2020-03-06, 20:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ystaren
Detta stämmer inte. Lab på en del orter (kanske alla?) har börjat lägga till analysen till andra luftvägsprover utan att det efterfrågas. Det som görs kablas bara inte ut i media.

På en del orter ja men vi vet att många inte gör det, bara att läsa dagens gratisartikel i DN.
Citera
2020-03-06, 20:02
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Ryggslutet är en relativt outforskad del av människokroppen så vilka organ som sitter där och vilka som ger smärta är oklart.

Svanskotan!
Citera
2020-03-06, 20:03
Medlem
Som jag uppfattar det så rapporteras inte de mest milda fallen av alla länder. Dessutom är det många med mindre symtom som blir friska på egen hand. Givetvis dör några stycken som inte finns med i statistiken, men dessa är naturligt en väldigt liten målgrupp. Därför bör dödligheten vara mindre än de siffror som vi tar del av? Tankar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tittade på en video från Wuhan idag med han hockeyspelaren som sitter fast i sin lägenhet där.

Helt öde, inget fungerande samhälle. Man undrar, "var är alla", när han filmar gator från sitt 40-våningshus, med dussintals 40-våningshus runt omkring och en moped passerar per minut på gatan typ. Fortfarande, 1.5 månader efter lockdown är det vakter som patrullerar och kollar så att ingen slinker ut.

Detta är inte ett samhälle som har drabbats av 5 promille smittade. Det förstår vem som helst.

Samtidigt har jag sett hur siffrorna från även Sydkorea (dominerade av Daegu) planar ut. Kan det vara så att när ett samhälle når en viss mängd smittade så kollapsar allt och man slutar att rapportera in fall? Så tror jag att det är.

Ja det känns logiskt det du säger.
Det glädjer även mig för i sådana fall är inte dödsantalet lika illa!
Jag kan tänka mig att det är fler än 80.000 smittade i Kina..,
Kolla bara på Italien står typ 4600 smittade och 200 döda.
Tror mer på att det är 46.000 smittade över hela landet då alla skolor stängde i varje del av landet när det ”enbart ” va runt 100 döda.
Så mycket talar för att det är galet många fler smittade i hela Italien!
Citera
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livet.r.en.fest
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Min dotter har idag fått sin 1 års vaccin (difteri, stelkramp, kikhosta, polio, hib, hepatit b och pneumokocker. Hon fick även spruta mot mässling efter att hälsosystern frågat om vi ville ta den tidigare då det har varit ett mindre antal fall i närheten av där vi bor.)

Hur påverkar detta hennes mottaglighet mot Covid19 och sänker det hennes immunförsvar så att hon är i större fara om hon skulle bli drabbad närmsta tiden?

Skulle självklart frågat om detta idag vårdcentralen men det var mycket på en gång och saker gick på automatik.

Intressant fråga. Jag och dottern tänkte köra 3:e sprutan för TBE imorgon, men har faktiskt funderat lite på det här med. Tveksamt om de på vaccinationen vet något.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är journalisternas jobb att ställa rätt frågor, som ovanstående; hur kommer det sig att de inte gör det?
Det vet vi väl redan svaret på? De är fullständigt dumma i huvudet där tankeverksamheten bara är upptagen med hur de ska kritisera SD på bäst sätt
Citera
2020-03-06, 20:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Vi hade kanske kunnat undvika det om man hade agerat för två-tre veckor sedan. Det är för sent nu, spelar ingen roll vad Sverige gör. Nu handlar det om att ge sjukvården konstgjord andning så länge det går.
Vi kan ju åtminstone försöka fördröja förloppet. Min vi måste agera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Ser det mer som att vi får reda på det om 2-3 veckor. Då har alla Sveriges sportlov tagit slut och om det är några som har blivit smittade av de som som redan har viruset i Sverige så går deras inkubationstid ut vid det läget. Bara tiden kan utvisa. Personligen tror jag inte att vi har nått en peak ännu.

Ja, men peak betyder inte att det kommer att sluta komma nya fall. bara att antalet minskas successivt per dag istället för att accelerera. Och ja, först om någon vecka vet vi om dessa fall har smittat andra (ej importerade). FHM tror inte det i någon större utbredning. Vi får väl se... Jag tror de har rätt. Antalet döda tyder på att täckningen för smittspårningen torde vara god. D.v.s. man har upptäckt fallen tidigt, någon av dessa 136 kommer säkert att dö. Hade det varit 5 döda på dessa 136 hade det dock betytt att vi var sent ute och att det garanterat spridit sig vidare. T.ex. Frankrike och USA har den typen av siffror.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Samtidigt, Tegnell har tre års utbildning i epidemiologi i London. Det är därför direkt sinnessvagt att tro att Tegnell inte fattar riskerna att nya kluster uppstår.
Så man kan istället fråga sig varför han säger detta inklusive om det kan tänkas ligga något i tankegången.

Antagligen är han mer rädd för att folk ska få panik än han är rädd för viruset. Tyvärr betyder det att alla får acceptera konsekvenserna av den åsikten och kanske dras med permanenta skador av viruset som vi fortfarande inte känner till.
Citera
Medlem
Jag bor i norra Italien med min höggravida flickvän.

Borde man åka någonstans eller skall man stanna och föda här?

Mer och mer stänger här, folk har panik.
Citera
2020-03-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Vi hade kanske kunnat undvika det om man hade agerat för två-tre veckor sedan. Det är för sent nu, spelar ingen roll vad Sverige gör. Nu handlar det om att ge sjukvården konstgjord andning så länge det går.
Sant
Ta in alla pensionerade läkare, militärens sjukvård, sjukvård från hemvärnet.
Ställ upp tält idag/inatt seriöst börja förbered nu
Citera
2020-03-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En miljon döda, globalt? Eller refererar du till Tranås?

Jag refererar till Tranås med omnejd.

Jag tycker att MSB bör ha en ordentlig plan för sådana kriser. Myndigheten verkar inte ha några planer alls förutom det vanliga genustramset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in