2020-03-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Coronaviruset är en droppsmitta och smittar alltså inte via ventilationen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/

"Smittspridning av covid-19 kan ske genom kontakt-, dropp- och aerosolsmitta."
Citera
2020-03-07, 19:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag la in det för att visa att inte bara äldre är i riskzonen. 0.2% för det intervallet är rätt högt.
för 80+ är det 15% enligt samma statistik.

Enligt vem är det 15 % dödlighet ? Dom som dör är ju framförallt äldre med försvagat immunförsvar, och dom som dör är ju dom som skulle ha dött även av en vanlig influensa.
Citera
2020-03-07, 19:18
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
misstänker du att det är carona viruset?

jag träffade på en utländsk taxi chaufför som talade om för mig, att så fort man får ont i halsen och börjar torr hosta och inte har feber, för att sedan få feber från ingenstans och sedan försvinner de och sedan kommer tillbaks, då ska man direkt testa sig. för det är viruset, man kan inte vänta tills den når lungorna.

sedan så sa han att i iran förväntar man att 40% av befolkningen kommer att insjukna, och det är sjukt!
myndigheterna har sagt det, vet inte om jag ska tro honom eller inte.

Hoppas verkligen inte det.
3 Mars, Dag 1. Värk bihålor, feber
Dag 2, Värk bihåler försvinner. Alla kötlar hals, nacke, käke, svulnar upp och gör ont, alla muskler samma område gör ont. Feber
Dag 3 Samma som dag 2 , samt börjar värka insida revben, utslag på halls samt bakom öron.
Dag 4 Samma som dag 3, samt torrhosta, ont när man hostar
Dag 5 Samma som ovan, hosta minskar, utslag hals och bakom öron blir som avlagringar, man kan klia bort.

Har alldrig haft vanlig flunsa. Så vet ej symtom på det. Men skall ringa akademiska i morgon och fråga om de haft corona fall på MRI avd. Eller om de haft personal som kommit tillbaka från riskzon.
Be dem kolla upp det, och fråga om test. Ingen annan kontakt än personal, MRI på akademiska, efter
28feb.
Citera
2020-03-07, 19:19
Medlem
Säkra källor på att MINST en familj är smittade i Gällivare. Borde bli offentligt i morgon senast.
Citera
Medlem
Anders Tegnell medger idag att han hade fel. Han hade trott att viruset inte skulle sprida sig utanför Kina. Man undrar hur en av Sveriges främsta epidemiologer med chefsansvar kan vara så urbota korkad. Redan när Kina satte sextio miljoner människor i karantän insåg jag att detta är extremt farligt och måste stoppas. Men det tog alltså ytterligare sex veckor med stor spridning i många länder innan AT förstod det. Uppenbarligen är kompetens inte viktigt för att bli chef inom statlig förvaltning i Sverige. Det är åsikter och kontakter som räknas. Många här på flashback hade säkerligen hanterat detta bättre.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har starka källor på att första dödsfallet i Sverige tyvärr inträffade idag...

Tegnell har blod på.sina händer..

Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vet inte ort.
Men skall vara ett barn...

Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Jag fick precis ett mail om att det första dödsfallet inträffat i Sverige!!

Inget nytt från era källor? Tragiskt om det är sant och väldigt hemskt om det inte rapporteras.
Citera
2020-03-07, 19:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Italien rapporterar 1,247 nya smittade och 36 nya dödsfall av coronaviruset..

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag litar inte på siffrorna från varken Kina eller Korea.
Där har många dött som inte har blivit testade och dom förs in som död av annan orsak.
Dom tar inte prover på redan döda och många dör hemma också.

Däremot har Italien en större öppenhet och bra rapportering. Där ligger dödsfallen på 4% och det är just nu 567 sjuka som är kritiska. Italien har en bra sjukvård, så väldigt oroande siffror.

Land Italien
Totala fall 5883
Nya fall 1.247
Totala dödsfall 233
Nya dödsfall 36
Aktiva fall 5061
Totalt återhämtat 589
Allvarliga kritiska 567
Citera
2020-03-07, 19:20
Medlem
Jirens avatar
Detta kanske redan tagits upp i tråden massvis med gånger, men är det ingen som tänker på de positiva effekterna som en global pandemi skulle medföra?

