2020-03-07, 09:57
Medlem
Idag är det marknad på Möllevångstorget. Alla klämmer på allt och väger tomaterna i handen, trängs och skriker rakt ut. - De vet ingenting om nån Corona. Ingen arabisk upplysning nånstans.

Så här brukar det se ut och det är idag Lördag om du vill gå dit och inandas stämningen.
https://www.youtube.com/watch?v=6dQ8wp9QcEI&t=1s

Danmark kommer att stänga bron om de ens hade en aning vad som sker i Malmö.
Citera
2020-03-07, 09:58
Medlem
Tror ni kina kan attackera usa med smittade kineser. Som en biologisk kriksföring. För att sänka usa ekonomi?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Citat:
"
So what about children?
The number of reported COVID-19 cases in children remains low: of more than 44,000 confirmed cases from China, only 416 (less than 1 percent) were aged nine years or younger. No deaths were reported in this age group."

https://www.sciencealert.com/if-you-re-worried-about-children-catching-coronavirus-here-s-what-you-need-to-know

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/study-reveals-sharp-increase-covid-19-kids-shenzhen
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Dessa stockholmare packar tunnelbanan, bussar och pendeltåg fulla varje dag. På vilket sätt skulle detta vara värre?

"Jag har redan skjutit mig i foten, så jag kan lika gärna sikta in mig på andra kroppsdelar".
Citera
2020-03-07, 09:59
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Dessa stockholmare packar tunnelbanan, bussar och pendeltåg fulla varje dag. På vilket sätt skulle detta vara värre?
Brukar du sjunga, skrika, hoppa upp o ner och krama folk runt dig i fyra timmar på tunnelbanan/bussen/spårvagnen?
Citera
2020-03-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
80-85% verkar få inga eller milda symptom. Men blir man sjuk så är det inte så milt. Hostattacker och lunginflammation som gör det svårt att andas.

Jo tack, jag vet det. Den stora oron ligger i att för att en större minoritet är det en helvetisk sjukdom. Alla kan säkert relatera till känslan av inte få luft. Men likväl... det har många människor i vårt samhälle alltså inget problem med att utsätta andra för?
Citera
2020-03-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är faktiskt surrealistiskt att Mello-finalen fortfarande planeras att köras med publik. 30000 tätt packade Stockholmare, varav kanske 20-30 är smittade rent statistiskt sett och smittar ner andra.
Frågan är hur många av dessa som backar ur i sista stund? Någon av dessa 30000 borde väl ha förståndet kvar?
Citera
2020-03-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
En av mina kollegor hämtade sina föräldrar på flygplatsen för en dryg vecka sen efter de varit i norra Italien. De testade positivt nu under veckan. Vi får verkligen hoppas att just de är såna som inte smittar innan de har tydliga symptom.

Det kan redan vara för sent, för folket på din arbetsplats.

"Prevention is better than cure" är ett ordspråk som svenska myndigheter, och fårskallarna som utgör det svenska folket, inte förstår.
Citera
2020-03-07, 10:01
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Helt jävla ofattbart att vi i Sverige inte ens har ett ordentligt eget lager med grundläggande utrustning såsom andningsskydd.
Citera
2020-03-07, 10:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Här är en bra artikel om varför läget är som det är i Italien...

Citat:
Så blev Italien centrum för Europas coronaexplosion

MILANO. Stängda städer, fler dödsfall varje dag och risk för en ekonomisk kollaps.

Italien har blivit coronavirusets nya centrum – med fler smittade än i övriga Europa totalt.

– De kommande dagarna kommer att vara avgörande, säger italienska hälsoinstitutets president Silvio Brusaferro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50487e/sa-blev-italien-centrum-for-europas-coronaexplosion
Citera
Medlem
Varför hörs det inte mer från sociala medier om folk som är sjuka men inte får testa sig? Eller gör det det? Eller finns de inte? Är det fler med envis torrhosta, fast utan hög feber, som ändå känner sig "nästan" friska? Jag har det iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Frågan är hur många av dessa som backar ur i sista stund? Någon av dessa 30000 borde väl ha förståndet kvar?

Fast folk som engagerar sig i "mello" har kanske inte så mycket förstånd till att börja med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in