2020-03-06, 19:21
Medlem
Har följt tråden sedan start och tycker mig märka en alltmer hårdare ton mellan " blocken" , de som enligt ena sidan förminskar, och andra sidan förstorar. Ändå sitter vi alla i samma båt. Vi alla påverkas av coronaviruset. Folk ställs mot folk, vi förlöjligar varandra. Vad hände med good old debate, i god ton? Virusutbrottet delar landet i två. Även på min lilla arbetsplats. Fattar att Flashback är Flashback, men vad fan, vi alla vill väl samma sak? Att det slutar väl? Att inte just min mor, far, farmor, mormor drabbas? Eller någon annan i ens närhet. Aja, bara mitt betydelselösa eller betydelsefulla lilla inlägg. Jag själv hoppas på det bästa men förbereder mig på det värsta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du ska ju absolut inte bara gå om du tror det kan vara covid-19!
Jo, det finns skylt utanför med ett nummer man kan ringa så kommer de ut.
Citera
Medlem
Tracking the spread of the novel coronavirus

https://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-MAP/0100B59S39E/index.html
Citera
2020-03-06, 19:22
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, kanske dags att börja gräva lite om det inte redan finns planer att omvandla vissa ålderdomshem i hotspots till flyktinganläggningar.
Då får vi informera de nya hyresgästerna att det är ett Coronahus.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Din kollegas fru verkar vara ett pucko det är tack vare sånna idioter smittan kommer spridas.

Alla vet att man inte ska dyka upp oanmäld

Ja, men finns väldigt många "puckon" i landet... Corona är ju bara en "förkylning" så folk tar väldigt lätt på det här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du skämtar men jag tar det säkra före det osäkra.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Nej då jag skämtar inte alls, kunde inte varit mer irriterad! Jag tycker det är fruktansvärt att Kjell Mo fick sitta och bre ut sig på ett förmodligen fullpackat flyg med en smitta som enligt honom själv är "jävligt smittsam". Har den här Kjell någon som helst skam i kroppen? För i radiointervjun utmålar sig den påtänkte mördaren som en som drar "sitt strå till stacken". Ja vad är då det för smitthärd den här arbetsmyran ser framför sig när han talar om "stack"? Jag tycker gott att sådana satans kräk som Kjell kan få betala dyrt för vad de har ställt till med. Ja han kan väl i rimlighetens namn få betala sin egen skyhöga sjukvårdsräkning och framtida skadestånd till de kommande offrena som hans efterblivna skidresa kostade.

Det är olagligt att ta in en sjuk byracka i landet men när det gäller Kjell Mo och hans livsbejakande klass-3 smitta ifrån självaste Alperna är det helt annat ljud i skällan! Detta är minst sagt barock logik!
Det är ju minst sagt omskakande, att man inte använder sig av tyngre logik än vad som krävs för att klassificeras som utvecklingsstörd när det gäller ett helt lands befolknings säkerhet.
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-03-06 kl. 19:27.
Citera
2020-03-06, 19:23
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Malariamedel kan funka mot corona. Ett nytt vetenskapligt papper publicerat för 2 dagar sedan, dvs 4 mars.

Chloroquine and hydroxychloroquine as available weapons to fight COVID-19

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300820

Fotbollsnationen UK visste redan 26 februari var bollen skulle landa och förbjöd export av medicinen Chloroquine phosphate i alla former, dvs de reserverar den för sina egna behov.

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/868061/medicines_that_cannot_be_parallel_exported_from_th e_UK_26_feb_2020.csv/preview

Vi har flyttat mycket av vår egen läkemedelstillverkning till UK. Det kan bli dyrköpt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag misstänker att de beror på att de anpassar sig till andra länders rapportering för att få jämförbarhet. De ändrade redovisningsrutinerna för några dar sen.
Annars är de väldigt öppna och systematiska i sin rapportering.
Med det sprider sig därnere och folk uppmanas att hålla 1 m avstånd, och vid intervjuer används bom-mikrofon vad jag sett.

