Citat:
Ursprungligen postat av
mosby1.0
Är det ok att ge sitt barn mat från McD?
Är det verkligen ett vuxet beteende att förse sin avkomma med föda från en skit ”restaurang”?
Vad gör ni om ni ser andra föräldrar med happy meals till sina småknattar?
Anser att McD är helt ok om man undviker läsk, milkshakes och frenchfries, men vanligtvis brukar föräldrar som dinerar med sina barn på McDonalds i övrigt ha en dålig livsstil, de dricker själva alkohol och ger tex barnen Godis, pizza, kebab, serverar falukorv med mos, chips, tacos, glass, grädde, pannkakor, rostat bröd med smör och marmelad, osv. Det är inga vackra människor. Det hela hänger ihop dessvärre, men som enskilt fenomen är McDonalds inte något som är dåligt ur näringssynpunkt. Bra råvaror. Allt annat är en myt.
Man skall också tänka att vi lever i en stressad verklighet där snabbmat kan vara ett sätt att hinna med allt. Jag lagar varje dag mat till min familj två gånger om dagen. Frukost och middag, och det kommer ibland till lägen där jag inte hunnit med att handla allt, eller helt enkelt inte har orken att stå och laga mat i två timmar samt därefter städa och diska. Då beställer jag en übereats från donken.
Titta istället efter kroppsbyggnad. Är folk överviktiga bör man titta på deras barn, och är de överviktiga så är det ur min synvinkel misshandel att proppa i barnet frenchfries, glass och läsk oavsett om det är på McDonalds eller hemma. Detta reagerar jag på med avsky.
Fetman kostar oss skattebetalare 75 miljarder i sjukvårdskostnader varje år. Ca 10% av oss svenskar lider av fetma. ca 30% är överviktiga. Varje år dör 4 miljoner människor i världen bara pga högt BMI, och övriga fetma och alkoholrelaterade sjukdomar är mörkertalet mkt större. Glöm inte bort att BIG IS BEAUTIFUL.
Det jag vill komma till är att McDonalds som enskilt företag har inget ansvar för att folk är sjuka och dör av fetmarelaterade sjukdomar. Det är individens fel.