2020-03-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Vi är inte många . Och ja, det kanske är något man får ångra men ju mer jag trackbackar och analyserar vad han faktiskt har sagt (även om han uttrycker sig luddigt ibland) så ökar mitt förtroende.

Ta det här från den 27 jan då han till SVT sa att de inte skulle ändra riktlinjerna gällande Corona och inkubationstiden för det var "bara rykten" och gick emot Kina.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-andrar-inte-rekommendationer

Det blev mycket diskussion efter det där och sedan kom det en tysk studie som visade på att det kunde smitta under inkubationstiden och han vek sig lik förbannat inte. Något som bl.a. påtalades i CNN där FHM omnämns:
https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html

"Data has circulated that the new coronavirus would be infected throughout the incubation period," The Public Health Agency of Sweden posted on its website. "This information has not been presented in a way that provides scientifically substantiated facts. Rather, it has emerged that the data is unfortunately based on misconceptions. We believe that it is impossible for the new corona virus to infect throughout the incubation period ... This applies, among other things, to an article in the New England Journal of Medicine that has subsequently proven to contain major flaws and errors."

Folk här var tokiga för de tyckte inte han lyssnade på forskning, men det gjorde han. Svensk forskning från Karolinska som visat att ett Coronvirus egenskaper gör det omöjligt att smitta under inkubationstiden. Har han fått upprättelse för det? Nej. Nu rasar alla över den här "peaken" och har han rätt där så kommer han inte få upprättelse för det heller.

Men varför spelar det någon roll om det inte finns en 100-procentig tydlig linje för samtliga smittade som kan dras mellan inkubationstid och sjukdomstillstånd? Har du inte läst att olika personer upplever symptom kraftigt olika? Om man beaktar detta, vad finns det då för relevans att göra uttalandet öht? Det är befängt. Hela spektaklet har ju bara handlat om att skänka falsk trygghet medelst semantik. Det är DET vi är arga på. Man kan inte ge sitt folk relevant information, utan behandlar snarare vuxna människor som barn på dagis som måste skyddas från sanningen. Man underlåter samtidigt individen att dra korrekta slutsatser och eldar på spridning av ett dödligt virus i samhället ytterligare.

Tror du att det här är peaken? På riktigt, om du verkligen kopplar in huvudet? Jag kommer att minnas ditt svar.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?

Delvis har det att göra med att det är mestadels unga/medelålders friska personer som har rest från Sverige till norra Italien och plockat upp viruset. Som en klok skribent skrev häromdagen. När vi får en allmän smittspridning i Sverige så kommer fler äldre att drabbas, så det kommer att bli dödsfall om coronan får spridas fritt inom landets gränser! Men så länge fallen rör hemkomna som smittats i riskområden så kommer dödligheten vara låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, äter man näringsrik föda så åker chansen för att kroppen ska fungera optimalt, bland annat immunförsvaret, du blir inte sjuk lika lätt.

Rent vatten ökar chansen för att inte dra på sig smitta, virus, bakterier och annan skit, och är du frisk ökar chansen för att du inte blir sjuk av ett virus.

Vi har mediciner som hjälper mot följdsjukdomarna, bland annat lunginflammation.

Jo, de flesta som smittad har smittas i ett familjekluster.

Jo, information ger oss kunskap och förståelse, vi kan ändra våra levnadsmönster, utbildas i hur vi undviker att få i oss Virus, kommunikation och samarbete över gränser gör att vi kan vidta åtgärder, till exempel att stoppa flyg från riskområdet med utbredd smitta.

En sak har du rätt i, vi kan inte få bort viruset ur kroppen med annat än den smittades immunförsvar.

Alla kan se att du är ute och seglar, har du rökt på ikväll eller brukar du vara så osedvanligt korkad?
Mot bakteriell lunginflammation, men inte lunginflammation av virus
Citera
2020-03-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, äter man näringsrik föda så åker chansen för att kroppen ska fungera optimalt, bland annat immunförsvaret, du blir inte sjuk lika lätt.

Rent vatten ökar chansen för att inte dra på sig smitta, virus, bakterier och annan skit, och är du frisk ökar chansen för att du inte blir sjuk av ett virus.

Vi har mediciner som hjälper mot följdsjukdomarna, bland annat lunginflammation.

Jo, de flesta som smittad har smittas i ett familjekluster.

Jo, information ger oss kunskap och förståelse, vi kan ändra våra levnadsmönster, utbildas i hur vi undviker att få i oss Virus, kommunikation och samarbete över gränser gör att vi kan vidta åtgärder, till exempel att stoppa flyg från riskområdet med utbredd smitta.

En sak har du rätt i, vi kan inte få bort viruset ur kroppen med annat än den smittades immunförsvar.

Alla kan se att du är ute och seglar, har du rökt på ikväll eller brukar du vara så osedvanligt korkad?

Jag pratar om när man väl fått viruset, inte vad man kan göra i förebyggande syfte för att skydda sig.

Och ja, de flesta har smittats i Sverige av närstående HITTILLS, för att vår smittspårning har fungerat bra och de har hittats via anhöriga. Men det som INTE fungerat bra är att kontrollera smittan i Stockholm m.m.

