där dokumentet hade du insett hur många av dem som totalt motsäger både varandra och all normal vetenskap. Gerlich artikel som påstås motbevisa växthuseffekten är t ex en klassiker på hur snett det kan gå. Den dag "skeptikerna" gör ett seriöst försök att komma med en alternativ förklaring av hur klimatet fungerar och hur AGW är fel blir lättare att ta dem på allvar. Här har du bara systemtippning där alla motsägelsefulla förslag, hur dumma de än är, tas med i en lång lista.

Intressant du fördummar skeptiker, kan du elaborera?
Hur mycket energi lägger du ner på cykler?
Citera
2020-03-07, 19:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Är inte du en av de främsta konspirationsteoretikerna i den här tråden? Här ett dagsfärskt exempel:
Ursprungligen postat av lasternassumma:
«Är det helt enkelt så att kopplingarna till Heartland och därmed oljeindustrin gör att Christy och Spencer inte kan eller får rätta till det här felet? Förlorar dom då det stöd som dom nu har från oljeindustrin och Heartland?»

Nu var ju inte meningen som du valde ut ett påstående utan en fråga.

Påståendena i inlägget är enkla att verifiera.

Heartlands finansiering
När Heartlands propagandamaskineri arbetade för att misstänkliggöra läkemedelsforskningens resultat som visade tydliga samband mellan tobaksrökning och cancer så var det stora tobaksbolag som betalade för detta.
Exxonmobil och bröderna Kock hör till dom representanter för "big oil" i USA som varit med och finansierat Heartland.
Uppdraget, som bl.a. Exxonmobil och bröderna Kock betalar för, är att misstänkliggöra allt som kopplar förbränning av fossila bränslen till miljöskador och negativa klimateffekter.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Heartland_Institute
https://www.theguardian.com/environment/2012/feb/15/leak-exposes-heartland-institute-climate
https://www.desmogblog.com/heartland-institute

Christy och Spencers kopplingar till Heartland
«Christy has affiliations with a number of climate science-denying think tanks, including the Heartland Institute and the Cato Institute.»
https://www.masterresource.org/christy-john-climate-scientist/christy-desmogblog/
«It turns out the Heartland Institute and its allies have been pushing the Red Team concept for years:
In July, lifetime climate denier Roy Spencer who has touted the ‘red team’ idea for more than a decade warned that the ‘red team’ should not seek consensus with the ‘blue team’. He wrote that he and fellow lifer climate denier, John Christy (who has testified before the Senate in 2012 about a red team approach) were concerned that Pruitt would use the ‘red team’ to debate the UN IPCC conclusions which they thought was not the way to go.»

https://climateinvestigations.org/heartland-institute-climate-red-team/
Roy Spencer uppger i sitt CV att han är "Policy Advisor to The Heartland Institute".

Spencer har många gånger gjort uttalanden där han hyllar Heartlands insatser.

Spencer tvekar sällan att ange att det är Heartland som finansierar hans insatser när han missionerar som klimatförnekare. Senast var det för någon månad sedan när han fick tala på ett möte för investerare i södra Kalifornien.

Detta och många fler exempel på att kopplingarna mellan "big oil", Heartland, Christy och Spencer är tydliga och starka, kan tas fram. Komprometterande? Javisst! Baserat på en konspirationsteori? Inte alls! Besvärande fakta för vetenskapsförnekare som hyllar Christy och Spencer som om dom vore överstepräster i klimatförnekarkyrkan? Javisst!

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-07 kl. 19:19.
Citera
2020-03-07, 19:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Men vem vet kanske kommer du med vetenskapliga bevis för att kor är farliga för miljön?
Du är inget annat än ett litet klimat-troll som inte kan föra en normal dialog och förtjänar därför inte någon uppmärksamhet.
Förhoppningsvis vaknar du upp från din psykos och börjar se saker och ting för vad dom är istället för att köpa allt som står MSM.
byebye
Oj. Du menar referenser som:
"Biologist and Biophysicist Dr. Paulo N. Correa, who has published extensively in
scientific journals, co-authored a recent paper entitled "Global Warming: An Official
Pseudoscience
."
Jag försökte hitta denna "scientific journal" som refererade artikel var publicerad i. Här är den. Håll i hatten.
http://www.aetherometry.com/Electronic_Publications/Politics_of_Science/Global_Warming/gw_index.html

Tidskriften är en uppenbar rovtidsskrift. Jag måste erkänna att jag hade dålig koll på vad "Aetherometric" innebär. Här finns en förklaring i vilken Paulo N. Correa även nämns:
https://rationalwiki.org/wiki/Aetherometry
Citat:
Aetherometry*is a*pseudoscientificdiscipline described by its proponents Paulo and Alexandra Correa as "the experimental and theoretical study of massfree energy" or "the "science of the metrics of the massfree*aether". It is a*Grand Unified Theory*which (of course!) involves a*paradigm shift.

Aetherometry is*not even wrong. It has no basis in empirically verifiable fact and this is unlikely to change any time soon as it conflicts at a pretty fundamental level with some of the more solid bits of science, including*relativity, classical*andquantum electrodynamics*and the equivalence principle. The existence of aether was disproved by the*Michelson-Morley experiment. Here is a complete list of all papers on aetherometry published in reputable peer-reviewed journals:
*empty*
..
Most of what is written in support of aetherometry is gibbering idiocy composed of sciencey-looking words arranged in an order that makes no actual sense.
Fast i etern som allmänt övergavs 1887 iom Michelson–Morleys experiment.
Någon impact factor går inte att hitta för denna tidskrift. Verkligen en seriös och vetenskaplig referens (ironi).
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-03-07 kl. 19:23.
Citera
2020-03-07, 19:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag har en tio gånger större lista med vetenskapliga dokument som hävdar att det skulle bli kallare.

Varför inte bara presentera denna lista?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-03-07 kl. 19:32.
Citera
2020-03-07, 19:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
byebye

Varför förtalar du kor nu plötsligt? Vill du ta från oss glädjen att njuta över dessa godmodiga djurs insatser, både när det gäller livsmedelsproduktion och i Bregott-reklamen.

Jag har snabbt läst igenom dokumentet och läst tillräckligt mycket i detalj för att kunna sammanfatta innehållet:
Trams!
Om det är sådant du hänger upp din tillvaro på som vetenskapsförnekare (eller klimatförnekare, om du föredrar det) så kan jag bara beklaga.

Tror du på vetenskaplig metodik eller lever du med en övertygelse att alla kan hitta på sina egna sanningar? Ungefär som GOP-extremister om klimatet och Trump om vindkraft...

Citera
2020-03-07, 19:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Alarmism på den tiden handlade om att det skulle bli kallare. Det var alltså tvärtom på den tiden och den som talade om ett varmare klimat blev stämplade som förnekare. Sedan när det inte blev kallare, så vände klimatbedragarna på kappan.

Nu är det säkert många i tråden som tror att du hittar på.

Jag fick det till 38 referenser till artiklar om global uppvärmning från 1970-talet i listan i dokumentet som Xenonen länkade till.

Allt som behövs för att vi ska veta att du inte hittar på är att du lägger upp en lista med länkar till 380 vetenskapliga dokument från 1970-talet som handlar om att det ska bli kallare.

Fram till bevis och lägg upp den tio gånger längre listan, med 380 länkar, så att vi vet att du är seriös när du skriver här!

För, det är du väl?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in