Världen går ju mot att överbefolkas, och det är ett mycket större hot än vilket virus som helst.
Citera
2020-03-07, 19:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Anders Tegnell medger idag att han hade fel. Han hade trott att viruset inte skulle sprida sig utanför Kina. Man undrar hur en av Sveriges främsta epidemiologer med chefsansvar kan vara så urbota korkad. Redan när Kina satte sextio miljoner människor i karantän insåg jag att detta är extremt farligt och måste stoppas. Men det tog alltså ytterligare sex veckor med stor spridning i många länder innan AT förstod det. Uppenbarligen är kompetens inte viktigt för att bli chef inom statlig förvaltning i Sverige. Det är åsikter och kontakter som räknas. Många här på flashback hade säkerligen hanterat detta bättre.

Har du källan till där han erkänner att han har fel.......
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
80-90% smittorisk menade personens säkert, mortality rate är väl på 3,6% för Europa. Experter har sagt att 60-80% av befolkningen kommer smittas. Men sen ligger det kvar latent i kroppen och kan blomma ut igen. Så jag förstår inte hur de kan säga 60-80, säg hellre 95%.

Folk, förstår ni att vi är mitt inne i spanska sjukan del 2? Är ni medvetna om att det här kommer aldrig försvinna, det kommer alltid finnas, vi kommer känna mång, grannar, arbetskamrater, familjemedlemmar, vänner som går bort i det här?

Begriper ni vilken eldstorm detta är?

Strunta i Estonia med +1000 döda. Skit i 9/11 med +3000 döda. Tsunamin? Hah, bara 5000 döda. Det är Coronavirus om snart. Ingen nation kommer klara sig ifrån det eller ha resurser att ta hand om det.
1% max
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mycket nyfiken på vilket land det gäller. Smittades personen i det landet, i Sverige eller på flygplatsen?
Jag också. Vi får se om det framkommer något mer senare. Än vet nog ingen mer än vad som står i pressmeddelandet.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför censurerar journalister vart han har varit? Utomlands?!?
Troligast så har inte sjukvården/myndigheterna avslöjat vilket land det är. Bara att han varit utomlands i ett land som inte är något av länderna man testar personer från.

Sjukvården har konsekvent vägrat testa personer som inte är från riskområde (i Italien, Iran, o.s.v.). Det behövs nog att man kommer in i ambulans i dåligt skick för att bli testad...

Pressmeddelandet;
Person smittad av det nya coronaviruset sökte vård vid Danderyds sjukhus

Under torsdag kväll sökte en person vård och kom med ambulans till Danderyds sjukhus. Personen hade varit utomlands och visade sig vara smittad av det nya coronaviruset. Smittspårning pågår och personer som bedöms ha utsatts för risk för smitta kontaktas.

Den smittade personen har varit utomlands, men inte i något av de för närvarande utpekade riskområdena. Akutmottagningen vid Danderyds sjukhus är öppen som vanligt.

Aktiv smittspårning har påbörjats och personer som varit i kontakt med den smittade personen kontaktas. Danderyds sjukhus och Smittskydd Stockholm samarbetar och genomför smittspårning för att kartlägga noga vilka personer som kan ha blivit utsatta för smittrisk.

- Patienten vårdas nu isolerad vid infektionsklinik. Vi följer våra rutiner för smittspårning för att nå personer som patienten har haft kontakt med, säger Per Follin, smittskyddsläkare vid Smittskydd Stockholm.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Finns ingen anledning för dig att vara oförskämd. Hade varit lättare för dig att hänvisa till dessa studier, som du påstår finns.

Jag hittade bara 1 studie på 1099 kineser som ev kan visa på att du har rätt.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2002032
&
Jag har refererat även den i tidigare inlägg..
Repeterar:Läs gärna även tidigare inlägg & om du vill debattera statistisk signifikans så...
Jopp! Påståendet "rökning inverkar negativt" Äro Falskt. D.v.s. finns inte en suck att studierna gett någon indikation åt det hållet.
Medans påståendet "rökning inverkar positivt" kan styrkas + om någon vågar skriva + skicka till blood journal/lancet o.s.v. kommer det efter peer-review att publiceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in