Ja, men jag tror, rätta mig om jag har fel, att t ex här, och resten av Europa, och Sydkorea, fortfarande redovisar ALLA fall. Därför blir dödssiffran i Italien skev.
Det var dessutom ingen kritik mot Italien, de har viktigare saker för sina medarbetare att göra än redovisa statistik för folk som sitter hemma med förkylningssymptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell och Kjell Mo ska ha varsitt nackskott!

Tegnell är en hjälte. Du är en sådan där landsförrädare va? Skriver skit om Sverige så fort du får chansen.

Folk i den här tråden är för korkade för att förstå sig på geniet Tegnell. När har han haft fel hittills?Några exempel där FHM och Tegnell har haft rätt!

Från var och vartannat land i världen kom det påståenden om att man kunde smitta under inkubationstiden. FHM var helt säkra på att det inte var så från dag ett, och gick emot Kina trots att de hävdade att de hade fall där det hänt. Det visade sig att FHM hade rätt och nu har alla andra länder också fallit in i det här ledet. Men herregud vad kritik FHM fick för det påståendet och att de inte lyssnade på experter runt om i världen.

Ett annat exempel är det första fallet här i Sverige. Folk i tråden gnällde varenda dag över att patientens utskrivning alt död inte hade tillkännagetts och att Sverige mörkade. I själva verket var sanningen att hon inte friskförklarats. Återigen är Sverige undantaget, men det beror på att även om hon inte smittar har spår av virus upptäckts och då är hon inte frisk. Vilket annat land har varit så här seriösa? Nej, de skriver ut folk och friskförklarar dom. Det har t.o.m. varit fall där folk friskförklarats som senare dött.

Ett ytterligare exempel är smittspridningen i Sverige. Vi har hittills inte ett enda dödsfall i Sverige trots 136 fall. Vad beror detta på? Jo, det beror på att vi upptäckt viruset väldigt tidigt och att ingen hunnit dött ännu. Frankrike har 7 dödsfall (400+ fall) och Tyskland 0 dödsfall (500+ fall). Det är garanterat ett mycket större mörkertal i Frankrike. I Italien var det ännu värre ratio i början och den ration beror på att man inte hängde med när smittspårningen började. Folk tror att det är olika mutationer av viruset etc, men det är helt enkelt hur på man är. Titta bara på Sydkorea och hur ånga tester de gör varje dag.

Inlägget är redan långt, men jag skulle kunna räkna upp en massa fler saker. Hemkarantän t.ex. (enda vettiga praktiska lösningen när man skalar upp).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Därmed går Sverige upp till 12:e plats i världen. Vi har bland annat passerat Singapore - ett av alla länder i Kinas närhet som klarat sig bra tack vare preventiva och proaktiva åtgärder.

Snart ligger vi i 10-i-topp.

Det e bara att tacka staten. Här är man inte proaktiv utan helt jävla handlingsförlamad.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
VA? Varför skull man inte kunna smittspåra bara för att man testar?

Jag menar att all testkapacitet går åt för smittspårning. Vi måste ju testa alla som den infekterade har varit i kontakt med.
Citera
2020-03-06, 19:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ge det 2 veckor. Då har vi ingen chans längre att hantera situationen med den sjukvårdskapacitet landet har, och alla skolor bör ha stängt.

Den faktiska sjukvårdskapaciteten är i princip redan slut, det vi ser nu är en slags mobilisering och omprioritisering av den befintliga kapaciteten (typ, "jaha du har cancer så du får vänta några veckor till").

På måndag kommer vi se vissa nya typer av fenomen bortsett från vissa mindre företag som är helt nedstängda. De som använt ordet "panik" för att beskriva personer som uttryckt oro för Ncov i februari kommer antagligen att få psykos nästa helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in