2020-03-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Då kan du ju utgå från Sydkoreas siffror som borde vara väldigt pålitliga samt att det är ett av de länder som testar flest och därmed bokför "alla" med milda symptom också. Där är dödligheten runt 0.6% om det inte ändrats på sistone.

Sen måste du spekulera och se vad som händer på olika platser samt räkna in det stora mörkertalet som är smittade men inte är med i statistiken etc. Att enbart gå på en siffra rakt upp och ner är att inte kunna tolka siffrorna etc. När allt är över kommer siffrorna stämma när man uppskattat det hela. I nuläget får vi själva hjälpas åt att göra det!

Det du säger hade låtit logiskt om det inte varit så att dödsprocenten varit så jämn sedan start. Hur förklarar du att den STABILT har legat på mellan 3 och 3,5% i princip sedan allt började. Inte går det två månader och % är den samma. Det borde diffa otroligt mycket.

Om dödsprocenten är den samma med 10tusen och 100tusen smittade, då är den ju ganska säker att gå på. Visst finns en mörkertal med smittade men det finns också ett mörkertal för döda.

Hade din teori stämt, så hade det kanske varit 10% när tiotusen smittas, kanske 5% när trettiotusen smittas, 12% när femtiotusen smittas, nere på 1% när sjuttiotusen smittas eller liknande.

Det är ingen tillfällighet att dödsprocenten varit så jämn hela tiden.
Citera
2020-03-07, 01:22
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?

Spridningen i Italien har förmodligen pågått sedan Januari (pga. kineser i tjänsteresor till bilföretag osv) och gått under radarn. Antalet smittade i norra Italien är garanterat mycket, mycket högre än de konstaterade fallen. Just nu har man ett stort problem med alla de som blivit riktigt sjuka att man inte har tid att testa och redovisa alla med milda symtom.

Sydkorea däremot, har startat en gigantisk screening av befolkningen och upptäckt massvis med smittade som inte ens utvecklat några symtom än. Men ändå har de bara ett 50-tal i kritiskt tillstånd och ungefär samma antal har dött. Sydkoreas mass-testning och upptäckta fall är det som epidemiologer nu inriktar sig på för att förstå viruset och dess faktiska dödlighet. Vilket är rätt betryggande faktiskt. Men de som fortfarande väljer att åka till Italien är idioter.
Citera
2020-03-07, 01:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag pratar om när man väl fått viruset, inte vad man kan göra i förebyggande syfte för att skydda sig.

Och ja, de flesta har smittats i Sverige av närstående HITTILLS, för att vår smittspårning har fungerat bra och de har hittats via anhöriga. Men det som INTE fungerat bra är att kontrollera smittan i Stockholm m.m.

Jag svär på att minst 10 000 personer är smittade i Stockholm JUST NU, förmodligen ännu fler. Innan mars är hundratusen smittade. De får ju inte testas om de inte varit utomlands.

För om någon tror att alla Italienåtervändarna inte smittat allmänheten är man galen. Om en av Italienåtervändarna åker en station på tunnelbanan har vi plötsligt en ontrollerad smitta, vilket vi har.

Du tycks inte förstå att risken för en pandemi minskar och spridningshastigheten minskar, R minskar, om vi i grunden är friska, färre smittas, går att ta hand om de sjuka då de är färre, och färre avlider.
Citera
2020-03-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är glad att meddela att en svag och utmärglad person har ett nedsatt immunförsvar, vilket inte en stark och välnärd person har.

En stark och välnärd person kan fortfarande bli drabbad av en cytokin storm dock, och det är nog inte så trevligt.

Läs på lite du verkar inte veta så mycket om viruset.

Kan bidra med en bra länk.

https://www.google.com/amp/s/api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body
Citera
2020-03-07, 01:25
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Spanska sjukan kommer att upprepas, vilket beror på flera faktorer. En är att människor generellt sett är betydligt bättre rustade att klara virusangrepp.

När utrustningen och personalen börjar ta slut då?
Citera
2020-03-07, 01:25
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Varför uppmanas inte folket att bära på sig en mask? Det är min fråga, för viruset kommer att öka från 32 fall till 240 fall en månad framåt.
Citera
2020-03-07, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man får anta att de som varit och åkt skidor inte är människor i usel kondition, det är rätt jobbigt att åka skidor, dvs friska människor per definition. Av de som blir svårt sjuka i covid-19 är väl i regel människor med dåliga förutsättningar, dvs multisjuka. Jag tror att man räknar med att de flesta friska människor reder ut stormen. De har garanterat fått ett nummer de ska ringa om deras hälsa försämras.

Nu är ju det här i sin linda, av vad jag förstått tar det en viss tid (en vecka - 10 dagar) innan de svåra fallen visar sig. Nästa vecka bör vi få lite kött på benen hur det ser ut med dem.

