2020-03-06, 23:04
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Beror ju helt på. Hade jag haft barn och jag och grabben varit iväg på ett tungt träningspass så hade jag varit en dålig förälder om jag inte fått i honom protein och kolhydrater direkt efter passet, om det råkar vara Mcdonalds nån gång ibland är ju skitsamma. Borde snarare klassas som barnmisshandel att förstöra grabbens gains.

Sedan att många soffpotatisar här på forumet associerar Mcdonalds med värdelösa pommes, läsk och sån skit får stå för dem, vem har sagt att man måste välja såna saker när man beställer mat där? Personer som oss som tränar hårt som redan äter nyttig mat större delen av dagarna till skillnad från majoriteten av befolkningen, betyder inte några undantag särskilt mycket. Snarare kan en eller två cheeseburgare efter ett pass vara tillförande snarare än negativt.

Folk som snackar om fetma i tråden, hur ofta beror den på Mcdonalds i praktiken? Slår vad om att det är kosthållningen i största allmänhet som står för såna saker. Svenskar äter generellt inte så nyttig mat i det stora hela. Har man så bräckliga rutiner att Mcdonalds ibland skapar oreda, så har man nog större problem än faktum att man äter Mcdonalds.

McDonalds är bara en del av den matindustri som kommer bli allt större i Sverige. Vi har inga tyglar längre, precis som i spelindustrin. Vi tror att det är enkelt och att vi gör våra val medvetet men så funkar det inte. Att bromsa utvecklingen är sjukt svårt.

Barn rör på sig mindre än någonsin och skapar mycket ohälsa och samma trend gäller det ungarna stoppar i sig. Beror mycket på "nån gång då och då skadar väl inte"-mentaliteten.
Citera
2020-03-06, 23:05
Medlem
Adelaides avatar
Nån gång ibland är väl inget konstigt. Men tar man sin unge till Donken flera gånger i veckan så borde man ge sig själv en rejäl käftsmäll.
Citera
2020-03-06, 23:13
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
McDonalds har ett koncept som bygger mycket på att locka barnen. Att ge barnen grönt ljus genom att äta där tillsammans ger ungarna ännu en anledning att äta onyttigt, som om inte barnen gör det utöver McDonalds.

Stillasittandet ökar och barnen blir allt fetare. Se hur utvecklingen blivit i USA och det är just den här livsstilen som tagit USA till världens fetaste befolkning.

Finns ingen hets i att inte ta barnen till McDonalds. Snarare så att samhället hetsar och lockar människor in i en ohälsosam livsstil.
Det är inte snabbmatens fel att ungarna är feta och stillasittande. Det är föräldrarnas fel.

Vill man att ens barn ska må bra och vara vältränade så är det väldigt enkelt. Man ser till att de börjar idrotta, sen biter man ihop och skjutsar dom till alla träningar.
Citera
2020-03-06, 23:20
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är inte snabbmatens fel att ungarna är feta och stillasittande. Det är föräldrarnas fel.

Vill man att ens barn ska må bra och vara vältränade så är det väldigt enkelt. Man ser till att de börjar idrotta, sen biter man ihop och skjutsar dom till alla träningar.

Helt riktigt. Forskningen visar tydligt att barn till aktiva föräldrar rör sig mer. Min poäng är att samma princip gäller snabbmaten och där är det ännu viktigare att vara tydlig. Jag tror inte på den här "nån gång då och då skadar väl inte"-mentaliteten. Vi späder bara på snabbmatstrenden. För jag lovar er, snabbmatshaken kommer inte minska i Sverige.
Citera
2020-03-06, 23:22
Bannlyst
Nej det borde förbjudas att låta sina barn äta på McD. Föräldrar som gör sånt borde skjutas.
Citera
2020-03-07, 00:00
Medlem
Citat:
McDonalds har ett koncept som bygger mycket på att locka barnen.

Skulle nog säga att McDonald's gått i motsatt riktning. Tidigare hade de ju barnslig färgglad inredning, men det är väl ett eller två decennium sedan som de övergick till nuvarande mer vuxna inredning. Bollhaven har de plockat bort. Happy Meal med leksak verkar finnas kvar men marknadsförs inte lika hårt. Minns inte när jag senast ens var medveten om vilka leksaker som för tillfället ingick i Happy Meal men det var ett tag sedan. Istället trycker de ju hårt på sina kampanjburgare i marknadsföringen, samarbetena med Jureskog och liknande. Detta riktar sig till vuxna matgäster.
Citera
2020-03-07, 00:07
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Forskningen visar tydligt att barn till aktiva föräldrar rör sig mer. Min poäng är att samma princip gäller snabbmaten och där är det ännu viktigare att vara tydlig. Jag tror inte på den här "nån gång då och då skadar väl inte"-mentaliteten. Vi späder bara på snabbmatstrenden. För jag lovar er, snabbmatshaken kommer inte minska i Sverige.

Fast man blir inte tjock av vad man äter då och då. Man blir tjock av det man äter ofta. Och av en inaktiv livsstil.

En unge som käkar grönsaker varje dag. Sportar och aktiverar sig. Äter riktig mat de flesta måltiderna (ej falukorv eller potatisbullar, vilket är sämre än hamburgare). En sådan unge kommer inte ha några hälsoproblem av en hamburgare ibland.
Citera
2020-03-07, 09:47
Medlem
moongoats avatar
Fetma är ett problem i Sverige som många föräldrar inte tar på allvar. Nån gång om året är väl ok, men inte som en livsstil att hänga där.
Är det viktigt att barnen ska få äta där?, ja då fungerar marknadsföringen iallafall. Gör din unge fet med diabetes och de ett bidrag till Ronald mc Donalds barnsjukhus medan du betalar...
Citera
2020-03-07, 09:59
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
kanske ta bort pommes, sen iaf på Max kan man ju komponera sin burgare lite, då kanske det går ta annat än den fetaste dressingen på
såg att fetthalt på Kavlis (?) dressing var 65%
Önskvärt vore de stekte utan fett med burgaren har väl eget fett i sig att steka på, funkar hemma

Det andra kan gå till bilar
Barn behöver fett.
Citera
2020-03-07, 10:02
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Barn behöver fett.
Vuxna också. Det gäller ju mer att äta lagom mycket än att inte äta alls.
Citera
2020-03-07, 14:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Barn behöver fett.

ajaha bara det inte fortsätter upp i vuxen ålder då

Vi har ju inte lika full rätt att röra på oss längre, förr fanns det ställen som stimulerade en av röra på sig dit
och hoppas vi åter kommer komma dit en dag, men är som det är just nu.
Citera
2020-03-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Som rubriken råder:

Är det ok att ge sitt barn mat från McD?

Är det verkligen ett vuxet beteende att förse sin avkomma med föda från en skit ”restaurang”?

Vad gör ni om ni ser andra föräldrar med happy meals till sina småknattar?
Hur ofta? Varje dag eller en gång om året?
Mc Donalds är inte nyttigt och därför är man enligt mig en dålig förälder om man ger det till sitt barn ofta. Däremot så kan man äta det mesta nån gång ibland. Så även mc Donalds om man nu känner för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in