2020-03-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
misstänker du att det är carona viruset?

jag träffade på en utländsk taxi chaufför som talade om för mig, att så fort man får ont i halsen och börjar torr hosta och inte har feber, för att sedan få feber från ingenstans och sedan försvinner de och sedan kommer tillbaks, då ska man direkt testa sig. för det är viruset, man kan inte vänta tills den når lungorna.

sedan så sa han att i iran förväntar man att 40% av befolkningen kommer att insjukna, och det är sjukt!
myndigheterna har sagt det, vet inte om jag ska tro honom eller inte.

Du ska tro honom. Han ger dig ju info för att vara snäll. Samma info får du av flashbackarna som vill informera här.

Intressant med lite info innefrånIran. Med 40% menas nog att 40% blir så sjuka att de behöver vård på sjukhus.
Undra hur det är innefråb Iran nu.
Citera
Bannlyst
Italien kommer med ett regeringsmeddelande ikväll Senare och man kommer troligen sätta ännu fler omraden i karantän

Källa

Agenda Free Tv pa youtube
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Vad kan detta få för konsekvenser i USA's presidentval? Det är ju framförallt äldre som dör enligt rapporter... samma urvalsgrupp är de som främst röstar på Donald Trump...
Ifall sanders blir demokraternas kandidat och usa utvecklas till kaos pga att de har en usel allmän sjukvård så lär Sanders ha ett starkt case med med sin sjukvårdspolitik. Men detta passar nog bäst att diskutera i PU.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
C.a 18 minuter in i Lördagsintervjun:

Citat:
C. Holmgren: Ni har börjat ta prov på patienter som har symtom från luftvägarna i ett försök att hitta om det finns en allmän spridning. Vad har dom där proverna visat?

J. Carlson: Vi har ju egentligen precis bara börjat, någon dag sedan, och än så länge hittar vi ingenting.

C. Holmgren: Noll alltså.

J. Carlson: Ja om ... men egentligen så kommer stora provtagningen att påbörjas nästa vecka. Det krävs en del tillstånd och en del accept från olika instanser för att man ska kunna göra så här. https://sverigesradio.se/avsnitt/1456302

Jag håller inte med om att Holmgren är en vass utfrågare. Här borde följdfrågan vara hur många dom hittills testat och inte "hittat någonting" på.

Den andra frågan hon missar är mitt fetade textavsnitt ovan. Vilka olika instanser talar Carlson om? Folkhälsomyndigheten ligger under Socialdepartement och regering, är det i själva verket regeringen som har bromsat provtagningarna?

Edit: Om regeringen varit alert skulle de väl legat på FHM att testa bredare?
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-07 kl. 19:16.
Citera
2020-03-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det finns mycket att anmärka på kring hur regeringen hanterat situationen, men det har blivit för stort fokus på Tegnell som person, och en del kommentarer har varit på rätt låg nivå. Nu är det förvisso en väldigt speciell situation, men jag tror inte att det är en enmansshow. FHM utgår från aktuella fakta och lutar sig på beprövad vetenskap. Det gör dom tyvärr långsammare än denna pandemi, men felet ligger i hur uppdraget är utformat.

Precis, även AT har en chef och ett uppdrag. Han är säkert mkt kompetent men är den som får ta skiten. Sen tror jag en anledning till det är dålig kommunikation. Ja visst, de har informerat och varit väldigt tydliga men folk är inte hur dumma som helst. Och då blir övertydligheten ett problem, eftersom ingen går på att barn inte smittar, peaken är nådd mm mm mm..
Det är då man fullständigt tappar förtroendet.
Citera
2020-03-07, 19:12
Medlem
coronakontots avatar
Saturday 7th March

Dagens uppdatering från Dr John Campbell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mycket nyfiken på vilket land det gäller. Smittades personen i det landet, i Sverige eller på flygplatsen?

Samma som killen från Skövde, som inte bodde i Skövde men jobbade där och hade varit utomlands med folk från Skövde. För att sedan bli nekad att testa sig på sjukhuset där. Så han testade i Värmland och testet var positivt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
SVT:
JUST NU: En av personerna som konstaterats smittad i Stockholm sökte vård vid Danderyds sjukhus, uppger Region Stockholm i ett pressmeddelande.

