2020-03-06, 11:09
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0

Är det ok att ge sitt barn mat från McD?

Är det verkligen ett vuxet beteende att förse sin avkomma med föda från en skit ”restaurang”?

Vad gör ni om ni ser andra föräldrar med happy meals till sina småknattar?

Anser att McD är helt ok om man undviker läsk, milkshakes och frenchfries, men vanligtvis brukar föräldrar som dinerar med sina barn på McDonalds i övrigt ha en dålig livsstil, de dricker själva alkohol och ger tex barnen Godis, pizza, kebab, serverar falukorv med mos, chips, tacos, glass, grädde, pannkakor, rostat bröd med smör och marmelad, osv. Det är inga vackra människor. Det hela hänger ihop dessvärre, men som enskilt fenomen är McDonalds inte något som är dåligt ur näringssynpunkt. Bra råvaror. Allt annat är en myt.

Man skall också tänka att vi lever i en stressad verklighet där snabbmat kan vara ett sätt att hinna med allt. Jag lagar varje dag mat till min familj två gånger om dagen. Frukost och middag, och det kommer ibland till lägen där jag inte hunnit med att handla allt, eller helt enkelt inte har orken att stå och laga mat i två timmar samt därefter städa och diska. Då beställer jag en übereats från donken.

Titta istället efter kroppsbyggnad. Är folk överviktiga bör man titta på deras barn, och är de överviktiga så är det ur min synvinkel misshandel att proppa i barnet frenchfries, glass och läsk oavsett om det är på McDonalds eller hemma. Detta reagerar jag på med avsky.

Fetman kostar oss skattebetalare 75 miljarder i sjukvårdskostnader varje år. Ca 10% av oss svenskar lider av fetma. ca 30% är överviktiga. Varje år dör 4 miljoner människor i världen bara pga högt BMI, och övriga fetma och alkoholrelaterade sjukdomar är mörkertalet mkt större. Glöm inte bort att BIG IS BEAUTIFUL.

Det jag vill komma till är att McDonalds som enskilt företag har inget ansvar för att folk är sjuka och dör av fetmarelaterade sjukdomar. Det är individens fel.
Senast redigerad av Whitfields 2020-03-06 kl. 11:12.
Citera
2020-03-06, 11:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är ju själva köttet som är det onyttigaste på Donken. Du föreslår att man i stort sett bara äter hamburgarköttet, en skiva tomat, ost (också jävligt onyttigt, kasein liksom) och lite isbergssallad. Verkligen rolig och hälsosam matupplevelse dy rekommenderar folk på Donken. Typiskt er mainstreamtänkare och er kolhydratsfobi.

Som sagt, det absolut värsta med McDonald's är just själva köttet. Detta är varför det inte är ett hälsoproblem att äta 4-6 McVegan, minimorötter och vatten, men det är ett hälsoproblem att äta Big Mac, Big Tasty, cheeseburgare osv.

Friterade pommes och kolsyrad läsk är givetvis inte bra de heller (allt friterat är dåligt), men inte pga kolhydraterna, utan snarare pga att det är friterat, och sedan kan man välja cola zero, men även cola zero är inte bra för tänderna så sett. Poängen hur som helst är att det verkligen är köttet som är det största problemet med Donken. Ni mainstreamtänkare försöker få det till att det är bröd och dressing som är problemet (självklart är dressingen ett problem om den innehåller äggula). Detta är typiskt för er mainstreamtänkare, att ni skäller på fel träd. Men i alla fall, kött är karcinogent (och ett mycket allvarligt miljöproblem som övergår ert förstånd), vilket bland annat beror på heterocykliska aminer och animaliskt protein. Kött är också insulinogent och just därför har typ 2 diabetes ökat som fan på senare år av allt köttätande (så även typ 1 diabetes bland barn).

Att trycka i ungarna en kosthållning som ökar deras risk för hjärtsjukdomar, stroke (åderförkalkning alltså), cancer, båda typerna av diabetes och kortar ner deras telomerer avsevärt, ja det är ju knappast att vara en ansvarsfull förälder. Men ja självklart så är det kolhydraterna som är boven här, lol

Själv när jag äter på Donken vilket rör sig om 1-2 gånger i månaden, så kör jag bara med McVegan som burgare (4-5 stycken), brukar även köra med 1-2 stora pommes frites och en stor cola zero samt en stor vatten, och sedan avslutar jag måltiden med en äppelpaj. Jag vet att jag borde låta bli pommes och läsk, men det är faktiskt riktigt gott att ha med det. Men i alla fall, hade McVegan kostat 10 kr styck som cheeseburgare, ja då hade jag ätit ca 5 McVegan varje dag. Helt sinnessjukt folkfientligt att en McVegan ska kosta 25 kr.

