2020-03-06, 23:10
Medlem
Kallixs avatar
Lite kuriosa. SDs beskrivning av sig själv i något av de första förhören.

Han beskriver sig som något av en "mister handyman".

"jag är, alltid glad och alltid öppen, äh intresserad av människor, nyfiken och så långt ifrån kontrollerande man kan komma skulle jag säga."

JR (en av FHL): Har du nån mörk sida?

MT: (Inget svar)

JR: Kan du vända alltså, kan du bli tokförbannad, kan du bli svart i ögonen?

MT: Nej, ja jag kan bli svart i ögonen det kan jag bli äh men, men det stannar då vid de. Äh jag vet, jag har slagit en person en gång, vi är Facebook kompisar fortfarande, du kan kolla med henne, Kajsa Minder, och det var när vi gick i lekis, jag slog en handväska i huvudet på henne, det är enda gången jag har spöat nån vad jag vet, som inte är min bror förvisso äh mmm ...

A 147 s. 44-45
Citera
2020-03-06, 23:11
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju det där som är så svårt att fatta.
Jag har jobbat på nu, sedan mordet på Tova för att försöka att begripa. Har läst lite om våld i nära relationer osv.

För oss utomstående är det obegripligt varför kvinnor (och män) inte lämnar ett destruktivt förhållande med våld och hot och där t om personen blir dödshotad och känner sig livrädd. Hur kan det bli så? Varför lämnar de inte?
Varför dödas mellan 13-17 personer personer per år på det här sättet trots att de har ofta blivit slagna, hotade och kränkta.

Men när jag läste i FUP efter ett tips här av en användare trillade några polletter till ner. Bäst att du läser själv.

Läs gärna FUP Aktbil 151; sid 45-50

Väldigt bra beskrivet.

Kan det vara så illa att de INTE vågar lämna förhållandet just för att de är rädda om sitt liv ?
Citera
2020-03-06, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är sant. Men sen skrev han inget mer. Och det är ett onormalt uppförande. Han letade inte heller. Vilket hade varit ett normalt uppförande.

Särskilt med tanke på att han brukar vara ute och vakta med ficklampa och lysa in hos folk.
Och springa efter de "hotfulla männen" fast polisen ber honom att vända hem.

Ovanligt om man jämför med hans vänner och andra inblandade.
Ovanligt om man jämför med hur ha själv brukar agera.
Citera
2020-03-06, 23:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtalet med polisen påbörjas kl 00.34:

LW väntar på F*gelbärsgatan och meddelar 00.15 att hon är på väg hemåt eftersom MGM aldrig dyker upp.
Hon är alltså tillbaka i bostaden när SD kontaktar polisen för att tala om exakt plats där hittepå-historien påstås ha ägt rum; B*ronbackarna över motorvägsbron mot V*valla.

Tre dygn senare, den 15e, kopplar hennes mobil upp mot en mast i närheten av B*ronbackarna.

När LW skriver "Hallå?" 00.08 är det rimligt att anta att han är sen. Hade han föreslagit en träff ute kl 01.00 t ex och kommit i tid, ja då hade det funnits möjlighet för honom att utföra brottet denna kväll. Men nu hade hon stått ute och väntat förgäves innan hon beslutat sig för att återvända hemåt, en promenad som kan ha tagit max 2 minuter.
Om detta (det fetade) ingår i SDs "master-plan" så vill SD koppla ihop sitt samtal om Mollgan-bakhållet med vad polisen kommer att spåra LWs mobil till ? Eller är jag för trött i huvudet nu...
Citera
2020-03-06, 23:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Aktbilaga 145, sid 125-126

21:21 SD- Passerkort Gym (utomhus)

21:25 Gym utomhus
´
22:00 Bild vattentornet

22:13 Kopplas SD upp mot mast Drakenbergsgatan 1a (nära JG, K*rkvärdsv 10A)

23:00 svarar SD till L*ena "kom nyss. Svarar på jobbmail

Jag vet inte exakt var gymmet är, det är en större anläggning som det ser ut som.
Om man nu sak tolka tiderna, så kommer SD till gymmet 21:21 och gymmar/simmar(?) utomhus fram till strax före 22:00 då han är vid vattentornet.
Mellan 22:00-22:02 är han på google maps. VAD KOLLAR HAN PÅ DÄR? Har det med geocachingen att göra eller????

Vid 22:09 skriver han till JG på frågan varför han inte åker nu; att han "har ej loggat den".
Sedan cyklar han till JG och är där vid 22:13.

