2020-03-07, 14:20
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Du behöver inte besvara, men jag kan inte förstå vad i detalj som har funkat så dåligt med Sveriges smittspårning. Är det bara slump och tur att inte smittan har börjat spridas inom Sveriges gränser??

Smittspårningen är viktig, men det jag talar om är att man förlitar sig för mycket på smittspårningen. Den kommer i slutändan inte att stoppa virusets spridning. Vi vet inte hur den ser ut. Tänk alla som du träffar i din vardag. Tror du verkligen alla testas, ens de som du känner till namnet på? Om alla första fall har varit från Italien och Iran och enbart folk från dessa områden testas samt. det görs smittspårning för att se vilka de smittat så kommer det finnas ett stort mörkertal.

Jag tror vi kommer ha mer än 200 bekräftade fall innan imorgon kväll, och har vi otur så blir det 400 fall innan onsdag den kommande veckan.
Citera
2020-03-07, 14:21
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om ett svenskt barn har dött är det ju sensationella uppgifter även internationellt. Det har väl aldrig rapporterats tidigare? Vet iallafall att i Kina har ingen under 10 år dött av sjukdomen.

Finns väl multisjuka barn också. Vart finns källan om att ett svenskt barn skulle ha dött?
Citera
2020-03-07, 14:21
Medlem
Varför fortsätter folk åka på kryssning när Coronaviruset härjar? Varför riskera livet? Det är ju ofta äldre personer också som åker på kryssningar. Deras försäkring borde väl täcka om de inte vill åka pga risk för smitta?!
Citera
2020-03-07, 14:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Okej men för att informera så ställs inte alla frågor för att besvaras! Det finns någonting som kallas för retorisk fråga som eventuellt besvaras i ett senare stycke. Jag har lite svårt med komplicerade resonemang och svårt att ta till mig av vad du menar. Lite för dåligt tålamod och koncentration för det. Men vad jag förstår är att du inte orkar separera vad som menas heller, så då är vi två i det iaf.
Bra där! Man behöver inte tänka likadant för att hamna i samma slutsats. Fridens! 👍🏻
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Av den statistik jag tagit del av de senaste dagarna framgår inte personernas ålder längre, inte heller om de är multisjuka. Svårt då att sia.

Någon har tidigare i tråden berättat om att ett barn med astma har dött. Beklagligt om det stämmer, annars tror jag att första dödsfall kommer att vara en gammal person, smittad av en anhörig som varit i en riskzon.

Ingen död i Italien under 55 år om jag tolkat det hela rätt. Kanske inte är fullständigt korrekt. En annan siffra jag hört är att 85% av de döda där är över 80 år. Den främsta orsaken till de höga dödstalen ska ha varit att sjuka begav sig till akuten och smittade gamlingar som där sökte hjälp för annat.

Så tänk på din näste.

Vid symptom: kontakta vården per telefon och rusa inte direkt till akuten. Känns som att detta kommer att balla ur när smittan når nysvenskarna och tjocka släkten av anhöriga beger sig till akuten för att gapa, skrika och förstöra för alla andra i största allmänhet.

85% var över 85 år.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Skulle du kunna komma med källa på att första dödsfallet i Sverige är ett barn. Hittar inget dödsfall än så länge.

Här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du undviker att pilla i näsan, munnen eller ögonen kan inte en ledstång smitta dig.
röra ledstång med smitta, gå hem, ta av jacka,sprita händer, sova, vakna, ta på jacka, killa på näsa, smittad.
Om värsta scenario för smittspridning stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
J a g v i l l p o ä n g t e r a
att jag inte kan bekräfta sanningshalten på mitt meddelande angående att ett barn avlidit till följd av Corona.
Det är information jag fått till mig från en närstående till familjen. Jag kan enbart bekräfta att min källa är högst trovärdig.
Jag kan I N T E bekräfta att den drabbade familjen inte missförstått ett besked.
Jag motsätter mig inte deras uppfattning men jag håller dörren på glänt att det i sorgen kan säkert misstolkningar.

Jag kan heller inte säga att jag helt och hållet litar på att vi får veta svaret på detta, från något håll.

Misstolka att deras barn dött? Snygg save du gjort
Citera
Avslutad
Antal sjuka "active cases" i Kina har nu minskat från 27 298 till 22 063 på tre dagar.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det är Europa det handlar om nu. Inte minst Sverige/Norge. Ska det tillåtas nya hot spots där...
Citera
2020-03-07, 14:23
Medlem
Citat:
att jag inte kan bekräfta sanningshalten på mitt meddelande angående att ett barn avlidit till följd av Corona.
Det är information jag fått till mig från en närstående till familjen. Jag kan enbart bekräfta att min källa är högst trovärdig.
Jag kan I N T E bekräfta att den drabbade familjen inte missförstått ett besked.
Jag motsätter mig inte deras uppfattning men jag håller dörren på glänt att det i sorgen kan säkert misstolkningar.

Jag kan heller inte säga att jag helt och hållet litar på att vi får veta svaret på detta, från något håll.

Du påstår att du fått info av en närstående till familjen. Ändå har du ingen aning om familjen varit i Italien eller Iran, inte heller barnets ålder.
Och du avslutar med att antyda att vi kanske aldrig får veta svaret...

Trovärdigt!
Citera
Medlem
Citat:

Har ett barn dött i Sverige angående Corona?
Citera
Avslutad
Knew it.

101 bekräftat smittade i stockholm just nu.

Jag tror staten helt har förlorat greppet om det här.
Dom har nog inte haft nån kontroll över detta öht från dag 1.

Varför lät man folk resa fram o tillbaka till norra italien när man visste att det var knas?

Viruset lär ju spridas fritt just nu.

Minst 1000 smittade i sthlm nästa helg, garanterat.

Fuck FHM och regeringen, det ända dom verkar bry sig om är sin feta månadslön och sina egna tillgångar !

Hade dom brytt sig om folkhälsan så hade man gjort nåt resolut från början ,nu verkar det tåget ha gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in