Min poäng hur som helst är att det inte är dåligt att mata ungarna McVegan, men nästan allt annat på Donken är att vara dålig förälder.

Det värsta med Mcdonalds är pommes frites, kött och allt annat som steks i höga temperaturer med ohälsosamma oljor som till exempel rapsolja och solrosolja. Både rapsolja och solrosolja är väldigt inflammatoriska på grund av att de innehåller mycket omega 6.

Isbergssallad är inte så näringsrikt. Det håller jag med dig om. Det är dock fortfarande bättre än hamburgarbrödet och mycket annat sås fullt med kolhydrater.

Dressing är också ett problem om den innehåller GMO och/eller pro-inflammatoriska oljor som rapsolja, sojaolja och så vidare.

Dessutom har jag aldrig sagt att det är bra att äta på Mcdonalds regelbundet. Däremot anser jag att man kan äta mer hälsosamt på Mcdonalds om man följer mitt recept utan att avstå ifrån att äta kött. Med det sagt tycker jag inte att man bör äta fler en 1 gång per vecka på Mcdonalds utifrån ett hälsoperspektiv.
Senast redigerad av AttCza 2020-03-06 kl. 11:22.
Citera
2020-03-06, 11:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Beror väl på hur ofta, vad man äter och hur mycket? Om man inte tillåter sina barn att äta där antar jag att man även förbjuder dem att äta på pizza hut, lokala pizzerian eller på kebaberian. Korv med bröd går givetvis också bort. Precis som bullar, glass och godis.
Citera
2020-03-06, 11:45
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Som rubriken råder:

Är det ok att ge sitt barn mat från McD?

Är det verkligen ett vuxet beteende att förse sin avkomma med föda från en skit ”restaurang”?

Vad gör ni om ni ser andra föräldrar med happy meals till sina småknattar?

Var helt emot det till för något år sedan. Men har börjat beställa chicken nuggets nu då det innehåller en del kyckling och är lätt att hitta på utflykter och när barnets energi är lågt och får en välbehövelig pause. Undviker pommes och läsk. Vi har lunchlåda men det är inte alltid det lockar.
Senast redigerad av Peyotedude 2020-03-06 kl. 11:49.
Citera
2020-03-06, 11:52
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tack för ditt kloka inlägg. Det var ett himla hat mot McDonalds i den här tråden. Och till och med skryt från personer, som inte har mikrovågsugn av någon självgod "här äter vi bara hemmagjord mat"-princip.

Jag tror ju inte ens att läsk är så farligt. Och det finns ju sockerfri läsk dessutom.

Nja vad gäller läsk håller jag inte med dig. Ingenting är väl farligt i sig, men läsk har ju en extremt hög sockerkoncentration som dessutom döljs i smaken av kolsyran och andra tillsatta syror. En deciliter läsk bör innehålla mer socker än en vuxen egentligen borde konsumera per dag. Sen kan man givetvis ta en läsk någon enstaka gång utan att himlen faller ner för det, men själv tänker jag på hur många andra goda söta saker jag kunnat äta för motsvarande mängd socker, och tycker då att det känns ovärt att ta en enda läsk före fikabröd till kaffet i två veckor. Är inte totalt anti socker, men anser att det är rimligt att budgetera sitt intag.

Problemet med sockerfri läsk är att man vänjer sig vid extremt söta smaker, man kan lära sig att gilla vissa smaker och jag ser inte fördelarna med att lära vare sig mig själv eller barnen att extrem sötma är en normal smak i vardagen. Själv tycker jag iofs att läsk med sötningsmedel smakat mycket äckligare än vanlig, så det är väl en fråga om smak också.
Citera
2020-03-06, 12:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Tack för ditt kloka inlägg. Det var ett himla hat mot McDonalds i den här tråden. Och till och med skryt från personer, som inte har mikrovågsugn av någon självgod "här äter vi bara hemmagjord mat"-princip.