Personen, som varit utomlands – dock inte i något av de utpekade riskområdena – kom till sjukhuset med ambulans i torsdags kväll. Smittspårning pågår och personer som kan ha varit utsatta för smittorisk kontaktas, skriver regionen.

"Patienten vårdas nu isolerad vid infektionsklinik. Vi följer våra rutiner för smittspårning för att nå personer som patienten har haft kontakt med" säger Per Follin, smittskyddsläkare vid Smittskydd Stockholm, enligt pressmeddelandet.

Vad fan säger Corona Bob Tegnell om det här då?
Vilket land?
Citera
2020-03-07, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Diamond Princess är intressant att studera. Lite äldre människor men trots allt frisk och redo att leva livet på ett kryssningsfartyg. Bra tillgång till näringsrik mat genom livet och god sjukvård men ändå är nu 7 döda och 32 i kritiskt tillstånd.

3700 människor ombord och 696 av dom smittade trots karantän i hytter. Ett dåligt arbete av besättningen då det gäller skydd men detta kommer troligen också att hända i samhället i övrigt.

Omkring 20% smittade och 0,1% av dom döda. Ingen död i något annat, inte ens i den vanliga infuensan.

Räknar man om det för Sverige och en dålig karantän så blir det 2 miljoner människor smittade och 20 000 dör fast dom trodde dom var fullt frisk och kunde leva livet. Visst, de flesta över 50 år men vi har många av dom här med. 90 000 av dessa skulle då också bli kritiskt sjuka. Lägg till alla över 80 år och de som är sjuka i annat och antalen blir galna.

Visst kan man säga att det är trångt på en båt men hur länge kan människor då fly från en sjukdom dom inte har immunitet emot. Nu är ju troligen dödligheten om man blir smittad inte heller "bara" 0,1%.

Jag påstår inte att detta kommer att hända men om man räknar med olika scenarier förstår man andra länders oro och kraftfulla åtgärder.

Du menar nog 1,0 %.

Ja, 20 000 döda som i exemplet är ändå inte högt räknat. Det bygger på att 20 % av befolkningen smittas och en dödlighet på 1,0 %.

Det finns forskare som hävdar att 70-80 % av befolkningen kommer att drabbas och dödssiffran för världen ligger på 3,4 %.
Citera
2020-03-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulMeister
Mm jag är en idiot för att jag tycker att man kanske inte ska underskatta det hela bara för att ingen i Sverige har dött ännu, det är säkert inte så många som får fibros eftersom den där studien gäller sars-cov, men om 10% av dom som blir smittade får det är väl inte det heller toppen? Vet inte varför det är idiotiskt att påtala att allting kanske inte är kännt om viruset och att man kanske inte ska tona ned att det kan finnas effekter i framtiden, det var mer det som var min poäng, kanske var otydligt, ursäktar i så fall.

Äh, det är 18-årsgräns här på forumet och har folk problem med att kolla upp källor och att göra en egen bedömning, så får det stå för dem. Uppskattar iaf att folk som du gör, delar med av det sig av det dom finner.

Vi är väl här för att diskutera. Man måste få ges möjlighet att ha fel.
Citera
2020-03-07, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
du kan knappast jämföra dessa förhållande.

Ett kryssningsfartyg är en slutet system som bäst borde kunna jämföras med ett större modernare Höghus.
Ventilationsystemet i fartyg kan vara en källa till smitta, nu säger jag inte att det är så i detta fallet, vet inget om hur just detta fartygs ventilationsystem är konstruerat, men det är normalt att man försöker spara energi i moderna ventilationssystem , en del av dessa ventilationssystem, återblandar returluften av energi skäl och vissa system med roterande värmeväxlare är kända för läckage (lukt) från retur sidan, dessa orsaker saknar betydelse i normala fall men i detta fall med virus....

Coronaviruset är en droppsmitta och smittar alltså inte via ventilationen.
Citera
2020-03-07, 19:17
Medlem
johan.sthlms avatar
Undrar hur detta kommer visa sig på kvinnor som är tidiga i sina graviditeter, nåt liknande som Zika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in