2020-03-07, 14:17
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De som blir svårt sjuka brukar bli det efter en vecka ungefär.
Men de flesta svenskar som testat positivt är ju relativt unga, friska människor (friska med tanke på att de var på skidresa) och de som blir svårt sjuka är ofta äldre.

Ja precis, när de unga friska människorna som nu kommer hemdragandes med viruset smittar ner äldre och svagare människor här hemma i Sverige så lär dödsfallen börja att poppa upp även här, jag gissar på ett par veckor bort sedan är vi där.
Citera
2020-03-07, 14:17
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
När tror ni vi får det första dödsfallet? Minst 4 av de smittade lär väl dö om det är 3,4 % dödlighet?

Av den statistik jag tagit del av de senaste dagarna framgår inte personernas ålder längre, inte heller om de är multisjuka. Svårt då att sia.

Någon har tidigare i tråden berättat om att ett barn med astma har dött. Beklagligt om det stämmer, annars tror jag att första dödsfall kommer att vara en gammal person, smittad av en anhörig som varit i en riskzon.

Ingen död i Italien under 55 år om jag tolkat det hela rätt. Kanske inte är fullständigt korrekt. En annan siffra jag hört är att 85% av de döda där är över 80 år. Den främsta orsaken till de höga dödstalen ska ha varit att sjuka begav sig till akuten och smittade gamlingar som där sökte hjälp för annat.

Så tänk på din näste.

Vid symptom: kontakta vården per telefon och rusa inte direkt till akuten. Känns som att detta kommer att balla ur när smittan når nysvenskarna och tjocka släkten av anhöriga beger sig till akuten för att gapa, skrika och förstöra för alla andra i största allmänhet.
Citera
2020-03-07, 14:18
Medlem
– Jag känner ju att jag inte är helt frisk men med en vanlig influensa kan man få ont i kroppen och huden och så, men det har inte jag. Jag fungerar nästan som normalt.https://www.expressen.se/nyheter/smittades-pa-skidorten-kande-hur-det-slog-till/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är här skon klämmer, hur fasen kan man avgöra "smittkälla" om viruset transporterats via handtag/ledstång/tryckknapp etc.

Viruset är aktivt från -20 upp till runt +30, i vanliga fall med torr rf typ 20-25%, men vid +6 där det var hög rf typ 60-80% hade både Wuhan och Italien liksom nu Sverige peak i spridning enl div undersökningar. Nu har Island infört undantagstillstånd efter att 2 personer saknar "smittkälla", men kollar man då väder mässigt är det samma sak igen, perfekt temp runt +6 och hög rf. Kan alltså ha räckt med att ha tagit i ett dörrhandtag och sen kliat sig i näsan.

Virushelvetet är angett 8-9 dagar i rumstemp, Wuhans läkare har angett 28 dagar vid +6.
När SARS härjade i USA hade alla snabbköp servetter med alkohol vid kundvagnar och kassor för in utpassering från affären, liksom de flesta restauranger. Inte ett skit i preventivt agerande har jag sett här hemma.
Om du undviker att pilla i näsan, munnen eller ögonen kan inte en ledstång smitta dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Folkhälsomyndigheten varnar för att lindrigt sjuka kan smitta - utan att veta det.
Säger dom hur folk ska ta reda på om dom smittar?
Säger dom hur folk ska agera i det läget?
Citera
2020-03-07, 14:19
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Kolla, situationen är tillräckligt allvarlig för att jag inte ska orka separera på lager efter lager av ironiska uttalanden också. Om du förväntade dig ett svar eller inte känns faktiskt ganska egalt, jag sorterar människor utifrån hur förtvivlat de behöver få rätt eller inte i varenda meningsutbyte. De som tror att jag gör några personutredningar för lite käftande på Flashback har lite för höga tankar om sig själva.

