2020-03-07, 00:32
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Men vad är det för fel på såna som du?
Om det så är äldre eller mörkhyade eller blåögda som dör? Är äldre mindre värda eller? Svenskar som alltid tjatar om sin jävla värdegrund och rasism. 3,4% är 3,4%%. Skulle det kännas bra om morsan dör eller polaren med diabetes? Plötsligt är äldre och multisjuka inget värda.
Vidriga är ni! Ta er värdegrund och dra!

Driver själv eget bolag med 20-50 anställda. En idiotjävel nyss hemkommen från Italien. Han är satt i hemkarantän av mig med en sjuhelvetes massa jävla administrativt arbete. När karantänen är över ska jag ge honom ett hevete rent administrativt till han ledsnar och säger upp sig. Egoistiska människor utan empati hör inte hemma hos mig.

Det roliga är att det ör en vänster-person som tjatat år ut och år in om jämlikhet och allas lika värde.
Han ska bort pga sitt jävla hyckleri. Han tycke jag var fjantigt då det bara drabbar äldre och redan sjuka. Så mycket var hans predikan genom åren värd.bMin multisjuka morsa ska inte dö pga hans idioitisja beteende.idiotn ska bort ur företaget oavsett vad det krävs.

Fy fan för er satans hycklare säger jag.

1. Du satte en frisk person i karantän? Låter rättsvidrigt. Hoppas han är med i facket och tar upp det med dom. Vi får inte sätta folk i karantän till höger och vänster hur vi vill.

2. 3.4% av alla konstaterade fall. Lägg på en miljon som trott dom varit förkylda och livet sedan fortsatte som vanligt. Dödligheten hamnar på samma nivå som influensa. Du ska komma ihåg att 300 000 personer dör varje år av vanlig jävla influensa.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Någon som vet hur det har gått för personen som skrev här och var fast i karantän på Diamond Princess? Han var en i besättningen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det som är svårt att förstå är alla förnekare i denna tråd.

- Fakta är att vi inte har något vaccin eller skydd mot detta virus.
- Fakta är att liknande utbrott sker då och då, 1918, 1957, 1968.
- Fakta är att vi är samma personer nu som då, helt utan skydd.

Då har man ju lite lätt svårt att förstå varför förnekarna anser att det är "omöjligt" att något liknande sker idag 2020. Tvärt om, det är extremt sannolikt. Vad säger förnekarna, är vi någon sorts supermänniskor nu, som plötsligt gör att virusepedimier inte längre gäller??

Vi ska ligga på ad hominem nivå, förnekarna?

Vi kan börja med att du tycks vara född ur en trollkonas sköte som påstår att 1918 är något liknande det vi ser nu.

Vi är samma sorts människor nu som då, dock är våran livssituation och teknologi avsevärt annorlunda, kamma dig.

Laga din kulram och räkna rätt, eller inse att du har förbrukat all trovärdighet och relevans i den här tråden.
Citera
2020-03-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
När det gäller just detta virus så tror jag inte taktiken är annan än att fördröja och minska effekterna. Vi gör ju inte några större åtgärder för säsongsinfluensa annat än att rekommendera vaccin till riskgrupper, och där vaccinet ofta har relativt dålig effektivitet. De flesta klarar sig bra, utom de mest sköra som trillar av pinn. Det borde ju hojtas på Flashback att stänga av skolor och Mello varje vinter och vår för att rädda de 200-1000 personer som avlider årligen av influensa.

Tänk dig detta, som nästa års flunsa virus? Det är ett Corona virus trots allt.. Vi har redan haft andra strängar av Corona virus som just "årets flunsa". En "vanlig" förkylning som dödar 2-4%, istället för 0,2-1%, mysmys, eller hur?
Citera
2020-03-07, 00:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dör fortfarande årligen 1000 personer i Hongkonginfluensan så den har inte gått över. Dödstalen för Spanska sjukan i Sverige var 35000.

Bra, då är vi äntligen på samma plan. Precis så är det, och dödstalet i en ny pandemi kan lätt bli 30000-40000 i Sverige. Det är liksom bara naturligt, vi är samma människor (biologiskt) som vi var på 1700-talet, 1800-talet, 1900-talet...

Vi har inget "motgift", vi reser mer än någonsin, och det är liksom på tiden.
Citera
2020-03-07, 00:34
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Problemet är att situationen kräver att beslut tas snabbt och bestämt, vilket vi inte är så bra på i landet där man gillar årslånga utredningar för i princip allt som ska genomföras.

Tro mig när jag säger detta, det går att göra en hel del när man ligger i sk stabsläge, man hanterar emellan myndigheter och gör det som behövs.