Klicka på markörerna så kommer text fram.
Markör 6-9:
https://kartor.eniro.se/?c=59.258977,15.196259&z=16&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0],[59.289496,15.184554,%22L*ena%22,0],[59.292331,15.181603,%22SD%22,0],[59.290212,15.184417,%22HD%22,0],[59.288905,15.186399,%22fyndplats%22,0],[59.259629,15.191367,%22%5C%22Viken%5C%22%0ASD%20pa sserkort%2021%3A21%22,0],[59.261987,15.195765,%22S%C3%B6dra%20vattentornet%0 ASD%20tar%20bild%2022%3A00%22,0],[59.259086,15.239303,%2222%3A13%20Mastuppkoppling%2 0SD%22,0],[59.260266,15.242189,%22JG%22,0]]}
Tack för tider. Motstridig information angående gym alternativt bad: på bild ser det ut som om han har simmat/duschat medan han i förhör vill påskina att han har gymmat sig svettig. Eller så finner han det bara roande att uttrycka sig vagt.

"FLI: Gymmar du i dom här kläderna eller är det.. du såg ju, du har ju badbyxor va?
MT: Ja precis.. vad var det där för shorts.. det var ju badshortsen ju..
FLI: Kan titta igen..
MT: Och det är inte.. det är inte dom jag simmar i..jag kanske inte hade nå...ah.. kanske bara tog med liksom.. fel.. sen är.. det är inte liksom (ohörbart) dom där har jag och slöbadar i..om jag inte har.. det är mina reserv... ah.. det är mina reservbadshorts.. om andra..ah.. om mina första badshorts är blöta eller.. (ohörbart) så jag vet inte varför jag har dom där..
FLI: Gymmar du i dom kläderna?
MT: Ja.. det förutsätter jag.
FLI: Ah med bar överkropp?
MT: Nej! nej. det får man säkert inte ens göra. FLI: Nej för det ser ut som du var blöt på kortet.. MT: Ja.. eh.. ja det såg det ut som.
(tystnad)
MT: Ja.. förmodligen.. blöt av svett men... ah... nej jag vet inte..
"
Citera
2020-03-06, 23:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om detta (det fetade) ingår i SDs "master-plan" så vill SD koppla ihop sitt samtal om Mollgan-bakhållet med vad polisen kommer att spåra LWs mobil till ? Eller är jag för trött i huvudet nu...
Du är fortfarande klarvaken. Ja, det ser så ut.
Citera
2020-03-06, 23:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"RLC: PolisenOlle.
SO: Hej, är jag i Örebro nu?
RLC: Ja du är i Örebro.
SO: Suveränt det är jag med. Jag var precis ute och gick eh..baronbackarna och motorvägsbron över mot eh.. ja åt vivalla-hållet.
RLC: Jadå.
SO: Eh och där var det några ungdomar som hade ställt sig dom stod långt ifrån...dom stod väldigt konstigt..
RLC: Ah.
SO: Så att jag blev instängd mellan dom och..eh..när jag hade kommit in så jag var i centrum då..gick alla rakt emot mig från kanske femtio meters håll och jag skulle inte ha nånstans och
fly..

RLC: Okej..
SO: Eh..ja det var ett väldigt väldigt tydligt bakhåll..
RLC: Ah.
SO: Eh..men..men jag hade ficklampa och drog långt uti skogen istället så..
RLC: Ja.
SO: Där kunde inte dom följa..
RLC: Smart.
SO: Ah men eh..
RLC: Du eh..jag eh..baronbackarna...jag får skicka dit en polispatrull på en gång men det är baronbackarna och sen eh.. cykelvägen över mot eh..vad heter det.. ah vivalla, är det varberga skogen där?
"

LW väntar på F*gelbärsgatan och meddelar 00.15 att hon är på väg hemåt eftersom MGM aldrig dyker upp.
Hon är alltså tillbaka i bostaden när SD kontaktar polisen för att tala om exakt plats där hittepå-historien påstås ha ägt rum; B*ronbackarna över motorvägsbron mot V*valla.

Tre dygn senare, den 15e, kopplar hennes mobil upp mot en mast i närheten av B*ronbackarna.

När LW skriver "Hallå?" 00.08 är det rimligt att anta att han är sen. Hade han föreslagit en träff ute kl 01.00 t ex och kommit i tid, ja då hade det funnits möjlighet för honom att utföra brottet denna kväll. Men nu hade hon stått ute och väntat förgäves innan hon beslutat sig för att återvända hemåt, en promenad som kan ha tagit max 2 minuter.