Jag svär på att minst 10 000 personer är smittade i Stockholm JUST NU, förmodligen ännu fler. Innan mars är hundratusen smittade. De får ju inte testas om de inte varit utomlands.

För om någon tror att alla Italienåtervändarna inte smittat allmänheten är man galen. Om en av Italienåtervändarna åker en station på tunnelbanan har vi plötsligt en ontrollerad smitta, vilket vi har.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är ledsen att behöva meddela att virus drabbar lika oavsett om du är "utmärglad" eller inte. Det handlar mer om den vård du kan få, och finns inget vaccin eller bromsmedicin så handlar det om att försöka förhindra att du dör. Vården 1969, som i "Hongkong", var i detta avseende precis lika bra som idag, give or take 1%.

Så en person med bristanemi inducerad av svält har samma försvar mot virus som en välnärd elitidrottare? Du kan uppenbarligen INGET om människokroppen.
Citera
Medlem
Citat:
Vad gäller Frankrike och Tyskland, så har Sverige mycket fler smittade per capita. Kanske tack vare vår riksrådgivare Anders Tegnell.

Jag skulle säga att det är tack vare Sportlovsvecka och 40 000 och svensk övre medelklass i Italien. Frankrike tror jag har långt fler smittade än rapporterade. Dödsfallen i relation till rapporterade tyder på det.
Citera
2020-03-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Den första kvinnan i Jönköping låg ju inne i en månad. Då måste det varit den allvarligare sorten då? Ändå var det inget tal om respirator eller liknande i det fallet, inte vad man fick uppfattningen om i alla fall.
Det är väl inte säkert att hon låg på sjukhus i en månad vad jag förstått? Det har ju knappt kommit ut någon information alls där. Jag gissar att hon låg inne för observation i någon vecka då hon var första fallet i Sverige men senare sattes i hemisolering med daglig kontakt. Men vi får nog aldrig något svar på våra funderingar där!
Citera
2020-03-07, 01:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt att du menar att en pandemi liknande Spanska sjukan 1918 inte längre kan inträffa i världen år 2020 för att "vi" (alla) är så mycket mer starka och välnärda?

Vill bara kolla.

Jag tror inte att Spanska sjukan kommer att upprepas, vilket beror på flera faktorer. En är att människor generellt sett är betydligt bättre rustade att klara virusangrepp.
Citera
2020-03-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Ålder och folk med andra sjukdomar. De som blivit smittade i Italien är oftast friska och yngre människor som varit på skidsemester. Därav klart fler milda fall procentuellt. Italien fick ju in skiten på sjukhus dessutom och det är verkligen illa

Jo visst borde det ligga något i det. Därtill kommer ju även risken för att folk tacklar det tillräckligt bra för att inte insjukna med diverse symptom och istället springer runt och sprider viruset.

Jag tror vi står inför ett stort mörkertal som vi kanske aldrig kommer få reda på i en frisk folkgrupp med välfungerande immunförsvar. Det som oroar mig är NÄR det sprider sig till de utsatta grupperna där jag tror de flesta känner någon.
Citera
2020-03-07, 01:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Mot bakteriell lunginflammation, men inte lunginflammation av virus

Absolut, och så har vi syrgas och ECMO om det behövs, det fanns väl inte 1918?
Citera
2020-03-07, 01:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?

Man får anta att de som varit och åkt skidor inte är människor i usel kondition, det är rätt jobbigt att åka skidor, dvs friska människor per definition. Av de som blir svårt sjuka i covid-19 är väl i regel människor med dåliga förutsättningar, dvs multisjuka. Jag tror att man räknar med att de flesta friska människor reder ut stormen. De har garanterat fått ett nummer de ska ringa om deras hälsa försämras.

Nu är ju det här i sin linda, av vad jag förstått tar det en viss tid (en vecka - 10 dagar) innan de svåra fallen visar sig. Nästa vecka bör vi få lite kött på benen hur det ser ut med dem.
Citera
2020-03-07, 01:21
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag pratar om när man väl fått viruset, inte vad man kan göra i förebyggande syfte för att skydda sig.

Och ja, de flesta har smittats i Sverige av närstående HITTILLS, för att vår smittspårning har fungerat bra och de har hittats via anhöriga. Men det som INTE fungerat bra är att kontrollera smittan i Stockholm m.m.

Jag svär på att minst 10 000 personer är smittade i Stockholm JUST NU, förmodligen ännu fler. Innan mars är hundratusen smittade. De får ju inte testas om de inte varit utomlands.

För om någon tror att alla Italienåtervändarna inte smittat allmänheten är man galen. Om en av Italienåtervändarna åker en station på tunnelbanan har vi plötsligt en ontrollerad smitta, vilket vi har.

Tunnelbana? Du kan slicka på varje stolpe på tunnelbanan utan att bli smittad. Spring med ollonet framme, det gör inget. Viruset är inte luftburet. Dom stod ju och sa det på TV igår. Att tunnelbana är ingen fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in