Kanske är så att vi har olika kriterier i Sverige och Italien för vem man anser bör läggas in på sjukhus, samt olika klassificering av vårdsökande, kritiskt sjuk måste inte vara kritiskt sjuk i båda länderna, någon som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Spanska sjukan kommer att upprepas, vilket beror på flera faktorer. En är att människor generellt sett är betydligt bättre rustade att klara virusangrepp.
Har du några fakta på dina påståenden att biologisk evolution på enbart 100 år har förändrat månniskan till att nu vara oemotaglig för massiva virusangrepp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det du säger hade låtit logiskt om det inte varit så att dödsprocenten varit så jämn sedan start. Hur förklarar du att den STABILT har legat på mellan 3 och 3,5% i princip sedan allt började. Inte går det två månader och % är den samma. Det borde diffa otroligt mycket.

Om dödsprocenten är den samma med 10tusen och 100tusen smittade, då är den ju ganska säker att gå på. Visst finns en mörkertal med smittade men det finns också ett mörkertal för döda.

Hade din teori stämt, så hade det kanske varit 10% när tiotusen smittas, kanske 5% när trettiotusen smittas, 12% när femtiotusen smittas, nere på 1% när sjuttiotusen smittas eller liknande.

Det är ingen tillfällighet att dödsprocenten varit så jämn hela tiden.
Jag tror ju att det beror på att det finns väldigt många smittade som man inte testat, men i Sydkorea har man testat de flesta som man misstänker kan ha det och därför är det lägre procent där.

Även på den isolerade platsen Diamond Princess är dödligheten 0.8%.

Men i Kina, Italien, Iran och USA är det högre siffror men det beror enligt mig på att det är väldigt många smittade som inte finns med i statistiken. Kina borde dock ligga rätt nära sanningen men det exploderade ju där och då kunde man inte vårda tillräckligt många på samma gång. Men sen är det väl tveksam om siffrorna där stämmer även om jag tror de stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Men varför spelar det någon roll om det inte finns en 100-procentig tydlig linje för samtliga smittade som kan dras mellan inkubationstid och sjukdomstillstånd? Har du inte läst att olika personer upplever symptom kraftigt olika? Om man beaktar detta, vad finns det då för relevans att göra uttalandet öht? Det är befängt. Hela spektaklet har ju bara handlat om att skänka falsk trygghet medelst semantik. Det är DET vi är arga på. Man kan inte ge sitt folk relevant information, utan behandlar snarare vuxna människor som barn på dagis som måste skyddas från sanningen. Man underlåter samtidigt individen att dra korrekta slutsatser och eldar på spridning av ett dödligt virus i samhället ytterligare.

Tror du att det här är peaken? På riktigt, om du verkligen kopplar in huvudet? Jag kommer att minnas ditt svar.

Det är väldigt betydelsefullt. Alla mattematiska beräkningar på t.ex. det här med "peaken" som Tegnell pratar om skulle vara omöjliga om man inte hade inkubationstiden att räkna på. Smittspridning och spårning görs utifrån modeller där person B inte kan ha smittat person C just då för då var denna i inkubationsperiod eftersom person A tidigast kunde ha smittat 3 dagar före person B träffade person C o.s.v. Tegnells uppgift är inte att varken trösta eller oroa. Han informerar om läget, men framförallt samordnar han arbetet i.o.m sin position som Statsepidemiolog. Folk förväntar sig att han ska vara vältalig som en politiker, men han är tjänsteman och vetenskapsman.

Jag tror faktiskt inte han bryr sig om vare sig att oroa eller jaga upp folk. Folk vill att han ska låta som Björn Olsén. Men han har inte samma ståndpunkt utan uttalar sig som han ser på saken.

Ja, jag tror det här är peaken (give or take ett par dagar innan siffrorna vänder) för den här vågen. Det betyder inte att det i slutändan inte blir pandemi eller kommer en ny våg via t.ex. Frankrike eller dyl. D.v.s. samma som Tegnell sa idag på presskonferensen.

Ja, kom ihåg mitt svar!
Senast redigerad av krosh 2020-03-07 kl. 01:29.
Citera
2020-03-07, 01:27
Medlem
Adeptuss avatar
Italien:

Utav 720 stängda fall är 523 (73%) återhämtade och 197 (27%) döda.

Utav av dom 3919 aktiva fallen är 2,394 (61%) på sjukhus och 462 (12%) av dem kritiska.

Vad kan orsaken vara? Dålig sjukvård, åldrande befolkning, muterat virus? Nånting stämmer inte här.
Citera
2020-03-07, 01:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Driver själv eget bolag med 20-50 anställda. En idiotjävel nyss hemkommen från Italien. Han är satt i hemkarantän av mig med en sjuhelvetes massa jävla administrativt arbete. När karantänen är över ska jag ge honom ett hevete rent administrativt till han ledsnar och säger upp sig. Egoistiska människor utan empati hör inte hemma hos mig.

Har tillgång till en konversationsgrupp för chefer och företagare. Läste precis ett inlägg från en uppgiven HR-chef på ett stort företag. Det hade precis gått ut ett meddelande på internmejlen om corona; policy, riktlinjer, hela baletten och med ett särskilt förtydligande att företaget avser att hålla tjänsteresor till ett absolut minimum. Senare samma jävla dag får vederbörande besök av en anställd som vill ansöka om ledighet för att - jag skojar inte nu - åka på skidsemester till Italien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in