2020-03-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har du något som helst bevis på att man inte smittar under inkubationstiden? Internet är en stor röra nu, hittar inte de källor jag hade, vilket gör mig galen, men har du något att visa under tiden? Tro mig, jag vill ha fel här, men är rädd för att jag snart hittar beviset för motsatsen

Man smittar under inkubationstiden det tror jag nog , dock så tror jag inte smittar lika mycket när virus nivåerna är låga. Men det kan säkert vara individuellt hur snabbt virus nivåerna ökar från person till person och om dessa hostar mycket eller inte osv.
Citera
2020-03-07, 02:04
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Italien:

Utav 720 stängda fall är 523 (73%) återhämtade och 197 (27%) döda.

Utav av dom 3919 aktiva fallen är 2,394 (61%) på sjukhus och 462 (12%) av dem kritiska.

Vad kan orsaken vara? Dålig sjukvård, åldrande befolkning, muterat virus? Nånting stämmer inte här.

Publicerar sanningen
Citera
2020-03-07, 02:05
Medlem
Har man slutat att rapportera var dom nya fallen är i Kina, detta gjorde man i början , eller bara jag som inte hittar?
Citera
2020-03-07, 02:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duracell247
WHO går ut med att viruset smittar 24-48h innan man får sjukdomssymtom.

Har du en länk
Citera
2020-03-07, 02:06
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag säger bara att det är ett antagande vilket du verkar vara överens om. Personligen tror jag det är 1% eller lägre i slutändan vilket jag sett många seriösa forskare spekulera sig till baserat på smittningsgrad etc. Ju högre dödlighet desto svårare får den här typen av virus det att spridas utan upptäckt och att stänga ner de klustren. Högre dödlighet ger kraftigare symptom generellt. Runt 2% är antagligen det värsta scenariot för där någonstans kan det balansera mellan högspridning fortfarande som 2% är jättemycket i sammanhanget.

Halva världens befolkning kan inte smittas av ett virus som har t.ex. 5%. Inte ens 1% antagligen (inte i dagens samhälle). Men om det är 1-2% skulle halva jordens befolkning kunna få det. D.v.s 40 till 80 milj döda. Det skulle förändra samhället för ett decennium framåt.

SARS. MERS. Dödlighet över 10%; flera tusen smittade i tidigt skede. Coronaviruset kommer att ge lägre dödlighet i framtiden men så här tidigt i utbrottet har viruset inte ännu hunnit ”anpassa sig”.

Att corona kommer att ha en dödlighet på under 1% kan du nog glömma. Har läst massor av beräkningar på dödligheten och alla är iaf ense om att dödligheten ligger över 1%. Detta är ingen vanlig influensa utan väldigt många blir väldigt sjuka. Okej?
Citera
2020-03-07, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag säger bara att det är ett antagande vilket du verkar vara överens om. Personligen tror jag det är 1% eller lägre i slutändan vilket jag sett många seriösa forskare spekulera sig till baserat på smittningsgrad etc. Ju högre dödlighet desto svårare får den här typen av virus det att spridas utan upptäckt och att stänga ner de klustren. Högre dödlighet ger kraftigare symptom generellt. Runt 2% är antagligen det värsta scenariot för där någonstans kan det balansera mellan högspridning fortfarande som 2% är jättemycket i sammanhanget.

Halva världens befolkning kan inte smittas av ett virus som har t.ex. 5%. Inte ens 1% antagligen (inte i dagens samhälle). Men om det är 1-2% skulle halva jordens befolkning kunna få det. D.v.s 40 till 80 milj döda. Det skulle förändra samhället för ett decennium framåt.

Varför inte? Majoriteten som har viruset vet inte ens om det och får förmodligen aldrig veta. De smittar dock andra under tiden. Det har en otrolig överlevnad utanför människor på ytor m.m. och man smittar som sagt utan symptom.