Okej men för att informera så ställs inte alla frågor för att besvaras! Det finns någonting som kallas för retorisk fråga som eventuellt besvaras i ett senare stycke. Jag har lite svårt med komplicerade resonemang och svårt att ta till mig av vad du menar. Lite för dåligt tålamod och koncentration för det. Men vad jag förstår är att du inte orkar separera vad som menas heller, så då är vi två i det iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Det verkar skrämmande okontrollerat i Trumph landet ...
"Washington has 13 deaths, 79 confirmed cases "

https://twitter.com/01surge/status/1236137186791022592?s=20

Mye mulig. Interessant å se denne rapporten dog https://www.doh.wa.gov/Portals/1/Documents/5100/420-100-FluUpdate.pdf
Citera
Medlem
MorT2s avatar
J a g v i l l p o ä n g t e r a
att jag inte kan bekräfta sanningshalten på mitt meddelande angående att ett barn avlidit till följd av Corona.
Det är information jag fått till mig från en närstående till familjen. Jag kan enbart bekräfta att min källa är högst trovärdig.
Jag kan I N T E bekräfta att den drabbade familjen inte missförstått ett besked.
Jag motsätter mig inte deras uppfattning men jag håller dörren på glänt att det i sorgen kan säkert misstolkningar.

Jag kan heller inte säga att jag helt och hållet litar på att vi får veta svaret på detta, från något håll.
Citera
2020-03-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Av den statistik jag tagit del av de senaste dagarna framgår inte personernas ålder längre, inte heller om de är multisjuka. Svårt då att sia.

Någon har tidigare i tråden berättat om att ett barn med astma har dött. Beklagligt om det stämmer, annars tror jag att första dödsfall kommer att vara en gammal person, smittad av en anhörig som varit i en riskzon.

Ingen död i Italien under 55 år om jag tolkat det hela rätt. Kanske inte är fullständigt korrekt. En annan siffra jag hört är att 85% av de döda där är över 80 år. Den främsta orsaken till de höga dödstalen ska ha varit att sjuka begav sig till akuten och smittade gamlingar som där sökte hjälp för annat.

Så tänk på din näste.

Vid symptom: kontakta vården per telefon och rusa inte direkt till akuten. Känns som att detta kommer att balla ur när smittan når nysvenskarna och tjocka släkten av anhöriga beger sig till akuten för att gapa, skrika och förstöra för alla andra i största allmänhet.

Stämmer, ingen under 55 har dött i Italien och medelåldern på de första 105 döda är 81 år.
Citera
Medlem
magpests avatar
En intervju med Dr Bruce Aylward från WHO "this is a serious dangerous disease";

https://www.youtube.com/watch?v=Q2_FkyY3BOM

Dr Richard Hatchett är bekymrad;

https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du undviker att pilla i näsan, munnen eller ögonen kan inte en ledstång smitta dig.
I hur många led flyttar sig ett virus utan värd, vet man det? Kan man ta med sig viruset från ledstången, lägga det på diskbänken och via det smitta morgondagens frukostmackor?
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är här skon klämmer, hur fasen kan man avgöra "smittkälla" om viruset transporterats via handtag/ledstång/tryckknapp etc.

Viruset är aktivt från -20 upp till runt +30, i vanliga fall med torr rf typ 20-25%, men vid +6 där det var hög rf typ 60-80% hade både Wuhan och Italien liksom nu Sverige peak i spridning enl div undersökningar. Nu har Island infört undantagstillstånd efter att 2 personer saknar "smittkälla", men kollar man då väder mässigt är det samma sak igen, perfekt temp runt +6 och hög rf. Kan alltså ha räckt med att ha tagit i ett dörrhandtag och sen kliat sig i näsan.

Virushelvetet är angett 8-9 dagar i rumstemp, Wuhans läkare har angett 28 dagar vid +6.
När SARS härjade i USA hade alla snabbköp servetter med alkohol vid kundvagnar och kassor för in utpassering från affären, liksom de flesta restauranger. Inte ett skit i preventivt agerande har jag sett här hemma.

Menar du att inkubationstiden påverkas av lufttemperatur och luftfuktighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in