Citat:
Ursprungligen postat av
krosh
Jag säger bara att det är ett antagande vilket du verkar vara överens om. Personligen tror jag det är 1% eller lägre i slutändan vilket jag sett många seriösa forskare spekulera sig till baserat på smittningsgrad etc. Ju högre dödlighet desto svårare får den här typen av virus det att spridas utan upptäckt och att stänga ner de klustren. Högre dödlighet ger kraftigare symptom generellt. Runt 2% är antagligen det värsta scenariot för där någonstans kan det balansera mellan högspridning fortfarande som 2% är jättemycket i sammanhanget.
Halva världens befolkning kan inte smittas av ett virus som har t.ex. 5%. Inte ens 1% antagligen (inte i dagens samhälle). Men om det är 1-2% skulle halva jordens befolkning kunna få det. D.v.s 40 till 80 milj döda. Det skulle förändra samhället för ett decennium framåt.
Varför inte? Majoriteten som har viruset vet inte ens om det och får förmodligen aldrig veta. De smittar dock andra under tiden. Det har en otrolig överlevnad utanför människor på ytor m.m. och man smittar som sagt utan symptom.
Sitter en smittad bredvid dig på tunnelbanan smittas du, sedan smittar du de 2 personen bredvid dig på hockeymatchen, som smittar varsin till på ICA, och de personerna går på krogen och smittar fem var på dansgolvet, de smittar sedan varsin till på tunnelbanan och woops så kan i princip alla som har någon kontakt med andra människor, smittas.