2020-03-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du får räkna med inkubationstiden också som även den kan vara lång. Jag skulle säga i snitt 2.5-3.5 veckor från tillfället man blivit smittad tills att man potentiellt åker på lunginflammationen (covid19). Alltså fortfarande längre tid än vad de flesta testade svenskar lär ha burit på viruset.

Och de allra flesta har en mycket kortare inkubationstid än så, det vanliga är mindre än en vecka.
Citera
2020-03-07, 13:34
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
OM det finns ett dödsfall kommer det naturligtvis bekräftas under dagen. Däremot kan det säkert ta några timmar att ordna med all byråkrati som omgärdar händelsen. Sen ska kommunikationen förberedas, bollas mellan olika personer så att informationen som ges ut är korrekt.

Frågan är samhällets svar på detta.
Vad händer på måndag när skolor och förskolor skall öppna? Låter föräldrar sina barn gå till skolan efter ett sådant besked?
Citera
2020-03-07, 13:35
Medlem
Seemves avatar
Min teori: Dödligheten är <1% och vi har ett stort mörkertal i antalet smittade. Den svenska befolkningen har varit smittad sedan början av detta året och det är ingen konspiration eller mörkläggning, utan taktik. Hur hanterar ledare domedagen, säger man något eller ej?

Nu är detta inte domedagen men sjukhus och ekonomi står på spel så man låter det i stor utsträckning vara för de sjuka kommer ändå uppsöka vård, oavsett corona, influensa eller en ond stortå och nu behöver de inte slå sig förbi varenda panikslagna vabbande mamma vars unge har 37.1 i feber.

Under tiden går gemene svensk runt och läser om stabsläge, hur sjuka har blivit placerade i matsalar osv pga en jävla "förkylning" som gått runt, innan man sakta men säkert släpper info i portioner.
Citera
2020-03-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Butikshyllor i delar av Australien gapar tomma efter att invånare som är oroliga för det nya coronaviruset bunkrat upp för framtida behov. För att tackla bristen har den australiska tidningen NT News tagit till en okonventionell lösning: I torsdagens tidning kunde läsare bläddra sig fram till sidan 21 och åtta tomma blad, tänkta att användas som toalettpapper.

https://edition.cnn.com/2020/03/05/world/coronavirus-australia-toilet-paper-scli-intl/index.html

Världen är sjukt galen ...

Jag förstår inte varför bladen borde vara tomma. Här i Sverige kan man använda alla tidningspapper med Tegnells uttalanden till detta ändamål.

Barn smittas inte, barn smittar inte, situationen är under kontroll i Kina, tror inte att det blir världsomfattande pandemi, det verkar klinga av i Sverige nu.. osv.
Citera
2020-03-07, 13:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Min poäng är att antalet som enskild parameter är ointressant.
Om vi ska gissa så gissar jag på att det stängs ned när sjukvården är överbelastad och inte har kapacitet att ta emot flera.

Du har såklart en poäng med din poäng. Men i slutändan kommer det ändå handla om ett visst antal döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du bara kastar ur dig en lögn.

https://www1.nyc.gov/site/doh/health//health-topics/coronavirus.page

Här har du New York Citys officiella statistik. 94 testade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Inte en närstående till mig utan till familjen.
Jag ville inte fråga utan beklagade endast sorgen.
Här ställa massa följdfrågor när man mottar ett besked är inte önskvärt.
Sådant tar man när de drabbade orkar

Närstående till familjen, då behöver du väl inte fråga dem idag om så enkla saker som ålder på barnet och om de rest i Italien eller Iran? Jag menar, är de iranier kan du ju ganska enkelt gissa vilket av länderna de besökt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Du verkar ha dålig koll på ebolan - det har varit ett pågående utbrott i Kongo sedan augusti 2018 och då finns det ändå vaccin....

Det var ett pågående utbrott. Det är förklarat avslutat.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Frågan är samhällets svar på detta.
Vad händer på måndag när skolor och förskolor skall öppna? Låter föräldrar sina barn gå till skolan efter ett sådant besked?

Förhoppningsvis kommer så många ungar som möjligt stanns hemma. Utbrett undvikande beteende är bars positivt just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Sprids genom ventilation och avlopp också, bara så du vet.

Fake news, sprids ofta via avlopp, ja och genom optisk fiberkabel.
Citera
2020-03-07, 13:37
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man borde ha hotat dem innan de åkte till Italien. Hota med lång karantän exempelvis.

Dom åkte nog innan Folkhälsmyndigheten började avråda från resor till norra Italien.

Men fördelen är väl att folk blir försiktigare med att resa utomlands. Efter flygskam kommer Coronaskam och eventuell karantän.

Sen kanske andra länder stänger gränserna mot Sverige om antal fall ökar.
Citera
2020-03-07, 13:37
Medlem
Medierna i sverige berättar om "milda"-fall = JA, det som är grejen med Corona att det är milt typ i 1 vecka INNAN de värsta symptomen kommer. Så who knows what's gonna happen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in