Dessutom verkar det som att L*ena är ute vid två tillfällen, det första ändå tidigare:

22:44 -23:09 - då hon är vid övergång/cykelbron
01:01- 00:17 - Fågelbärsvägen

00:34 - först då ringer SD polisen
00:35 - påbörjar polisen HR
00: 42 - påbörjar polisen uppdraget (på plats förmodar jag)
00:51 - avslutar

Så L*ena är väl hemma sedan länge när SD ringer polisen.

De borde ha kommit överens om någon tidpunkt och plats för att träffas, men hur kommer det sig att de inte möts?

Med tanke på hur mycket de kommunicerar annars undrar jag varför det inte finns något om det i deras chatt historik?
Citera
2020-03-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picadoll
Jag uppskattar ett rättssäkert samhälle, men ser gärna SD i fängelse även om han skulle vara oskyldig till själva mordet. Det är inte det värsta som kan hända. Efter att ha läst fupen kan jag bara konstatera att han är störd och livsfarlig. Manipulerande, kontrollerande och falsk, med HD, JG, svärföräldrar och så många andra lindade runt sitt finger. Jag tror att dottern T är den som sett igenom honom och hans falskhet... det är därför han inte klarar av henne och hela tiden försöker kontrollera och skrämma henne. Bara det beteende som finns dokumenterat mot just T gör mig förfärad. Stackars barn, de kommer ha det bättre utan honom. Och kanske allt faller på plats för framtiden om mamma HD comes clean.

Nu när du säger det så finns det ju faktiskt en möjlighet att hon inte orkar se sanningen i vitögat på grund av sitt mående och skam. Lång tids ohälsa och makens manipulation håller HD effektivt "under ytan".
Men har HD någonting att tillföra som hon inte uttryckt så är det nu hon ska ut med det, precis som JG för den delen.

När man läser förhören gång efter gång så förefaller det sannolikt att både HD och JG håller igen/inte minns/uttryckligen inte vill tala om en del saker.
Även om det ur polisiär synpunkt är svårt att bevisa något som är juridiskt bindande så är deras svar på frågorna minst sagt suspekta. Vi andra som läser och skriver i tråden har ju lättare att döma ut deras svar på frågorna som nonsens i flera fall och därmed ge uttryck för det sunda förnuftet. Och som det ser ut nu så är både JG och HD rökta som böcklingar.
Citera
2020-03-06, 23:50
Medlem
Citat:
Aktbilaga 145, sid 125-126

21:21 SD- Passerkort Gym (utomhus)

21:25 Gym utomhus
´
22:00 Bild vattentornet

22:13 Kopplas SD upp mot mast Drakenbergsgatan 1a (nära JG, K*rkvärdsv 10A)

23:00 svarar SD till L*ena "kom nyss. Svarar på jobbmail

Jag vet inte exakt var gymmet är, det är en större anläggning som det ser ut som.
Om man nu sak tolka tiderna, så kommer SD till gymmet 21:21 och gymmar/simmar(?) utomhus fram till strax före 22:00 då han är vid vattentornet.
Mellan 22:00-22:02 är han på google maps. VAD KOLLAR HAN PÅ DÄR? Har det med geocachingen att göra eller????

Vid 22:09 skriver han till JG på frågan varför han inte åker nu; att han "har ej loggat den".
Sedan cyklar han till JG och är där vid 22:13.
Det fetade: Simdelen stänger 21:00, så inget simmande där inte!
Citera
2020-03-06, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
/../
Då kanske åklagaren också kommer att förklara hur händelsen på lördagskvällen skulle kunna vara en del i SD:s lömska mordplaner. Som det är nu verkar det ju helt obegripligt hur hon skall kunna koppla ihop de här två händelserna, olika i både tid och rum.
/../
Citat:
[i]"RLC: PolisenOlle.
SO: Hej, är jag i Örebro nu?
RLC: Ja du är i Örebro.
SO: Suveränt det är jag med. Jag var precis ute och gick eh..baronbackarna och motorvägsbron över mot eh.. ja åt vivalla-hållet.
RLC: Jadå.
SO: Eh och där var det några ungdomar som hade ställt sig dom stod långt ifrån...dom stod väldigt konstigt..

/.../

/.../
Tack, då fattar jag också. LW:s mobil stängs alltså av sedan ungefär där SD sade sig ha sett ungdomarna på lördagskvällen.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-06 kl. 23:59.
Citera
2020-03-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.

Hela gymmet stänger för passerkort 21:00 och SD säger i förhör att han inte visste detta. När han anländer 21:15 så plankar han in dvs han slinker in genom dörren när någon annan går ut (säger han i förhör).

Som jag sagt tidigare; SD gillar att helgardera i förhör och i relationer.
Citera
2020-03-07, 00:00
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Det står "gymmar/simmar(?) utomhus". Går det att simma utomhus även om det är stängt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in