Jag tror ju inte ens att läsk är så farligt. Och det finns ju sockerfri läsk dessutom.

Var försiktig med Coca-Cola och andra dylika läsk. Sådana läsk innehåller mycket hög fruktos majs sirap. En sådan sirap innehåller väldigt mycket fruktos. Endast levern kan bryta ned fruktos. Om lever inte kan bryta ned fruktos, förvandlar levern fruktos till fett. Det kan leda till fet lever som i sin tur ökar risken att drabbas med levercirros, diabetes, hjärtinfarkt, cancer och så vidare.
Citera
2020-03-06, 12:11
Medlem
Ghastens avatar
Självklart ska dom få donken. Barnen blir glada och tycker det är gott. Föräldrarna äter och låtsas att det är lika gott. Vissa burgare kan smaka ok.
Citera
2020-03-06, 12:17
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Vad är det för fel med sötma, om man tycker det är gott?

Jag har nu druckit sockerfri läsk i snart åtta år och klagar inte på smaken.

Att stora mängder socker i kosten leder till fetma och diabetes? Som vuxen väljer man självklart själv, men när det gäller barn är det ju lite annorlunda.
Citera
2020-03-06, 12:20
Medlem
Reidjis avatar
Barn får för det mesta en allsidigt kost i skolan/förskolan. Jag försöker laga mat i den mån det går hemma. Problemet är att du har kanske 15 min på dig att tillaga något sen är tålamodet slut på ungen på vardagarna. Helgerna är annorlunda, då kan man planera bättre genom att göra långkok och olika typer av rätter som kräver tid.

Men Donken, BK, pizza visst det händer titt som tatt. Min dotter är helt såld på Sushi, så det blir mer det än hamburgare om vi äter ute.
Citera
2020-03-06, 12:25
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Att stora mängder socker i kosten leder till fetma och diabetes? Som vuxen väljer man självklart själv, men när det gäller barn är det ju lite annorlunda.
Det är faktiskt just animaliskt protein som triggar både typ 1 och typ 2 diabetes: kött (och hemjärn) triggar typ 2 diabetes, och mjölkprotein triggar typ 1 diabetes. Socker bidrar väl lite till framförallt typ 2 diabetes, men det är animaliskt protein som pga att det är insulinogent, som orsakar typ 2 diabetes.

Eating meat linked to higher risk of diabetes:
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170905134506.htm

A1 beta-casein milk protein and other environmental pre-disposing factors for type 1 diabetes:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5518798/

Vad äter man på Donken? Kött och ost, alltså animaliskt protein, hemjärn, mättat fett och kasein. Men ja självklart är det kolhydraterna och inte de animaliska ingredienserna som leder till fetma och diabetes, detta trots att kineser och japaner äter hur mycket ris som helst och betydligt mindre kött och andra animaliska livsmedel, och de är betydligt smalare och har rejält lägre diabetesstatistik.

Ketosreligionen har gjort er blinda.
Citera
2020-03-06, 12:26
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Självklart ska dom få donken. Barnen blir glada och tycker det är gott. Föräldrarna äter och låtsas att det är lika gott. Vissa burgare kan smaka ok.
Så du menar att barn tycker att hamburgare är gott? Okej...
Citera
2020-03-06, 12:29
Medlem
Citat:
Då frågar jag igen: varför skulle det vara ok?

Jag anser inte det är ok. Mitt barn får absolut inte snabbmat utan vi kör hemlagat med bästa kvalitet.
Det mesta är helt ok att äta i rimliga mängder. Mina barn äter på McDonalds en gång i månaden ungefär. Hemlagat för det mesta.

Aldrig bra att bli extremistisk i sin kosthållning, det kan skapa andra problem.

Har kompisar som uppfostrar sina barn med extremt hård kosthållning. Mycket rawfood och totalförbud mot godis, snacks, läsk etc. Gäller även när barnen är på kalas, så barnen får med sig egna matlådor att äta när alla andra barn äter korv, tårta och godis.

Dessa barn har båda utvecklat väldigt egensinniga personligheter och är utstötta i sina respektive klasser. Svårt med kompisar och blir bara bjudna på kalas i de fall då hela klassen blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in