Sitter en smittad bredvid dig på tunnelbanan smittas du, sedan smittar du de 2 personen bredvid dig på hockeymatchen, som smittar varsin till på ICA, och de personerna går på krogen och smittar fem var på dansgolvet, de smittar sedan varsin till på tunnelbanan och woops så kan i princip alla som har någon kontakt med andra människor, smittas.
Citera
2020-03-07, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag tror det därför att jag bor i Stockholm och jobbar månad/månad till sjöss. Jag kom hem till sambon för nära 4 veckor sen. Sedan dess har jag varje dag tagit antingen tvärbana, tunnelbana, buss eller taxi och promenerat rakt genom city med bokreor och hela faderullan. Inte en enda mask har jag sett, alla restauranger fulla som vanligt och Yada yada. Vidare två kryssningar, långweekend i Budapest, otal restauranger och imorgon garanterat båtmässa i Älvsjö. Och häpna nu, inte en jävel av typ en miljon människor jag träffat har haft Corona eller ens känner nån som känner nån. Vanlig influensa dock, nästan alla mina polare vabbar och är nervösa i onödan

Hur vet du att de inte har corona? Det är upp till en månads inkubationstid. Hur vet du att du inte själv är smittad, ganska säker att du inte testat dig.
Citera
2020-03-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Publicerar sanningen

Lite chansning nu, men gissar att en stor del av dessa som fortfarande vårdas är äldre personer, ja dom har en åldrande befolkning och många yngre har jag läst behöver inte slås ut helt av sjukdomen och kan tolka den nästan som en förkylning, därav är andelen äldre större som söker sjukvård och behöver vård.
Citera
2020-03-07, 02:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför dör folk i andra länder, men här kan personer sitta hemma och spela Playstation och pilla naveln? Har vi så mycket bättre hälsa än alla andra länder? Kan ju inte bara varit yngre som smittats som bor i Sverige. Visserligen inte så många fall här än, men jag finner det hela märkligt.

Den svenska folkhälsan är god. Men jag tycker nog man ska ta det på större allvar, det här är ingen lek. Jag tycker man ska ta till storsläggan, sen kan vi se om vi ska lätta upp restriktionerna. Framförallt för att inte företagen ska krascha totalt. Men ta i ordentligt först. Fega inte! Kina har gjort det och stoppat spridningen, snart gör USA det också. Då kommer lilla Sverige att följa husse.
Citera
2020-03-07, 02:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Jag vill inte alls vara den som är den, men den plötsliga vändningen i Kina inföll VÄLDIGT lägligt i samband med att landet stod inför ekonomiska problem när stora delar av industrin stannat upp.
Kina är i behov av att få igång sin verksamhet igen, jag tror regimen är kapabel till att riska några fler liv för det.

En stor orsak till att Kina faktiskt kan ha lyckats bromsa spridningen är ju även de drastiska åtgärder man vidtagit. Något som enligt många inte är möjligt i en demokrati, som Sverige faktiskt är.
Vi låter fortfarande folk resa fritt och testar bara de självklara. JAG tror att vi ska förbereda oss på att det värsta inte ens börjat. Hoppas självklart att jag har fel.
Det hoppas jag med. Men med tanke på hur det här har skötts så är jag tveksam.
Citera
2020-03-07, 02:17
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8o8nK/14-myter-om-corona-du-inte-ska-tro-pa

Intressant artikel som tyvärr ligger bakom en betalvägg på AB. Tror fler svenskar skulle behöva läsa det som skrivs i denna artikeln och istället få använda sitt eget förnuft när de bestämmer om skidsemestern i Italien verkligen är en så bra idé nästa vecka.

Är det förresten någon som har källa och information om varför detta officiellt fortfarande inte är en uttalad pandemi?
Ekonomiska intressen är det enda jag kan komma fram till. I mitt tycke fyller SARS-Cov-19 alla kriterier för att klassas som en pandemi, vilket också många experter uttryckt?
Citera
2020-03-07, 02:17
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Stämmer det att det kostar stora belopp att få testa sig i USA? Vad hemskt. Vet dock att deras sjukvårdssystem slår hårt mot de fattigaste. Vart har du hört detta, jag tycker ju ändå att man kan göra undantag under en epidemi, varför ska bara dom med pengar få testa sig och få vård liksom.

Well, bara en ambulanstransport kostar dig i snitt $3000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in