Sedan om rätt beslut fattas är en annan fråga om WHOs kunskap ska vara ledande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Jupp, håller med. Nyss hemkommen från London. Är riktigt krasslig med feber, värker, kraftig hosta och risig kista.
Kontaktade då 1177 efter påtryckningar från skolan. Kärringen förklarade att om man inte vet att man varit i kontakt med nån annan som har corona så är prover ej aktuellt.

Hur fan ska jag kunna veta det?

Stanna hemma tills du är frisk så gör du den bästa gärningen för dig själv och andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu är det en halvtagen 11 åring som berättat för mig.
Läraren och hans dotter är smittade.
Vi och alla andra föräldrar fick samtal från smittskyddsläkaren i det länet vi bor i som drog rikt linjerna vad som gällde.
2 veckor hemma och inte träffa nya människor var kravet

Jo det är bra att de tar detta på yttersta allvar. Många får bara milda symptom men vi alla har ofta någon/några äldre vi håller kära som vi måste beskydda.
Dödligheten stiger som fasen med åldern.
Oavsett så va det inget illa menat utan jag hade verkligen hoppats på att sjukdomen skulle vara lätt att känna igen.
Typ blåa öron eller något tydligt så man kan moonwalka ut från rummet igen.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Björn Olsen har som sagt kraxat om fågelinfluensan och allt möjligt under många år, han varnar för domedagsviruset så fort han får chansen, nu är det läge igen, och ropar han på vargaviruset tillräckligt många gånger kommer ingen att lyssna när det till slut är på gång.

Dock har han rätt i sak, samhället tar alldeles för lätt på det här hotet, det går liksom inte att hantera ett riktigt mördarvirus som sprider sig snabbt genom att ta i saken när spridningen är igång.

Utredningar, utredningar, käbbel, utredningar, käbbel, beslut och beställning, leverans, sådant tar 10 år, katastrofalt.

Jo, bara för att någon är högt uppsatt med fin utbildning betyder det inte att denne inte är alarmistiskt lagd.

Med detta sagt är fågelinfluensan (H5N1) ett riktigt domedagsvirus (om det börjar spridas mellan människor) med en dödlighet på 40-60%.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du, jag lyssnar med glädje på båda två, de kan mycket inom sina specialområden, därmed inte sagt att man måste anamma allt de säger och gör, ingen är fullkomlig så att säga.

Ingen är som sagt fullkomlig. Och därmed bör man inte uttala sig om saker man inte har 100 koll på i den position som Tegnell befinner sig på. Det är en fara för Sverige varje gång han säger nåt som uppenbarligen inte ännu kan backas upp med fakta och bevis. Jag tycker att Tegnell uttalar sig för brett och för ofta.
Citera
2020-03-07, 00:35
Medlem
Har svårt att förstå hur detta virus har HELT olika egenskaper i olika länder. Givetvis sett till mutationer och olika versioner av viruset kan viss skillnad finnas, men när Herr Tegnell går ut och säger att "Toppen kan vara nådd." skapar han en falsk trygghet. Vi alla (allra flesta) har äldre och/eller sjuka i vår direkta närhet som vi bryr oss om. Oförsiktighet kanske inte leder till att vi friska och unga människor dör eller drabbas hårt men vi löper betydligt större risk att någon i vår närhet smittas om vi slappnar av.

Citat:
– Om man räknar bakåt och vet att man har en inkubationstid på ungefär fem dagar bör ju antalet resenärer som smittats där nere att minska de närmaste dagarna. De flesta som är smittade har nu insjuknat, säger Anders Tegnell.

De här fallen bör därför vara avklarade inom en till två dagar, menar han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Inkubationstid på 5 dagar när man i studier konstaterat upp till 27 (!!!) dagars inkubationstid och människor som bär på viruset utan att visa symptom?
Inte nog med det innebär det att Tegnell konstaterar att vi sett det värsta eftersom det nu gått 5 dagar sedan de flesta kom tillbaka från framförallt Italien, MEN det är också konstaterat att viruset kan överleva i 9 dagar utanför kroppen?!

Men för all del, slappna av. Toppen är nådd. Suck...
Citera
2020-03-07, 00:35
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Allt för att siffrorna ska se bra ut och att vi har kontroll på läget. Dock kommer ketchupeffekten allt närmare och då kommer det brinna i knutarna. Samt har vi inte så mycket test att använda vilket gör att prioritering krävs!
Jupp. Fick den känslan med. Förjävligt.

Betalar skatt, skatt, skatt och moms. Och mär man blir riktigt sjuk så är man inte ens välkommen in på provtagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in