2020-03-06, 16:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Hur står sig spridningen i jämförelse med Asiaten (1957) och Hongkonginfluensan (1968-70)?

312000 insjuknade i asiaten, enligt FoHM dör fortfarande 1000 personer per år i viruset som uppkom med Hongkongfluensan.

Källa

Precis, detta är ingen helt ny företeelse och det är knappast den sista.
Just nu har vi Corona och vi får tampas med den just nu och tyvärr kan det mycket väl komma något mer aggressivt i framtiden.

Min slutsats blir: Se detta som en varning och var beredd på värre i framtiden.
Det kan röra sig om något som "bara" uppdyker och sprider sig snabbt med stor dödlighet.

Det kan också röra sig om militär verksamhet eller terrorism. Att vara redo för det värsta men hoppas på det bästa är en bra modell att överleva efter som jag ser det.
Citera
2020-03-06, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sverige har nu fler fall än Hong Kong (110 respektive 103). Jag kom just på en grej. Kanske man skulle kolla vad Hong Kong gjort för att skydda sig mot smittspridning?

Eller så kan man ägna tiden åt att gråta ut i Aftonbladet om att man är "mobbad":

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLdWBz/statsepidemiologen-pagar-en-mobbningskampanj-mot-mig

Du...fasen vad svårt det är att kommentera, allt är bara så tragiskt. Hur kan ett gäng styrande extremister förstöra Sverige så snabbt. - Nu skiter vi i allt eftersom Sverige inte finns längre. Globalismen styr dårskapet och svenskarna fattar noll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
"Att föredra framför panik" eller "att föredra jämfört med panik". Vad blir skillnaden i sak menar du?
""Denial is not useful in that people in denial don't take precautions, but it's preferable to panic"
Ingen skillnad; men min förståelse av den meningen var "det är att föredra med panik" snarare än "att föredra framför panik".

Möjligen mina engelskakunskaper som brister: men visst är det möjligt att tolka ovanstående mening på dessa två olika sätt?

Om man vill vara tydlig med betydelsen, är det inte bättre att skriva ""Denial is not useful in that people in denial don't take precautions, but it's preferable to panicking"

Som i dessa exempel från internätet:
"...easy to have practically every belief I once held challenged and eventually destroyed but its preferable to believing a lie"

"This is overkill, but its preferable to wasting a lot of time with trial and error."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Verkligen. Börjar företag gå i konkurs får det dominoeffekter. I slutänden handlar det om att väga nytta mot kostnad, och se till att samhället fortsätter att fungera.

På presskonferensen idag så mumlade de om att vanliga standardläkemedel kan komma att bli en bristvara. Detta pga att vi inte har någon självständig lokal tillverkning och importerar både färdiga läkemedel och nödvändiga ingredienser från Kina och Indien.

Om du inte dör av corona så kanske du dör av någon vanlig sjukdom eller ett infekterat småsår, som folk gjorde förr i tiden. Eller så kanske du svälter ihjäl...
Citera
2020-03-06, 16:32
Medlem
Jag kör halvmask med p3 filter och skyddsglasögon från och med nu.

Det här viruset är ett vapen som kommer att ligga latent hos folk. Alla med AB i blodgrupp får det.

Sen när 5g går globalt är det game over.

Georgia Guidstones
Citera
2020-03-06, 16:33
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Alla inkommande flyg bör granskas person för person. Den svenska regeringen bör stänga alla arbetsplatser förutom sjukhus, apotek och matbutiker. Alla förskolor, skolor och universitet bör stänga. Alla events bör ställas in. Minst en månad tills vi har ett grepp på viruset.

Detta prioriteras och måste fungera: El, vatten, tele o data, sjukvård, mat o medicin-distribution, media, polis, politiskt styre och militärledning. Hoppas jag inte glömde något.
Citera
2020-03-06, 16:35
Medlem
Någon här som har koll på läget som kan säga om det baletten håller på att klinga av?
Citera
2020-03-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
1 förälder som misstänkte sig själv vara smittad ... ok! Noterat!
Nu är det än så länge bara 1 st som inte ens är bekräftad.

Vänta bara. Personen har haft kontakt med coronasmittade. Det är ett väldigt smittsamt virus. Mångkulturen kommer snart in i matchen. Det kan jag lova er.
Citera
2020-03-06, 16:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Läkare, doktorand +
London School of Hygiene and Tropical Medicine, U. of London - Master of Epidemiology

Jag är helt övertygad om att Tegnell är fullt utbildad inom läkarkonsten. Dock är ju frågan om det finns andra aktörer bakom honom som påverkar hans arbete avseende COVID-19.
Citera
2020-03-06, 16:37
Medlem
krautbrains avatar
Varför har vi inga friskförklarade enligt Hopkins?
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
När det första fallet ska vara frisk.
https://www.svd.se/tredje-konstaterade-virusfallet-i-jonkoping
Står att artikeln publicerades 03-03.
Tar det tid innan det når Hopkins?

Edit tydligen inte frisk än enligt AF
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdMlrM/forsta-svenska-coronapatienten-pa-battringsvagen
Senast redigerad av krautbrain 2020-03-06 kl. 16:40.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Källkritik??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gepav/coronadrabbade-kjell-grannar-staller-maten-pa-trappan

Det skrevs igår men ingen verkar bry sig???

Vad är sannolikheten att just han skulle bli drabbad? Slump???
https://www.linkedin.com/in/kjell-mo-b214394/

Deputy Director, Head of Crisis Preparedness
Section 2009- 2013. From December 2013 the secretariat was reorganised in two sections, section for monitoring, analysis and reporting and section for coordination and planning.
The Crisis Management Coordination Secretariat is since October 2014 placed under the Minister of Home Affairs in the Ministry of Justice and are responsible for:
24/7 monitoring and providing early warning, situational awareness and coordinating information and analysis in situations/events that might require crisis management by the Government or the Government Offices. The secretariat is also responsible for interdepartmental coordination, preparedness planning, bench-marking and enhancing capability via exercises and training, contingency planning as supportive activities to the ministries. The secretariat also regularly conduct follow-up on the overall capabilities in the Government Offices.
Sök på Kjell Mo i tråden så ser du att det har pratats en del om det.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Precis, detta är ingen helt ny företeelse och det är knappast den sista.
Just nu har vi Corona och vi får tampas med den just nu och tyvärr kan det mycket väl komma något mer aggressivt i framtiden.

Min slutsats blir: Se detta som en varning och var beredd på värre i framtiden.
Det kan röra sig om något som "bara" uppdyker och sprider sig snabbt med stor dödlighet.

Det kan också röra sig om militär verksamhet eller terrorism. Att vara redo för det värsta men hoppas på det bästa är en bra modell att överleva efter som jag ser det.

Jag har fått höra av personer som arbetade när Hongkonginfluensan slog till 1969/70 så var det visserligen bitvis ont om folk på vissa arbetsplatser, i det stora hela var det ändå inget värre problem.

Det nya coronaviruset imponerar inte på mig, men visst, kommer det en andra omgång som för Hongkong då kan det bli lite besvärligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in