2020-03-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Vilket år? 1979?

Mellan 2000-2010. Absolut bästa maten i Sverige skulle jag vilja påstå. Suveränt!
Citera
2020-03-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Bra för dig och dina barn.

I övrigt är det klart det är ”ok” för andra. Det är ju inte din sak.

Dock blir det min sak när föräldrar kommer till dagis med Happy Meal till sitt barn. Det gör mig förbannad för jag vill inte att andra barn ska bli influerade av dålig kost.

Så det är min ensak.
Citera
2020-03-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
vilken skola är detta?

Kan jag inte yttra mig om, för jag vill inte outa mig på något plan! Men den finns i Västra Götaland

Nu är tyvärr inte deras mat som den var på min tid, men då var det grejer!
Citera
2020-03-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Mellan 2000-2010. Absolut bästa maten i Sverige skulle jag vilja påstå. Suveränt!
Du har haft tur. Verkligen
Citera
2020-03-06, 09:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Dock blir det min sak när föräldrar kommer till dagis med Happy Meal till något annat barn. Det gör mig förbannad för jag vill inte att andra barn ska bli influerade av dålig kost.

Så det är min en sak.
tråkigt för dig, för du kommer ju inte få gehör för dina åsikter.
Jag har fått isolera mig till att skippa det där, och koncentrera mig på ett fåtal vettiga människor.
Citera
2020-03-06, 10:00
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag tycker det är helt okej och ingen större skillnad jämfört med att äta på t.ex. pizzeria. Tänk på att de flesta barn är mycket mer aktiva än tonåringar och vuxna samt växer så det knakar.
Citera
2020-03-06, 10:04
Moderator
Sun Rulers avatar
Allt med måtta! Att köpa en hamburgare som utfordring när man bilar händer. I övrigt äter vi sällan där.
Citera
2020-03-06, 10:07
Medlem
Etta.Places avatar
Förmodligen betydligt bättre att barnen får äta på Mcd ibland än att ha en överneurotisk, dömande förälder som ägnar stor del av sin energi åt att noja över hur livsfarliga vardagliga saker är samt fundera på hur dåliga alla andra är och vilka kassa val de gör. Trygga och glada barn som käkar på donken ibland växer förmodligen upp till betydligt lyckligare och mer kompetenta vuxna än barn till ovan beskriven individ.

Däremot är det förstås inte idealiskt kosthåll att äta där regelbundet. Sen beror det ju lite på vad man gör för val, man kan ju ta burgare med morötter och mjölk och då är det nog inte värst mycket sämre än mamma scans köttbullar och makaroner hemma. Läsken är väl egentligen den största boven i dramat.

Beror också på hur barnen lever i stort, normalviktiga friska barn som rör på sig mycket tål allt ett och annat happy meal. Har man barn med övervikt/fetma som helst inte vill slita sig från skärmarna för fysisk lek så bör man väl visserligen fundera över hela sin livsstil, men att trösta sig för detta genom att gå och ge ungen en bigmac med plusmeny känns kanske inte som optimalt konsekvenstänk.
Citera
2020-03-06, 10:28
Medlem
Som med mycket annat så handlar det här primärt om att säkerställa att barnet gör av med mer än de tar in. Så länge som det sker så är det inte ett bekymmer att mitt barn får mat från McDonald´s. Däremot finns det så klart att symbolvärde i att lära barnet att föredra vällagad mat eftersom det är så mycket godare än en blek snabbmatsburgare. Och det är något som jag gärna gör. Vi lagar nästan alltid all mat från grunden och vi bakar vårt eget bröd. Men ja, jag tycker det är ok med McDonald´s.
Citera
2020-03-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Det är ok om det sker mycket sällan annars är det inte ok . Överviktiga barn fortsätter ofta vara överviktiga hela livet. Du skadar dina barn för livet om du inte fixar vettig mat.

Brödet är riktigt onyttigt, köttet är av extremt låg kvalitét och "grönsaker" är verkligen att ta i (två fattiga saltgurkor) sen har du kassa såser som Ketchup.
Men visst, Pommes och läsk är värre.

Man får en påse morötter eller äpplen med.
Lättmjölk tar man förstås med. Ingen läsk.
Citera
2020-03-06, 11:01
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Nej det går uppebarligen emot lagen att ge sina barn annan mat är grönsaker.
Citera
2020-03-06, 11:08
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Förmodligen betydligt bättre att barnen får äta på Mcd ibland än att ha en överneurotisk, dömande förälder som ägnar stor del av sin energi åt att noja över hur livsfarliga vardagliga saker är samt fundera på hur dåliga alla andra är och vilka kassa val de gör. Trygga och glada barn som käkar på donken ibland växer förmodligen upp till betydligt lyckligare och mer kompetenta vuxna än barn till ovan beskriven individ.

Däremot är det förstås inte idealiskt kosthåll att äta där regelbundet. Sen beror det ju lite på vad man gör för val, man kan ju ta burgare med morötter och mjölk och då är det nog inte värst mycket sämre än mamma scans köttbullar och makaroner hemma. Läsken är väl egentligen den största boven i dramat.

Beror också på hur barnen lever i stort, normalviktiga friska barn som rör på sig mycket tål allt ett och annat happy meal. Har man barn med övervikt/fetma som helst inte vill slita sig från skärmarna för fysisk lek så bör man väl visserligen fundera över hela sin livsstil, men att trösta sig för detta genom att gå och ge ungen en bigmac med plusmeny känns kanske inte som optimalt konsekvenstänk.
Tack för ditt kloka inlägg. Det var ett himla hat mot McDonalds i den här tråden. Och till och med skryt från personer, som inte har mikrovågsugn av någon självgod "här äter vi bara hemmagjord mat"-princip.

Jag tror ju inte ens att läsk är så farligt. Och det finns ju sockerfri läsk dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in